hehe nog niet compleet.
Het compactje neem ik zowiezo mee voor 's avonds of als ik weinig kan meenemen maar de vraag is enkel of ik de dslr thuis laat of niet.
Dit mee door twijfelachtige resultaten laatste tijd na enige tijd camera niet gebruikt te hebben, foto’s zijn zelf in P stand moeilijk goed te maken.
Onder- of overbelicht en kleuren kloppen niet helemaal met reele.
ook met een dslr zul je genieten van de trip en nog meer van de mooie foto’s die je maakt.
Als je echt een liefhebber bent van fotografie dan is het natuurlijk niet moeilijk, ik vind het toch al raar dat iemand in een forum de vraag moet stellen welke camera hij mee moet nemen.
Het is zo te zien een erg mooie reis en met de verschillende lenzen die je hebt zul je er geen spijt van hebben. Het continue meenemen van de spullen neem je dan maar voor lief. Je hoeft natuurlijk ook niet elke keer alle lenzen mee te nemen, probeer dan in te schatten voor jezelf wat de bezienswaardigheden zijn voor die dag en maak dan je keuze.
Een mooie camera hebben en een mooie reis maken en dan die camera thuis laten? Sorry dat kan er bij mij niet in of je moet echt meer waarde hechten aan je foto’s die je rond je huis hebt gemaakt en minder je vakantie foto’s.
Ik neem ook altijd zowel een DSLR als een compactcamera mee op reis, en nu dat eindelijk ook een echt goede compactcamera is in plaats van een goedkoop dingetje speelt de gedachte dat zware bakbeest de volgende keer thuis te laten regelmatig door m’n hoofd. In goede omstandigheden is het verschil in kwaliteit nihil. En als bonus kan ie ook nog filmpjes in HD-kwaliteit maken. Maar toch kom ik dan iedere keer weer in situaties terecht waarin een compactcamera volstrekt waardeloos is, bijvoorbeeld bij weinig licht of snel bewegende objecten. Of juist bij felle zon, waardoor je niks meer op het display kan zien en je maar een beetje op de gok aan het schieten bent. En dan ben ik toch altijd weer heel erg blij dat ik toch ook m’n DSLR bij me heb.
Zoomlenzen van DSLRs zijn vaak ook beter dan de zoomlenzen van compactcamera’s. Ideaal bij het fotograferen van dieren, of van mensen.
Je schrijft echter dat foto’s in de ‘P’ stand van je camera vaak niet goed zijn. Waarom niet??? Als er is mis is met de camera, kun je hem mss voor je trip nog laten maken. En is het resultaat wellicht al beter wanneer je je camera op volautomatisch zet? (Wanneer er is mis is met de lichtmeter dan de camera, kun je dit wellicht omzeilen door alle foto’s standaard een halve stop ofzo over te belichten.)
Mogelijkerwijs kun je al snel weer meer met de DSLR wanneer je hem weer enige tijd gebruikt, of misschien kun je een korte (online) fotocursus volgen?
Ja anders gaat ie altijd mee op reis en zie ik er niet tegenop om alles mee te sleuren (al meermaals op grotere (trek)reizen meegezeuld) maar er is duidelijk iets mis aan en daarom zal ik hem mss thuislaten als ik het niet in orde krijg.
Ik zal hem deze week eens grondig aan testjes onderwerpen.
Zoomlenzen van DSLRs zijn vaak ook beter dan de zoomlenzen van compactcamera’s. Ideaal bij het fotograferen van dieren, of van mensen.
Aan groot zoombereik hecht ik niet zo veel belang.