Ik ben juist terug overgestapt van DSLR naar compact, vanwege het gewicht en hoe groot een DLSR + lens (lenzen) zijn.
Maar op de reizen dat ik wel met DSLR reisde, was ik het meest blij met mijn Tamron 18-270mm lens voor Canon. Dus van landschap tot superzoom. Ideaal voor op reis, want die 270mm is ook geschikt voor bijvoorbeeld safari’s en close-ups als je ver weg staat.
Misschien kun je er eentje tweedehands vinden, of anders nieuw. (De mijne heb ik net verkocht helaas.)
Het is wel een investering maar scheelt zoveel gedoe met lenzen wisselen… ik maakte vaak binnen een paar seconden een landschapsfoto en dan een sterk ingezoomde foto, hup zonder lenzen te hoeven wisselen.
Voorbeeldje uit Laos (eerste foto op 42mm, tweede foto een paar seconden later op 270mm gemaakt):
Dat scheelt gedoe met die lenzen op straat: oppassen dat er geen stof ik komt terwijl je verwisselt, tijdverlies, extra gesleep etc.
Nog een voorbeeldje op hetzelfde strand in Schotland (eerste foto 18mm, tweede foto paar mnuten later met 200mm):
De meeste van deze foto’s in Schotland heb ik nog gemaakt met die lens (op een Canon EOS 20D body, oud model). Het staat er telkens onder; een paar foto’s zijn ook met iPhone gemaakt.
Je kunt ook in Flickr.com in het zoekvak invullen: ‘tamron 18-270’ of ‘tamron 18-270 canon’ en dan zie je allemaal foto’s die met die lens zijn gemaakt.
Het is dan wel geen Canon merklens, maar een Tamron, maar deze staat goed bekend en krijgt goeie reviews. Er zit een erg goeie Vibration Control ingebouwd, wat echt een volle stop scheelt, je kunt dus iets makkelijker uit de hand fotograferen ook bij zwak licht en/of ver ingezoomd.
Vergeet niet:
Een goeie fotograaf maakt zelfs met een wegwerpcameraatje of telefoon nog goeie foto’s. Een slechte fotograaf maakt zelfs met de meest professionele camera nog slechte foto’s.
Het is ook heel erg een kwestie van kijken, zien, licht, compositie, timing, durven op je onderwerp af te stappen of juist wachten op het juiste moment, bijvoorbeeld tot iemand in beeld loopt.
Zo kon ik zelfs met een iPhone deze foto maken:
Als je alles uit je DSLR wilt halen, raad ik je van harte aan een beginnerscursus te doen, bijvoorbeeld Fotogram in Amsterdam biedt wel cursussen daarvoor aan. Of gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en heel veel oefenen en opletten wat je doet, en op groot scherm bekijken wat het resultaat ervan is. Het is echt leuk om te oefenen met diafragma, of sluitertijd (bv. een fontein fotograferen met korte en lange sluitertijd, of rijdende auto’s in het donker…).
Uiteindelijk vind je een favoriete werkwijze voor jezelf. De een werkt het liefst vanuit AV (diafragma voorkeuze), de ander vanuit M, weer een ander op een andere manier.
Goeie reis! Ik ga lekker met mijn compact op pad
(een Panasonic met 20x optische zoom). Na diverse vakanties met alleen mijn iPhone als fotovriend (was het gesleep met DSLR zat), wordt dat juist weer luxe… meer opties en toch klein en licht! 
Oh ja, hier nog een leuke gratis online cursus reisfotografie:
www.tribalcog.com