ik ga volgende zomer naar Laos en Cambodja voor 6 weken backpacken!
Nu moeten we nog al ons materiaal aanschaffen, inclusief een fototoestel ( want nu heb ik gewoon een simpel digitaal fototoestel van 100euro om is mee te gaan feesten)
Ik heb al wel wat opzoekwerk verricht en weet de discussie tussen compact camera of SLR!
Momenteel neig ik naar een compact camera omwille van de handigheid!
Budget is 200 tot 300 euro, is dit de moeite om een compact camera te kopen waar je iets aan hebt?
Doel van het toestel is om de vakantie goed op foto vast te leggen, dus vooral cultuur (tempels, steden) en natuur (trekking, landschappen)
Enkel de kwaliteit van de foto’s zie ik daar als voordeel en dan nog is dat niet zeker aangezien ik een nieuweling ben met zo’n apparaat…
Dus compact camera hoor ik dan toch? En zijn er goede apparaten die jullie reeds kennen rond mijn budget of is mijn budget niet haalbaar?
Denk dat een systeemcamera wel iets is voor jou. De systeemcamera kun je zien als een mini-DSLR. In jouw prijsklasse is een interessante bijvoorbeeld de Olympus E-PM1, met de mogelijkheid om van objectief te wisselen (net als bij DSLR’s). Systeemcamera’s hebben vaak een iets grotere sensor en meer glaswerk dan compacts wat een betere kwaliteit zou moeten genereren…
Deze is ook wel interessant om te vermelden: Sony Cyber-shot DSC-HX20V, de European Travel Camera 2012-2013 volgens EISA…
Beide camera’s staan voor iets minder dan €300,-- op internet. Ken de camera’s zelf niet maar ze komen goed uit de testen (voor wat het waard is…).
Je kunt van daaruit ook doorklikken naar de concurrenten / vergelijkbare camera’s via “Main Rivals”.
Op Side-by-side camera comparison: Digital Photography Review : Digital Photography Review kun je camera’s ‘naast elkaar leggen’ en de specificaties vergelijken. Ook vind je daar nog meer reviews. Dus leg bijvoorbeeld die Nikon naast een concurrent die je gevonden hebt via die Photographyblog-site. Dan zie je bijvoorbeeld dat de ene camera meer ISO-waarden heeft, of meer handmatige instellingen, groter optisch zoombereik, wel of niet GPS, of dat de batterij langer meegaat.
Op www.kieskeurig.nl kun je ook reviews vinden van (Nederlandse) gebruikers, en de prijzen in NL.
Zelf ga ik binnenkort een Panasonic Lumix DMC-TZ30 aanschaffen voor op reis! Nog kleiner dan die jij op het oog hebt. En met 20x optische zoom.
P.S. Ze zeggen wel eens:
Een goede fotograaf maakt zelfs met een wegwerpcameraatje of telefoon nog mooie foto’s.
Een slechte fotograaf maakt zelfs met de professioneelste spiegelreflexcamera nog baggerfoto’s.
Dus besteed ook aandacht aan HOE je fotografeert! Let op licht, compositie, onderwerp, omgeving. Een korte gratis cursus hier: www.tribalcog.com