Eind oktober ga ik een rondreis N-India en Nepal maken, 5 weken. Bezoek o.a. Chitwan NP voor een paar dagen. Ik kan een professionele telelens lenen van 100-400 mm. Zelf heb ik een 18-200 mm lens, meer voor stadsgebruik. Is het aan te raden om de telelens 100-400 mm ook mee te nemen voor o.a. Chitwan. Wie heeft hierover een goed advies, ervaring mee?
Alvast bedankt voor tips.
Marion
Wanneer je in Chitwan een jeep-safari gaat maken en een prachtige close up van een neushoorn weet te maken met die 400 mm, dan is hij het waard geweest om mee te nemen. Ik sleep ook vaak veel gewicht mee, heb ook eens een groot statief 10 weken door India gesjouwd om de 300 mm te kunnen gebruiken. Nooit spijt van gehad. Extra sjouwwerk is lang niet zo vervelend dan allemaal mooie foto’s missen omdat je geen zin had in sjouwen.
Bedankt voor je advies. De lens heb ik al 1x eerder mogen lenen en met me meegesleept, weegt 1,4 kg. Hier heb ik o.a. een hele mooie foto van 2 boven het water springende dolfijnen aan over gehouden, geluksmoment.
Hallo Marion,
ik heb hem zelf niet meegenomen en heb er ook geen spijt van. Ik had mijn canon 18-200 mee en dat was meer dan voldoende voor die neushoorn in Chitwan. De enige mogelijkheid dat je bij die neushoorn komt is op de rug van de olifant en die kan héél dichtbij komen. Veel meer kom je trouwens in Chitwan niet tegen hoor. Tenzij je een grote vogelliefhebber bent… want dan kan je hem wel gebruiken natuurlijk, samen met een verrekijker.
gr