welke lens mee naar India?

Hallo
ik ga over 2 maanden een rondreis door (noord) India maken, mijn vraag is of er iemand ervaringen heeft met fotograferen daar?
welke lenzen neem ik mee? gebruik ik daar een telelens?
ik dacht er over om deze lenzen mee te nemen; een 18 - 135mm en
een 10 - 20mm…
ik heb ook nog een 55 - 250mm maar twijfel er over of ik deze meeneem…het weegt allemaal weer in de tas en ik weet ook niet of ik daar redelijk stofvrij mijn lenzen kan wisselen…
misschien hebben jullie tips of jullie ervaringen voor mij zodat ik toch goed voorbereid op reis ga…
groetjes Hilda

Hoi,

Ben wel in het noorden van India geweest maar weinig fotografie ervaring gehad daar(alleen maar met een klein compact camera en geen spiegelreflex).

Als je in de Himalaya zit dan zit je natuurlijk goed met je 10-20 en verder denk ik dat je er verstandig aan doet om maar 2 objectieven mee te nemen, zoals je zelf al zegt vanwege het gewicht. Die 2 objectieven sluiten mooi op elkaar aan, de 18-135 voor op de camera en als je een mooi uitzicht hebt bijvoorbeeld de 10-20 erop.

Het is natuurlijk ook afhankelijk wat je graag wilt fotograferen, dagelijkse leven of juist meer landschap? een 18-135 biedt je veel mogelijkheden van straat fotografie tot portretten.

Stofvrij wisselen is natuurlijk moeilijk te zeggen, dit zul je zelf ter plaatse moeten bekijken en een goed plekje moeten zoeken om te wisselen.

het is altijd moeilijk een keuze te maken tussen de objectieven, zelf ga ik deze dagen naar Zuid-oost Azië en neem alleen maar een 35mm en een 60mm Macro mee, beide lichtsterk, licht van gewicht en wil daar wat mooie nacht opnamen maken. Ik zat erover te denken om een 180mm 2.8 mee te nemen voor op straat en portretten maar ik laat deze thuis.

Veel plezier alvast,

Frank

ik neem een 18-200 lens mee, dan hoef ik niet te wisselen. Ik kan dan misschien niet alle foto maken die buiten dit bereik vallen, maar 95% kun je met dit bereik moeiteloos maken.

het zal mij niet gebeuren dat er stof tussen de lens komt, daarvoor heb ik eral teveel zien sneuvelen tijdens het reizen…

Als je huiverig bent voor wisselen en niet teveel gewicht wilt meedragen zou ik sowieso voor je 18-135mm kiezen. En 135mm is al behoorlijk tele toch? Zeker op een cropcamera.

bedankt voor jullie reactie’s,
ik ben inmiddels weer terug uit India…wat een schitterend land.
ik had toch meerdere lensen meegenomen (ik twijfelde teveel) ,maar uiteindelijk heb ik er maar één gebruikt nl; de 18 - 135mm, de andere lenzen had ik achteraf helemaal niet nodig…dus de volgende keer neem ik niet weer vanalles mee.
gr hilda

Mijn 18-270mm lens is fantastisch voor op reis. Echt de investering waard. Binnen een paar seconden kun je een landschapsfoto maken en een close-up.

Je praat dan over een tamron lens.
persoonlijk zal ik voor een nikonlens of canonlens gaan: 18-200mm…
(uiteraard afhankelijk van welke camera je hebt)

Inderdaad een Tamron lens die ontzettend goeie reviews heeft gekregen. En hier honderden voorbeelden van prachtige foto’s met die lens.

Die B-merken zijn echt niet altijd meer van B-kwaliteit, vooral niet op amateurniveau. Ik ken ook Canon merklenzen die prut zijn en slechte beoordelingen krijgen.

Dat verschil tussen 200mm of 270mm is trouwens ook een groot verschil en dus appels met peren vergelijken. Maar zo heeft ieder z’n eigen voorkeuren!

Voor op reis vind ik het een perfecte lens: ik hoef er maar eentje mee te nemen, ik heb een enorm bereik en heel goede amateurkwaliteit, de stabilisatie-functie werkt ook super, zeker een stop verschil bij uit de hand fotograferen, en hij is ook weer niet zo duur dat ik hem amper durf te gebruiken.