Welke fotocamera meedoen?

Deze zomer gaan we drie weken rondreizen in Costa Rica. Ik neem een compactcamera mee van Sony DSC H50 (9 mljn pixels, 15 x optische zoom). Zou dit voldoende zijn, of schaf ik mij toch beter een reflexcamera aan?

welke camara je ook meeneemt, zorg er voor dat het vochtige klimaat je toestel niet kapot maakt. Er zijn bij de fotograaf korreltjes te koop die vocht onttrekken aan de tas waarin je je camara bewaart. Of een oude sok met droge ongekookte rijst.
Zoek eens met Google.

Onzin!

De camera’s kunnen daar echt wel tegen hoor… Maak je daar geen zorgen over. In hele extreme situaties, zou het misschien problemen op kunnen leveren met vocht (camera van erg koud, naar vochtige buiten), maar dan wacht je gewoon een kwartiertje en je praat nergens meer over.

Ja, het voordeel van een goede compact is natuurlijk dat hij makkelijk mee te nemen is, het grote nadeel van een SLR is natuurlijk dat hij zo groot is…

Ik had naar Costa Rica alleen een compact mee, vond ik achteraf toch jammer, want je komt veel mooie dieren tegen. Vorig jaar naar Thailand en Maleisië had ik wel een SLR mee, maar je loopt echt de hele dag met zo’n apparaat… Vervelend, maar ik heb wel ontzettend mooie foto’s!

Dit jaar gaan we naar Indonesië en ik twijfel of ik mijn SLR of toch een goede compact aanschaf (dus zo’n ‘professionele’ compact als bv. de Canon S95).

zo’n onzin is het niet. Ik weet uit ervaring dat zo af en toe mensen met camera’s problemen hebbben met vocht. Dan zitten ze weer verdrietig te kijken want de camera werkt niet meer. Vorige week nog een paar mensen hier gehad met prachtige Canon camera die kapot was, het ding ging niet meer heen of weer. Ze hebben maar een eenvoudige digitale camera gekocht om toch nog fotos te kunnen maken.
Mijn eigen waterdichte digitale camera was na twee jaar ook naar de knoppen: vocht, ondanks dat de camera altijd droog werd opgeborgen.
Video cameras ( met een bandje) hebben nog meer last van vocht, neem een tape mee om de opnamekoppen te kunnen schoonmaken.
Ook is het handig een waterdichte afsluitbare plastic zak mee te nemen, waarin je de camera kunt bewaren als je van plan bent boottochten te gaan maken. Zeewater is funest voor een camera.

Koop alleen een SLR als je ook van plan bent er veel mee te oefenen voordat je op reis gaat, en wilt gaan leren hoe je de verschillende handmatige instellingen kunt gebruiken.
Zo niet, neem dan gewoon je handigere compact-camera mee. Want zonder oefenen heb je ook niet zoveel méér aan een SLR. Dan is het alleen maar extra gewicht, diefstalgevaar en kosten.

Lees ook dit onderwerp en de antwoorden eens.

Goeie vakantie!

Dat vind ik eerlijk gezegd toch iets te simpel gesteld. Inderdaad, wil je het maximale halen uit een SLR, dan zal je er mee moeten leren werken. Maar al laat je hem op de automaat staan, dan nog zullen je foto’s nooit slechter worden dan met een compact. En bij iets minder optimale omstandigheden is een SLR (of elke ander soort camera met grote sensor) technisch superieur aan een compactcamera.

Bij wat minder licht laat een compactcamera het al heel snel afweten, simpelweg omdat je de ISO lang niet zover kan opkrikken als bij een SLR. Ja, veel compactcamera’s kunnen tegenwoordig wel astronomische waarden aan, maar dat is puur marketing. De rek was er bij de megapixels uit, dus moesten ze iets anders hebben om elkaar mee af te troeven. De foto’s zien er dan echt niet mee uit, boven ISO 200 is (een enkele uitzondering daargelaten) alleen nog bruikbaar voor een sterk verkleind plaatje op internet. Voor stilstaande situaties valt dit eventueel op te vangen met een statief, zodat je lage ISO-waarden kan blijven gebruiken met een langere sluitertijd, maar dan is je gewichtsvoordeel ook weer verdwenen. Met een moderne SLR is 1600 of zelfs hoger nog prima bruikbaar. Klinkt misschien allemaal technisch, maar betekent gewoon dat maar 1/8 van het licht nodig hebt om nog een scherpe foto uit de hand te kunnen maken.
(in de praktijk is het verschil zelfs nog groter, met de zoeker aan het oog sta je automatisch stabieler)

Daarnaast heeft een SLR een veel groter dynamisch bereik. Ik heb met alleen een compactcamera bij de Grand Canyon gestaan, daar had ik de keuze tussen mooi gekleurde rotsen en een spierwit uitgebeten lucht, danwel pikzwarte rotsen en een mooie blauwe lucht. Met een statief was HDR hier wellicht een optie geweest, maar met m’n SLR had ik het hele probleem überhaupt niet gehad.

Daarnaast is er nog de snelheid van de camera. Een SLR werkt heel direct: geen vertraging bij inschakelen (ik zet hem sowieso zelden uit), zoomen door aan de lens te draaien in plaats van een trage motorzoom, en scherpstellen is mikken en meteen raak. Je pikt daardoor momenten mee die je met een compactcamera altijd zal missen. Die doet er alleen al een paar tellen over om in te schakelen (en schakelt zichzelf weer uit om batterijen te sparen), en dan is dat moment alweer voorbij.

Nu heb ik tegenwoordig meestal twee camera’s bij me, een compactcamera voor het gemak en de filmpjes, en een SLR (een hoogbejaarde Nikon D70) voor de mooie (of in ieder geval zo bedoelde) foto’s. En ik ben op zich zeker zeer tevreden over de compact, maar als ik van een situatie met beide camera’s een foto heb gemaakt zal ik in zeker 90% van de gevallen toch de voorkeur geven aan foto van m’n SLR.

Uiteraard is het een afweging, want eerlijk is eerlijk, ik vervloek het gesjouw met dat ding vaak ook. En ik heb ook meer dan eens overwogen dat onding thuis te laten. Maar als ik er eenmaal mee bezig ben weet ik weer dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

WizardofOss, dat zal grotendeels wel kloppen, maar ik vraag me af of iemand die tot nu toe alleen maar met een compact fotografeert, überhaupt het verschil ziet. En of het wel iemand is die de tijd neemt voor compositie, kijken hoe het licht valt etc.
Als iemand alleen maar een SLR koopt in de hoop dat daar ‘vanzelf’ betere foto’s van komen, komt die bedrogen uit.
Ik blijf geloven in de stelregel dat een goede fotograaf zelfs met een wegwerpcameraatje nog mooie foto’s kan maken, en een slechte fotograaf zelfs met een professionele Nikon SLR nog baggerfoto’s kan maken.

Misschien moet ik het dan anders stellen richting OP:
Wat voor type fotograaf ben je nu en wil je worden? Ben je iemand die echt aandacht heeft voor licht, afstand tot je onderwerp, compositie, rechte horizon? Zie je jezelf oefenen en tijd stoppen in het leren omgaan met een SLR? Zie je jezelf slepen met dat extra gewicht (denk ook aan kabeltjes en reserve batterijen) om mooiere foto’s te maken? Dan is het wellicht de moeite waard. Maar dan adviseer ik ook echt om de camera goed te leren kennen voordat je gaat; hoe worden de foto’s bij slecht licht, hoe reageert 'ie op felle zon, hoe moet je hem instellen als je bewegingsonscherpte wilt voorkomen wanneer je uit een rijdende bus fotografeert, hoe zorg je dat het diertje scherp is en niet de takken die ervoor hangen?

Ben je meer iemand die het leuk vindt om kiekjes te schieten als herinnering, en betrap je jezelf wel eens op teveel tegenlicht en onbedoelde silhouetten, scheve horizon, teveel ‘rommel’ op de achtergrond in de foto… dan moet je eerst eens goed nadenken of je wel zoveel geld en moeite wilt stoppen in een SLR.

Zelf heb ik een paar vakanties de SLR thuisgelaten vanwege het gesjouw en gewoon als uitdaging voor mezelf alleen maar foto’s met mijn mobieltje gemaakt. Ik ben er zelf best tevreden mee, wetende wat de beperkingen waren.

Hoe dan ook een mooie vakantie gewenst! En kijk eens hier voor een gratis online cursus reisfotografie, ook handig voor je compactcamera: http://www.tribalcog.com/learn/
Cécile

Daar zit zeker een kern van waarheid in, een goede foto wordt in de eerste plaats gemaakt door de fotograaf, de camera is een stuk gereedschap. Maar met het verkeerde gereedschap komt de beste vakman nog altijd niet ver. In het analoge tijdperk was het kwaliteitsverschil tussen een wegwerpcamera en een SLR veel kleiner, beiden gebruikten in principe dezelfde film. Bij digitaal is dat niet meer het geval, en zal ook de beste fotograaf veel sneller tegen beperkingen aanlopen.

Ik ben het ook absoluut niet oneens met de rest van je betoog, en voor TS is een SLR wellicht inderdaad overkill. Maar het blijft een afweging tussen gemak en mogelijkheden, je moet je goed realiseren dat je met een compactcamera een heel stuk sneller een bepaalde foto domweg niet gemaakt krijgt. Ik heb bij de Grand Canyon toen wel even flink staan vloeken toen ik een ogenschijnlijk simpel kiekje domweg niet gemaakt kreeg…

Maar aan de andere kant, de beste camera is altijd de camera die je bij je hebt, als je je dusdanig ergert aan een SLR dat je hem op de hotelkamer achter zou laten schiet het uiteraard ook niet op.

Al bovenstaande verhalen ten spijt, was ik erg verrast over wat een vriendin van mij gedaan kreeg met haar zeer kleine compacte Canon Powershot G9. Inmiddels is volgens mij de G11 of G12 (met filmfunctie) al op de markt.
Imgur
Imgur
Je ziet elk veertje perfect, en op mijn vingers zelfs de ribbels van mijn vingerafdruk.

Maar hoe die camera verder presteert in jouw Grand Canyon-situatie of als je een close-up van een Costa Ricaans kikkertje op een paar meter afstand wilt maken… dat weet ik ook niet. :slight_smile:

Het ligt er ook aan wat je met de foto’s wilt gaan doen. De laatste tijd vind ik het weer leuk om te spelen met een app in iPhone die alle foto’s een retro effect meegeeft en eigenlijk juist de kwaliteit verslechtert. Voor internet prima, en leuk om mee te spelen.
Maar als Serdewit een posterformaat afdruk voor zich ziet die hij/zij thuis kan ophangen met daarop een superscherp knalgroen Costa Ricaans kikkertje, tja dan gaat dat niet lukken met een iPhone en misschien ook niet met die compact. Maar zonder oefenen (of weten hoe je hem moet instellen) met een SLR misschien ook niet… op de automaat kiest de camera misschien net voor het scherpstellen op het blaadje ervóór.

Nou ik hoop dat Serdewit in ieder geval wat heeft aan al ons geneuzel. :slight_smile: En jij ook verder veel fotografeerplezier WizardOfOss!

Hoi, cecilia74 en wizardofoss, hartelijk bedankt voor jullie informatie. Ik denk dat ik nog gewoon mijn goede compactcamera meeneem, waarmee ook prachtige foto’s kunnen gemaakt worden. De bedoeling is om een fotoboek samen te stellen, met maximale grootte van 30cm x 30cm, wat goed lukt. Met mijn DSC-H50 heb ik ook de Grand Canyon gefotografeerd, maar dan in 2 keer (2 foto’s naast elkaar en er dan een dubbele blz van gemaakt: 60 x 30), wat zeer goed gelukt was.
Groetjes

http://media-cache6.pinterest.com/upload/246501779573896092_sJNcHVHT_b.jpg

:slight_smile: