Welke lens?

Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste DSLR te kopen. Twee jaar geleden in Madagaskar geweest met alleen een compact camera en het verschil ik kwaliteit wat reisgenoten haalden was toch te groot. Afgelopen zomer een DSLR geleend en ik ben erg blij met de foto’s die ik daarmee heb gemaakt in Kenia. Dus ik wil nu toch een eigen.

Ik heb al voor 95% besloten om voor een Canon 650D te gaan (twijfelde nog aan een Nikon D3200 of D5200, maar de D3200 werd mij afgeraden omdat die te veel ruis zou hebben, heeft iemand hier ervaring mee?).
Nu de vraag welke lens ik er het beste bij kan nemen. Er is een kit met een 18-55 mm dan zou ik er ntl uiteindelijk een zoom lens bij kopen. Maar er is ook een 18-135 mm, heeft iemand hier ervaring mee? Is dit handiger op reis omdat je minder van lens hoeft te wisselen?

Ik ben van plan om eerst even 1 lens te kopen en er mee te gaan spelen, ook zeker een cursus gaan volgen en dan voor ik weer op vakantie ga (nog geen concrete plannen omdat onlangs het plan voor deze zomer is gecanceld) evt nog een lens kopen of lenen.

Een lens van 18-135 is zeker handiger als je maar 1 lens mee wilt nemen en toch een goed bereik wilt hebben. Over de kwaliteit kan ik niets zeggen van deze lens en camera omdat ik spullen van Nikon heb.
Je doet er goed aan om ruim van te voren met deze camera te beginnen en zo heb je meer tijd om de camera te leren kennen en een cursus kan handig zijn. Op internet is natuurlijk veel informatie te vinden maar ook een aantal tijdschriften kunnen je ook op weg helpen om zo snel mogelijk van die automatische stand af te gaan en te fotograferen op bijvoorbeeld de Av stand die denk ik het meest gebruikt wordt.
In het begin zul je ook moeten leren wat voor soort fotografie je prettig vind, voor de een kan dat landschappen zijn en voor de ander portretten of straat/events. Dit kan misschien je beslissing voor je volgende vakantie nog beïnvloeden.

Succes ermee,

Frank

Ik zou er nog wel een zoom lens bij willen (en deze ook meenemen), maar ik dacht dat het toch handiger is omdat je minder vaak hoeft te wisselen?

Ik ga er nog even over nadenken…

Bedankt voor het meedenken iig!

Als je toch zou kiezen voor een zoom met een wat groter bereik dan zou je ook een lichtsterke objectief van bijvoorbeeld 35mm mee kunnen nemen voor in de (vroege) avond of andere omstandigheden met wat slechter licht. Je hebt dan 2 redelijk lichte objectieven bij je en ja het wisselen hoort er bij als je zulke camera’s hebt. Ik zelf heb een aantal objectieven en meestal kies ik voor de gelegenheid er een uit die op de camera gaat.

gr. Frank

Ik ben juist terug overgestapt van DSLR naar compact, vanwege het gewicht en hoe groot een DLSR + lens (lenzen) zijn.

Maar op de reizen dat ik wel met DSLR reisde, was ik het meest blij met mijn Tamron 18-270mm lens voor Canon. Dus van landschap tot superzoom. Ideaal voor op reis, want die 270mm is ook geschikt voor bijvoorbeeld safari’s en close-ups als je ver weg staat.

Misschien kun je er eentje tweedehands vinden, of anders nieuw. (De mijne heb ik net verkocht helaas.)
Het is wel een investering maar scheelt zoveel gedoe met lenzen wisselen… ik maakte vaak binnen een paar seconden een landschapsfoto en dan een sterk ingezoomde foto, hup zonder lenzen te hoeven wisselen.

Voorbeeldje uit Laos (eerste foto op 42mm, tweede foto een paar seconden later op 270mm gemaakt):

Dat scheelt gedoe met die lenzen op straat: oppassen dat er geen stof ik komt terwijl je verwisselt, tijdverlies, extra gesleep etc.

Nog een voorbeeldje op hetzelfde strand in Schotland (eerste foto 18mm, tweede foto paar mnuten later met 200mm):

De meeste van deze foto’s in Schotland heb ik nog gemaakt met die lens (op een Canon EOS 20D body, oud model). Het staat er telkens onder; een paar foto’s zijn ook met iPhone gemaakt.

Je kunt ook in Flickr.com in het zoekvak invullen: ‘tamron 18-270’ of ‘tamron 18-270 canon’ en dan zie je allemaal foto’s die met die lens zijn gemaakt.

Het is dan wel geen Canon merklens, maar een Tamron, maar deze staat goed bekend en krijgt goeie reviews. Er zit een erg goeie Vibration Control ingebouwd, wat echt een volle stop scheelt, je kunt dus iets makkelijker uit de hand fotograferen ook bij zwak licht en/of ver ingezoomd.

Vergeet niet:
Een goeie fotograaf maakt zelfs met een wegwerpcameraatje of telefoon nog goeie foto’s. Een slechte fotograaf maakt zelfs met de meest professionele camera nog slechte foto’s.
Het is ook heel erg een kwestie van kijken, zien, licht, compositie, timing, durven op je onderwerp af te stappen of juist wachten op het juiste moment, bijvoorbeeld tot iemand in beeld loopt.

Zo kon ik zelfs met een iPhone deze foto maken:

Als je alles uit je DSLR wilt halen, raad ik je van harte aan een beginnerscursus te doen, bijvoorbeeld Fotogram in Amsterdam biedt wel cursussen daarvoor aan. Of gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en heel veel oefenen en opletten wat je doet, en op groot scherm bekijken wat het resultaat ervan is. Het is echt leuk om te oefenen met diafragma, of sluitertijd (bv. een fontein fotograferen met korte en lange sluitertijd, of rijdende auto’s in het donker…).

Uiteindelijk vind je een favoriete werkwijze voor jezelf. De een werkt het liefst vanuit AV (diafragma voorkeuze), de ander vanuit M, weer een ander op een andere manier.

Goeie reis! Ik ga lekker met mijn compact op pad :wink: (een Panasonic met 20x optische zoom). Na diverse vakanties met alleen mijn iPhone als fotovriend (was het gesleep met DSLR zat), wordt dat juist weer luxe… meer opties en toch klein en licht! :slight_smile:

Oh ja, hier nog een leuke gratis online cursus reisfotografie:
www.tribalcog.com

1 like

Altijd fijn als de vraagsteller ook nog even laat weten dat ze je antwoord gelezen hebben…

P.S. foto’s van mijn laatste reis met Panasonic Lumix TZ30 compactcamera en iPhone: Colombia 2013 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com

Sorry, hierbij mijn uiteindelijke keuze.

Ik ben uiteindelijk voor een Sony Alphe 37 gegaan, hierbij was geen keuze voor een andere kit objectief. Dus heb een 18-55 mm objectief die bij de camera zat. Heb vorige week een Tamron 70-300 mm (full frame) gekocht. Heb nu dus nog wel een behoorlijk “gat” in bereik, maar ik moet nog even een foto maken op 55 mm en op 70 mm om te kijken hoe groot het verschil nu echt is, evt koop ik dan nog een objectief tussen de 18-100 mm, eerst even kijken hoe dit bevalt. 17 maart heb ik iig een natuurfotografie workshop!

Hoewel een stuk overlap op zich altijd handig is lijkt me niet dat je dat stukje tussen 55 en 70 daadwerkelijk zal missen. In feite komt dat neer op een stap naar voren of naar achter, veel groter is het verschil niet. Geen verschil waarvoor je lenzen gaat wisselen.

Sowieso merk ik zelf dat ik meestal juist met de extremen werk: groothoek of tele. Dat middenstuk is eigenlijk het minst interessant.

Ja, maar de 18-55 mm is voor een kleine censor en de 70-300 mm is voor full frame, in werkelijkheid is het verschil dus veel groter (55 naar 105 oid), maar zoals gezegd, ik moet nog even kijken hoe groot dat in de praktijk is

Nee hoor, de cijfers die erop staan zijn altijd de werkelijke brandpuntsafstanden (een optisch kenmerk van de lens), dat staat los van de gebruikte sensor. Bij gebruik op een crop-sensor zoals in jouw camera moet je bij beide objectieven dus de brandpuntsafstanden vermenigvuldigen met 1,5 om qua beeldhoek op het equivalent van een full frame camera te komen, de 18-55 gedraagt zich dus als een 27-82,5mm, de 70-300 als een 105-450mm.

Er zit dan dus effectief een “gat” van 22,5mm, in dit bereik niet heel schokkend. Maak maar eens twee dezelfde foto’s op zowel 55 en 70mm, dan zal je zien hoe relatief gering dat verschil is.

Bedenk ook dat men vroegâh (en sommigen nu nog steeds) alleen met objectieven met een vast brandpunt werkte, waarbij de “gaten” meestal nog groter waren. Vaste objectieven springen traditioneel van 35mm via 50mm naar 85mm, met niks daartussen.

1 like

Bedankt voor deze informatie, ik dacht echt dat er speciale lenzen worden voor crop-sensor en dat het daar dus anders aangegeven werd. Heb inmiddels tijd gehad om vergelijkingsfoto’s te maken met beide objectieven en het verschil is inderdaad heel erg klein. Laat het dus voorlopig zo.
Helaas ging dit weekend de geplande foto workshop niet door, maar volgende week ga ik met een groepje op stap en hoop ik de nodige tips te krijgen. Dit weekend wel thuis bezig geweest met scherptediepte uitproberen.

Inderdaad gewoon lekker veel zelf oefenen, daar heb ik ook het meeste van geleerd. En dan vooral kijken wat het effect is (op groot formaat) van wat je doet, dus welke instellingen je hebt gebruikt.
Het is ook leuk om met sluitertijd te oefenen en spelen, zet je camera maar eens ergens op neer, gericht op rijdende auto’s bijvoorbeeld, met een lange sluitertijd. Om bewegingsonscherpte van het complete beeld te voorkomen doordat je de sluitertijdknop indrukt (dat trilt vaak ook net een beetje), kun je eventueel met self-timer werken.

Een workshop kan ook erg handig zijn, vooral als je daarna meteen goed doorneemt wat je geleerd hebt en meteen weer gaat oefenen, anders vergeet je het.

Ik ga ook wel eens de toerist spelen in eigen stad, als excuus om weer te oefenen. Veel plezier! En succes met die lenzen. Ook alvast even oefenen trouwens: lenzen wisselen zonder tafeltje in de buurt, en proberen te zorgen dat er geen stof in komt en je niet de lensdop kwijt raakt. Je zult vaak midden op straat willen wisselen. (Daarom had ik uiteindelijk een 18-270mm lens, nooit meer wisselen!)

Haha, ja, mijn test was op straat, wilde de zonsondergang fotograferen, maar eerst wat anders, toen ging de zonsondergang toch te snel, dus moest ik weer wisselen. In totaal iets van 3 keer gewisseld op straat.

Met de sluitertijd had ik al gespeeld, dat snap ik ook beter dan diafragma, dus daar heb ik dit weekend mee gespeeld (icm sluitertijd om niet te donkere foto’s te krijgen, maar de camera stond op een statief). Bewegende objecten is ook nog wel leuk! Dat heb ik nog niet gedaan.

Toerist in eigen stad wel, ik woon naast een recreatie gebied en de koeien die daar rondlopen heb ik al verschillende keren op de foto gezet. Is nu wel weer leuk dat het kleintje van januari inmiddels al best wel groot is en er een nieuw kleintje is. Had van de week ook verschillende ooievaarsnesten, eens kijken of het me lukt om die een voorjaar te volgen, dat je ook de jongen erop krijgt enzo. Vind het alleen moeilijker om mezelf een opdracht te geven als ik zoiets doe, dus daarom was dit weekend binnen blijven en een stel speelgoed poppetjes neerzetten en met verschillende scherptediepte fotograferen wat makkelijker

Om onduidelijkheid te voorkomen, er zijn inderdaad speciale lenzen voor crop-sensoren, die geven een kleiner beeld. Als voorbeeld, als je een Nikon DX-lens op een FX-camera zet (met Canon EF-S-lenzen is dat technisch onmogelijk) zal je geen volledige foto zien, maar slechts een afgekapt rondje met zwart daaromheen.

Maar dat neemt niet weg dat de aanduidingen op de lens altijd de werkelijke waarden zijn. Daarom is een standaard kitlens voor full-frame ongeveer een 28-80mm (of net iets korter), voor crop-camera’s van o.a. Nikon (DX) en Canon (EF-S) een 18-55mm, voor Olympus en Panasonic een 14-42mm en voor de Nikon 1 (CX) een 10-30mm. Rekening houdend met de crop-factor komen ze allemaal ruwweg op hetzelfde bereik uit:
[ul]
[li]28-80 * 1,0 = 28-80 [/li][li]18-55 * 1,5 = 27-82 [/li][li]14-42 * 2,0 = 28-84 [/li][li]10-30 * 2,7 = 27-81 [/li][/ul]

2 likes

Keuze tussen Canon en Nikon is afhankelijk van 1. wat het lekkerst in de hand ligt en 2. je budget.
Als je voor een lens gaat en weinig wilt wisselen is een 18-200 lens een optie (of 18-270).
Schaf een boekje aan over je camera-instellingen en volg een cursus, zodat je wat ervaring opdoen en kunt vergelijken.
Succes ermee!