Kies alleen voor een spiegelreflexcamera als je ook echt interesse hebt om de handmatige functies onder de knie te gaan krijgen en daar tijd en moeite in te stoppen. Wil je bijvoorbeeld echt de gebruiksaanwijzing uitgebreid gaan uitpluizen en heel veel testjes schieten om te vergelijken wat er gebeurt als je de sluitertijd of het diafragma anders instelt? Wil je een cursus gaan volgen? Wil je in Nederland al veel oefenen voor je op vakantie gaat? Zo ja, dan is het wellicht de moeite waard. Want als je eenmaal wat basisvaardigheden onder de knie hebt, kun je er natuurlijk wel veel meer mee, ook in lastige situaties qua licht of afstand tot het onderwerp.
Zo nee, koop dan zeker een compactcamera!
Er is zoveel keuze dat je onmogelijk op adviezen van deze of gene kan afgaan (koop deze want die heb ik ook!), ieder heeft weer eigen voorkeuren. Dit is wel een handige site waarop je kunt invullen wat je allemaal wel en niet wilt (of wat jou niet uitmaakt) en dan komt de site al met een beperkt aantal opties. http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
Vervolgens kun je daarover de gebruikerservaringen lezen in forums enzo.
Zelf vind ik filmpjes ook wel een erg leuke herinnering aan reizen, vooral de geluiden. Bijvoorbeeld gekke vogels, of muziek. Ik heb best een hoop op YouTube staan. Hier een voorbeeldje van iets wat op een foto echt niet overkomt! [ame=“Live fish at market, Luang Prabang - YouTube”]YouTube - Live fish at market, Luang Prabang[/ame]

Maar het is heel persoonlijk, misschien vind jij filmpjes gewoon niet leuk en heb je het dus niet nodig.
Voor op reis is het wel handig als je aardig wat kunt inzoomen, bv. 9x optische zoom ofzo is wel prettig. (Digitale zoom is onzin, maakt het wel groter maar ook slechtere kwaliteit.)
Bedenk verder of je makkelijk je accu telkens kunt opladen, of dat je liever een camera met AA batterijen wilt zodat je ook reservebatterijen bij je kunt hebben als je een tijd lang niet bij een oplaadpunt (stopcontact) komt bv. als je veel in afgelegen dorpjes zit zonder stroom.
En wat vind jij handiger: reserve-AA batterijen en een batterij-oplader, of een accu in je camera en een (dure maar duurzamere) reserve-accu?
Een motto dat ik ooit ergens heb gehoord en volgens mij een waarheid als een koe is:
“Een slechte fotograaf maakt zelfs met de beste camera nog slechte foto’s. Een goede fotograaf maakt zelfs met de slechtste camera nog goede foto’s.”
Zelfs met een point & shoot cameraatje waarmee je helemaal niet kunt inzoomen of handmatig kunt instellen, kun je nog mooie foto’s maken als je goed let op compositie en licht, en dan heb je al een hoop aan deze gratis online ‘cursus’:
http://www.tribalcog.com/learn/
Zelf vind ik het leuk om mezelf uit te dagen en zo heb ik bijvoorbeeld twee vakanties alleen maar foto’s gemaakt met mijn mobieltje. Ben zelf best tevreden over het resultaat.
Alles met mobieltje:
En tot slot: beter teveel foto’s maken en desnoods een beetje toeristisch overkomen, dan later spijt hebben dat je geen foto hebt gemaakt! Ik heb me vroeger wel eens ingehouden, en later echt spijt gehad. Want dat moment komt nooit meer terug en je reist vaak verder en hebt dan geen herkansing.
Vraag bij het fotograferen van mensen van dichtbij, wel altijd toestemming.
Om toch te voorkomen dat ik echt duizenden en duizenden foto’s moet doorploeteren op het eind, maak ik wel tussendoor telkens selecties (op een computer zet ik bepaalde foto’s in aparte mapjes) en gooi ik de echt mislukte foto’s alvast weg.
Succes en veel plezier!
Cécile