Aanschaffen van een fotocamera

Beste mede reizigers,

Komende zomer zal ik mijn eerste reis door thailand maken. Hiervoor heb ik al veel benodigdheden kunnen aanschaffen. Ik zit alleen nog met 1 vraag:

Wat zijn jullie ervaringen met het aanschaffen van je eerste reiscamera?

Was dit een pocketcamera of een spiegereflect?
Was deze klein of groot?
Is het verstandig om er ook een te nemen die kan filmen? (flimpjes bekijk je namelijk zowat nooit)
Als je een camera aanschaft is het dan verstandig om gelijk een goede aan te schaffen?

Graag hoor ik jullie mening en ervaringen!!! alvast bedankt!

Ciao

Het lijkt me ook handig een camera te kiezen die past bij je manier van reizen en fotograferen. Een spiegelreflex kost tijd om een foto te schieten, want er zijn veel instellingen om zo de perfecte foto te maken. Een dSLR op automatisch houden is zonde en levert (in mijn ervaring) veel minder goede foto’s op dan een compact camera op automatisch. Daarnaast is zo’n groot ding best onhandig als je gaat backpacken en beperkte ruimte hebt (zeker als je een collectie objectieven mee wilt nemen). Voor snelle, gemakkelijke impressies schieten en weinig ruimte: de compact camera!

Gebruik ook eens de zoekfunctie, je bent niet de eerste die zich afvraagt wat voor fotocamera te nemen. :wink:

Omdat ik zelf geen verstand heb van fotograferen en er ook eigenlijk geen tijd en interesse voor heb om een spiegelreflexcamera te leren gebruiken, heb ik een compactcamera. Ik kies wel bewust voor een filmfunctie, omdat ik vind dat het soms veel beter laat overkomen hoe iets was dan foto’s alleen. Ik ben het met je eens dat je die minder snel bekijkt en aan anderen laat zien, maar vind het een leuke aanvulling op m’n foto’s. Ben alleen weer niet zo erg van de films dat ik een videocamera wil, al is dat natuurlijk ook heel mooi om je reis op die manier vast te leggen.

Het komt denk ik met name uit of wat je wil. Wel zou ik sowieso een goede camera nemen en geen “wegwerp” ding van onder de 100 euro, zou ik persoonlijk zonde vinden van de kwaliteit van m’n foto’s. Succes met de oriëntatie op de camera’s!

Mijn eerste reiscamera dateert nog uit de tijd van de analoge fotografie :wink:

De meeste foto’s die ik heb gemaakt (ook op reis), heb ik met een SLR gemaakt. Eerst ,et een analoge variant, maar sinds 2007 met een digitale SLR. En ik moet bekennen dat ik mijn compacte SLR (een Canon G10) alleen maar gebruik voor de onderwaterfotografie.

De belangrijkste reden voor om voor een spiegelreflexcamera te kiezen is de creativiteit die je er mee kwijt kan. De mogelijkheid om in RAW te schieten (kan ook met de betere compacts), maar ook de verscheidenheid aan lenzen die je kan gebruiken. Ik heb mezelf een maximum opgelegd van maximum 3 lenzen mee op reis, en daar houd ik me meestal braaf aan :wink: Het gewicht neem ik voor lief, maar ik heb wel een goede rugzak gekocht om het lopen met dit gewicht makkelijker te maken.

Ik heb een camera die precies ertussenin zit. Het is geen compact maar ook geen dslr. Het mooie aan deze camera is, dat je kan kiezen voor de automatische stand maar ook de optie heb om je diafragma en sluitertijd etc. aan te passen.
Als je geinterreseerd bent in fotografie is dit een goed begin. Het voordeel is ook dat je geen extra lenzen etc. mee hoeft te nemen.

Ik ben nu wel aan het sparen voor een dslr maar als beginner is dit een mooie optie.

Ben backpacker en ben ooit begonnen met een DSLR en twee lenzen. Nu reis ik alleen met een Nikon D60 (body) met Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G (lens).

Dat is een relatief compacte DSLR met een lichtsterke lens. Door de ‘zoombeperkingen’ leer ik steeds beter om te gaan met compositie en creativiteit. Heb hier m’n mooiste foto’s mee geschoten, vooral van mensen.

Volgens mij is het Henri Cartier-Bresson, topfotograaf en mede-oprichter Magnum, die met vergelijkbare uitrusting op avontuur ging. Niet dat ik me onder zijn league schaar…maar wil maar zeggen: met beperkte uitrusting kun je mooie dingen doen.

Cheers!

hier kan ik duidelijk in zijn: koop een compact camera.
koop wel een goede aan onscherpe foto’s heb je niets.
zou wel een camera kopen met een leica lens erop. een zeer goede lens zit bijv. op de panasonic lx5. dit is namelijk een summicron van leica.
lens is niet te verbeteren. lekker compact en plezierig geprijst. krijg je zeker geen spijt van.

Succes Henk.

ik heb een uitgebreide canon compact camera, 14x zoom en 14 mp dus ook goed voor uitvergotingen. Je kunt diafragma, sluitertijd, flitssterkte allemaal instellen als je dat wilt of volledig automatisch. Daarnaast filmt hij in HD heel handig!

Voor mij als amateur voldoet hij zo aan veel eisen.

Groet Marjolein

Allereest iedereen bedankt voor de nuttige info! Ik had een vraag aan jouw marjolein. Wat is de naam van het toestel? Alvast bedankt, Gr. Sander

dat is de Canon PowerShot SX210 IS ik heb hem vorig jaar nog voor het volle pond gekocht maar nu is hij verkrijgbaar voor gem. € 200,-.

succes ermee!

Ik reis al een aantal jaren met zowel een DSLR (Nikon D70, na ruim 6 jaar wel aan vervanging toe) als een compactcamera (Panasonic TZ7). En ja, ik vervloek het formaat en gewicht van de DSLR regelmatig. Maar als het er op aankomt maakt die D70, ondanks dat het een oud beestje met slecht 6 megapixel is, toch veruit de mooiste foto’s, en in wat lastigere situaties bij minder licht zelfs foto’s die je met een compactcamera domweg niet kan maken. Kwestie van een groot formaat sensor, dat heeft een veel grotere invloed dan het aantal megapixels. Overigens werk ik ook met de DSLR in de meeste gevallen op semi-automatische standen (P, A of S), als je een paar simpele basisregeltjes kent is het dan net zo makkelijk als met de simpelste compactcamera.

Maar mocht je twijfelen, er is tegenwoordig ook een mooie tussenweg: spiegelloze camera’s zoals de PEN-serie van Olympus, G-serie van Panasonic en NEX-serie van Sony. Veel compacter en lichter dan een DSLR, maar wel de kwaliteit en flexibiliteit daarvan. Zelf zit ik ook sterk aan een dergelijke camera te denken, maar ben er nog niet uit wat de meest ideale optie is.

Of een filmfunctie belangrijk is is persoonlijk, toen ik nog alleen met een DSLR reisde heb ik die nooit gemist, maar toen ik eenmaal een goedkoop cameraatje met (matige) filmfunctie erbij had merkte ik al snel dat ik die toch wel veel gebruikte. Toen ik later die TZ7 kocht was een goede filmfunctie dan een ook een belangrijk criterium. Met een DSLR kan je tegenwoordig meestal ook wel filmen, maar als gevolg van de technische opzet van zo’n camera is het verdomd moeilijk er mooie resultaten mee te halen. Een compactcamera of zo’n spiegelloos geval is in dat opzicht veel gebruiksvriendelijker.

Maar een en ander zal ook sterk van je budget afhankelijk zijn, tussen de 100 en 300 euro heb je al uitstekende compactcamera’s waarmee je, binnen de beperkingen van het concept, prima foto’s en flimpjes kan maken. Voor een DSLR of spiegelloze camera ben je daarentegen al snel een paar honderd euro meer kwijt.

Kies alleen voor een spiegelreflexcamera als je ook echt interesse hebt om de handmatige functies onder de knie te gaan krijgen en daar tijd en moeite in te stoppen. Wil je bijvoorbeeld echt de gebruiksaanwijzing uitgebreid gaan uitpluizen en heel veel testjes schieten om te vergelijken wat er gebeurt als je de sluitertijd of het diafragma anders instelt? Wil je een cursus gaan volgen? Wil je in Nederland al veel oefenen voor je op vakantie gaat? Zo ja, dan is het wellicht de moeite waard. Want als je eenmaal wat basisvaardigheden onder de knie hebt, kun je er natuurlijk wel veel meer mee, ook in lastige situaties qua licht of afstand tot het onderwerp.

Zo nee, koop dan zeker een compactcamera!

Er is zoveel keuze dat je onmogelijk op adviezen van deze of gene kan afgaan (koop deze want die heb ik ook!), ieder heeft weer eigen voorkeuren. Dit is wel een handige site waarop je kunt invullen wat je allemaal wel en niet wilt (of wat jou niet uitmaakt) en dan komt de site al met een beperkt aantal opties. http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
Vervolgens kun je daarover de gebruikerservaringen lezen in forums enzo.

Zelf vind ik filmpjes ook wel een erg leuke herinnering aan reizen, vooral de geluiden. Bijvoorbeeld gekke vogels, of muziek. Ik heb best een hoop op YouTube staan. Hier een voorbeeldje van iets wat op een foto echt niet overkomt! [ame=“Live fish at market, Luang Prabang - YouTube”]YouTube - Live fish at market, Luang Prabang[/ame]
:slight_smile:
Maar het is heel persoonlijk, misschien vind jij filmpjes gewoon niet leuk en heb je het dus niet nodig.

Voor op reis is het wel handig als je aardig wat kunt inzoomen, bv. 9x optische zoom ofzo is wel prettig. (Digitale zoom is onzin, maakt het wel groter maar ook slechtere kwaliteit.)
Bedenk verder of je makkelijk je accu telkens kunt opladen, of dat je liever een camera met AA batterijen wilt zodat je ook reservebatterijen bij je kunt hebben als je een tijd lang niet bij een oplaadpunt (stopcontact) komt bv. als je veel in afgelegen dorpjes zit zonder stroom.
En wat vind jij handiger: reserve-AA batterijen en een batterij-oplader, of een accu in je camera en een (dure maar duurzamere) reserve-accu?

Een motto dat ik ooit ergens heb gehoord en volgens mij een waarheid als een koe is:
“Een slechte fotograaf maakt zelfs met de beste camera nog slechte foto’s. Een goede fotograaf maakt zelfs met de slechtste camera nog goede foto’s.”

Zelfs met een point & shoot cameraatje waarmee je helemaal niet kunt inzoomen of handmatig kunt instellen, kun je nog mooie foto’s maken als je goed let op compositie en licht, en dan heb je al een hoop aan deze gratis online ‘cursus’:
http://www.tribalcog.com/learn/

Zelf vind ik het leuk om mezelf uit te dagen en zo heb ik bijvoorbeeld twee vakanties alleen maar foto’s gemaakt met mijn mobieltje. Ben zelf best tevreden over het resultaat.
Alles met mobieltje:

En tot slot: beter teveel foto’s maken en desnoods een beetje toeristisch overkomen, dan later spijt hebben dat je geen foto hebt gemaakt! Ik heb me vroeger wel eens ingehouden, en later echt spijt gehad. Want dat moment komt nooit meer terug en je reist vaak verder en hebt dan geen herkansing.
Vraag bij het fotograferen van mensen van dichtbij, wel altijd toestemming.
Om toch te voorkomen dat ik echt duizenden en duizenden foto’s moet doorploeteren op het eind, maak ik wel tussendoor telkens selecties (op een computer zet ik bepaalde foto’s in aparte mapjes) en gooi ik de echt mislukte foto’s alvast weg.

Succes en veel plezier!
Cécile

Zoals ze boven me al gezegt hebben is het maar net wat u wilt.

heeft u al nagedacht aan een digitale superzoom camera?
deze zitten tussen een spiegel reflex en een compact.
Ik moet zeggen dat ze voor vakantie fotografie erg geschikt zijn aangezien je er meer mee kan dan een compacte camera. en ze zijn een tikje kleiner dan de meeste spiegel reflex camera’s.

ik heb zelf de Sony Cybershot H7,
hier wat foto’s genomen met die cam:

http://94.100.122.112/1118050001-1118100000/1118079801-1118079900/1118079869_5_t-p7.jpeg

http://94.100.120.1/1062050001-1062100000/1062082901-1062083000/1062082911_5_Zgqa.jpeg

http://94.100.121.39/1080550001-1080600000/1080587001-1080587100/1080587090_5_3YaK.jpeg

succes :wink:

Hoi mede reizigers,

Misschien kunnen jullie mij verder helpen :). Ik ben al een tijd aan het zoeken en zit nu te twijfelen tussen twee toestellen.

**Sony Alpha NEX-3A **
http://tweakers.net/pricewatch/257251/sony-alpha-nex-3a-+-16mm-f-28-pancake-lens.html#tab:info

En

Sony Cybershot DSC-HX9V
http://tweakers.net/pricewatch/276880/sony-cybershot-dsc-hx9v-zwart.html#tab:info

Wat is jullie mening? wat zou jullie voorkeur zijn en waarom?

Alvast bedankt!!

Koop in ider geval een Sony met een Carl Zeis lens.
Neem anders een panasonic met een Leica lens Elmar bijv. of nog beter eente met een Elmarit of de beste Summicron lens van Leica.

Veel succes! Henk.

Bedankt voor je informatie… maar de prijzen voor deze camera’s zijn te hoog en ik wil geen DSLR camera.

Ik heb nagedacht over mijn buget en die zit tussen de 200-400 euro. Ik ben iemand die mooie fotos & filmpjes wil maken maar het hoeft niet direct het beste te zijn.

Daarom had ik de twee sony modellen in gedachten.

als je geen sony met carl zeis lens kunt kopen zou ik je de panasonic met leica lens aanraden. bijv. de TZ 18 die kost tussen de 260 en 299 euro.
succes.

Nogmaals bedankt.

Wat is de reden om een andere lens te nemen? Wat zijn de min & plus punten van deze lenzen?

(tijdens mijn eigen zoektocht kwam ik een enkeling tegen die aangaf dat de lenzen van de sony camera’s bij diep inzoemen kunnen “bluren”)

Groetjes,

Sander

omdat het betere lenzen zijn. denk inderdaad aan blurren, vignetting, vertekening, helderheid/lichtgevoeligheid.

bedankt iedereen! ik deze camera opnemen in een van mijn voorkeuren