Aanschaffen van een fotocamera

Denk ook na of je onwijs wilt kunnen zoomen, deze kan dat bijvoorbeeld 16x http://tweakers.net/pricewatch/277486/nikon-coolpix-s9100-zwart.html#tab:info

En is ongeveer even duur als deze Nikon Coolpix P300 Zwart kopen? - Prijzen - Tweakers

Deze laatste heeft een veel hogere lichtgevoeligheid van f/1.8 / 4.9

Ik vind zelf lichtgevoeligheid belangrijker wanneer je het houdt bij 1 camera. Heb zelf een DSLR Nikon D60 met 35mm f/1.8 lens en onlangs vanwege de zoom deze aangeschaft http://tweakers.net/pricewatch/260467/fujifilm-finepix-f300exr-zwart.html#tab:info

Cheers!

Bedenk wel dat je bij zo’n enorme zoom zeker een statief nodig zult hebben, vraag is of je dat mee wilt slepen op je reis

Dat hangt vooral af van de hoeveelheid licht. Zeker bij zonnig weer moet het (mede met hulp van het stabilisatiesysteem) absoluut geen probleem zijn scherpe foto’s op een dergelijke brandpuntsafstand te maken. In het donker is het uiteraard een ander verhaal, maar daarvoor is een compactcamera (zonder statief) sowieso niet de meest ideale optie.

Verkijk je niet op die 1.8, dat is in de eerste plaats een mooi marketingpraatje. Die 1.8 heeft die camera namelijk uitsluitend in de uiterste groothoekstand, wanneer je het juist het minst nodig zal hebben. Zoom ook maar een heel klein beetje in, en het diafragma vliegt al snel omhoog. En de 4.9 in de telestand is toch een heel stuk minder indrukwekkend, zeker gezien het feit dat het slechts 100mm tele is.

Het nut van lichtsterkte hangt ook af van het soort camera. Bij een SLR met een grote sensor is het vooral ook nuttig om de scherptediepte mee te kunnen regelen, de lichtsterkte (of het gebrek daaraan) kan je ook redelijk ongestraft opvangen door een hogere ISO te kiezen. Bij een compactcamera met minisensor daarentegen speelt die scherptediepte nauwelijks een rol, maar is die lichtsterkte vooral belangrijk om de ISO (en daarmee de ruis of onderdrukking daarvan) zo laag mogelijk te houden. ISO 800 is met je D60 geen enkel probleem, maar met je Fuji zal het voornamelijk fletse, wazige plaatjes opleveren.

Bovendien zijn de diafragma-getallen van compactcamera’s en SLRs niet met elkaar te vergelijken. Met mijn compactcamera kan ik geen kleiner diafragma kiezen dan f/8, terwijl ik met mijn DLSR soms kies voor f/22 of zelfs f/32.

Sprekende voor mijn eigen camera’s: f/2,8 op mijn compact komt denk ik ongeveer overeen met f/5,6 of zelfs 7,0 op de SLR.

@Wiz en Jenny: dank voor de masterclass! Weet 1 van jullie toevallig hoe het zit met DPI met het oog op kwaliteit? Met een foto van m’n Nikon zie ik via Photoshop dat hij op 300 DPI staat. Een foto van m’n Fuji staat op 72 DPI. Is dit marketinggebral?? Sommige sites op internet menen van wel. Ik denk zelf dat het 300 dan wel 72 ‘dots per inch’ betekent (even los van wat het menselijk oog kan zien). En met die sensorgrootte enzo klopt idd, even samengevat vanuit mijn ervaringen: de Fuji compact fotografeert voldoende/goed maar haalt het bij lange na niet bij m’n Nikon dslr. Wat mij betreft: kies altijd een dslr…

Cheers!

PS m’n Fuji heeft toch een tele van 15 x 24 = 360 mm (ipv 100mm) of is dat ook snelle praat van de marketingboys

De getallen zijn an sich wel vergelijkbaar, maar het effect ervan is wel anders. De belichting is bij gelijk diafragma bij beide camera’s wel gelijk, de scherptediepte uiteraard niet (aangezien die afhankelijk is van de werkelijke brandpuntsafstand, welke bij verschillend sensorformaat bij dezelfde compositie zal verschillen).
Punt is echter dat diffractie een rol gaat spelen, bij een compactcamera waarbij alles nu eenmaal kleiner is eerder dan bij een DSLR. Een kleiner diafragma zou een foto dan alleen maar onscherper maken. Ook bij een DSLR (APS-C) kan je eigenlijk (tenzij de gewenste scherptediepte dat vereist) ook beter niet verder gaan dan F/16. Heb je teveel licht om de gewenste sluitertijd de kunnen gebruiken, dan kan je beter een ND-filter gebruiken die enkele stops licht wegfiltert.

DPI is niet puur marketinggebral, maar tegelijk ook niet iets heel belangrijks zolang je op de computer met foto’s werkt. Stel dat die Nikon en Fuji allebei een 12MP sensor met dezelfde verhouding hebben (dat hebben ze niet, maar om het even makkelijk te houden ga ik daar wel even van uit), dan leveren beiden een foto van 4.000 * 3.000 pixels op. Alles op de computer werkt puur op basis van die pixels, je monitor kan een bepaald aantal pixels weergeven, websites zijn opgebouwd uit aantallen pixels, enzovoort. Het aantal DPI is dan volstrekt niet relevant, je computer weet niet eens wat een inch is.

Ga je de foto’s afdrukken, dan kan het een ander verhaal zijn. Indien je dan print puur en alleen op basis van die DPI zal de Nikon een afdruk van 4000/3002.54 = 34cm bij 3000/3002.54 = 25cm opleveren, die mooi scherp zal ogen. De Fuji daarentegen levert een poster van 4000/72 2.54 = 141cm bij 3000/722.54 = 106cm op, maar daar zal je de pixels kunnen tellen. Zorg je ervoor dat beide foto’s op hetzelfde formaat worden geprint (al dan niet door die DPI’s aan te passen, wat echter de omslachtige manier is), dan maakt het voor de kwaliteit helemaal niks uit.

Helaas snappen zelfs veel drukkerijen daar helemaal niks van, die zijn ongeacht het gewenste afdrukformaat helemaal gefocust op die 300DPI, en keuren alles wat op iets anders staat af. En dat is gewoon bullshit.

Vergeet dus het getalletje in Photoshop, maar hou de betekenis ervan bij printen wel in gedachten, het is wel een richtlijn voor hoe groot je een foto kan afdrukken. Voor een fatsoenlijke afdruk is 150 DPI wel de ondergrens (hoger is altijd beter uiteraard), dus neem het aantal pixels van de foto, deel dat door die 150 en je weet hoe groot (in inches) je maximaal kan afdrukken. En wat er dan voor getalletje in je bestand staat doet er niet toe.

Voor de kwaliteit en flexibiliteit: absoluut. Maar die discussie heb ik tijdens m’n laatste vakantie ook met een reisgenoot gehad, die alles deed met een Nikon D300 en topkwaliteit (en dus peperduur en loodzwaar) glaswerk. Die begreep niet dat ik naast m’n D70 (die nu toch echt fatale kuren begint te vertonen) de kwaliteit van een compactcamera kon accepteren. En ja, het verschil is duidelijk zichtbaar. Maar toch kan ik daar mee leven, het is vooral ook een camera om altijd bij je te hebben, en daar maak ik foto’s mee die ik met de DSLR niet zou maken domweg omdat ik die op sommige momenten even niet mee wil zeulen. Gemak is ook wat waard.

Klopt helemaal! Marketingmensen spreken altijd graag over zoveel keer zoom, terwijl dat niet zo gek veel zegt. Kijk bij je D60, een 18-55 is ongeveer 3x zoom, maar een 70-200 ook. En toch leveren ze totaal verschillende foto’s op. Die 24 en 360 zijn de interessante getallen die daadwerkelijk iets zeggen over de mogelijkheden van je camera, die 15x op zichzelf niet echt.

1 like

De belichting hangt ook af van de grootte van de lens, dus deze is ook niet gelijk. SLRs hebben immers grotere lensopeningen.

Klopt, maar de werkelijke brandpuntsafstand en het te belichten oppervlak (formaat van de sensor) zijn ook navenant kleiner. Diafragma is een relatieve waarde, niet absoluut.

Neem de Fuji van AxelFoley, die heeft zogenaamd een lens van 24-360 mm, in werkelijkheid is dat 4.4-66mm. Een vergelijkbare lens voor een consumenten-DSLR zou 16-240mm zijn. Maak je nu met beide camera’s een foto met hetzelfde diafragma, ISO, sluitertijd, op de Fuji op 4.4mm en op de SLR op 16mm, dan zal je qua belichting exact dezelfde foto krijgen. Alleen de scherptediepte (die een gevolg is van de werkelijke brandpuntsafstand) zal verschillen.

Als je alle correcties doorvoert die je nu doorvoert, dan heb je inderdaad gelijk. Met niet iedereen kent de specs van zijn camera dusdanig goed, dat hij/zij op locatie even uit het blote bolletje uitrekent waar hij/zij nu helemaal mee bezig is :wink:

Bovendien moet je niet alleen de grootte van de sensor meenemen in je berekening, maar ook de ISO-waardes. Nu noem je die wel in je vorige post, maar ISO 400 bij de ene camera is echt geen ISO 400 bij de andere camera.

Dat is nu net het mooie: zoveel valt er in de praktijk niet te rekenen. Bij compactcamera’s is de werkelijke brandpuntsafstand een getalletje wat misschien nog net op de lens staat, maar voor de rest wordt daar eigenlijk altijd over de 35mm-equivalent waarden gesproken. Logisch, want wie weet nu het formaat van de sensor? En je kan toch niet wisselen. Bij SLR’s ligt dat anders, een lens kan op camera’s met verschillende formaten sensor gebruikt worden, dus is een eenduidige 35mm-equivalent aanduiding niet mogelijk. Dus wordt altijd de daadwerkelijke waarde gebruikt. En uitgaande van een APS-C camera is dat dan altijd een factor anderhalf vergeleken met een full-frame camera of zo’n compactcamera.

Maar je hoeft niet eens te rekenen, kijk gewoon naar het plaatje wat je ziet: bij dezelfde compositie heb je dus ook dezelfde beeldhoek, en dus hetzelfde 35mm equivalent. En dan is bij gelijk diafragma, sluitertijd en ISO de belichting ook identiek, ongeacht de gebruikte camera.

Wat betreft de ISO-waarden, daar zitten inderdaad zeker afwijkingen in, maar in theorie zouden ook die gelijk moeten zijn. Maar het heeft nu eenmaal met versterking van een analoog signaal te maken, dat is geen simpel optelsommetje. Bij de ene camera zal ISO 400 in werkelijkheid wellicht eerder 500 zijn, en bij de andere 300. Als je dan diafragma en sluitertijd gelijk houdt zal de tweede camera dan een net wat donkerdere foto opleveren.

Er zijn maar weinig mensen die met meerdere camera’s fotograferen (hier op dit forum). Het belangrijkste is dat je weet hoe je camera werkt, wat de eventuele beperkingen zijn, en hoe jij die als fotograaf op kan vangen.

Dat is absoluut waar. Zelfs als het een hele simpele camera betreft.

Ik heb ooit tot wanhoop aan toe zitten zoeken welke knop toch de “S”-knop moest zijn, waarmee ik volgens een melding op het display de videokwaliteit van m’n toenmalige cameraatje hoger zou moeten kunnen zetten. Alles geprobeerd, maar niets hielp. Wat bleek achteraf: die melding was een foutje in de Nederlandse menu’s, bij andere talen kwam die hele melding niet voor. Er was ook helemaal geen “S”-knop, en een hogere videokwaliteit was dan ook helemaal niet mogelijk…