Wij hebben net een reis geboekt naar Nepal in oktober, we gaan het Annpaurna circuit lopen. Nu vroegen wij ons af welke kwaliteit je fotocamera moet hebben om de omgeving goed vast te kunnen leggen. Wij hebben een compacte digitale camera, de Canon Ixus 950 IS, met 4x optische zoom 35-140 mm. Op eerder vakanties was dit voldoende, maar we vragen ons af of dit in de Himalaya ook zo is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of zijn er nog andere zaken waar je op moet letten bij je camera?
Hoi hoi,
Ik ben zelf zelf geen fotograaf, maar vind het leuk om gewoon plaatjes te schieten. Over de kwaliteit van foto’s kan ik dus niet echt beslissen.
Zelf hadden wij in oktober ook alleen compact camara’s mee, die van mij was een Sony cybershot DSC-H50 met 15x zoom. Hoewel een compact nooit zo mooi zal fotografeeren als een spiegel reflex, is er 1 belangrijke reden om niet met een spiegel te gaan en dat is het gewicht. Elke gram gewicht gaat namelijk moeite kosten boven de 3000 meter en helemaal boven 4000 meter. Zo’n kleine camara als de ixus is dan ook heel fijn.
Wat betreft de fotokwaliteiten. in oktober is het vaak in de ochtend mooi helder weer en de zon en lucht zijn ongeloofelijk blauw. Volgens mij krijgt de ixus zeer goede revieuws over de beeldkwaliteit, dus zal dit wel goed komen. Wat vooral belangrijk is is dat hij in ieder geval goed overweg moet kunnen met dit scherpe licht. Sommige camara’s hebben de optie om er een filter op te kunnen plaatsen (bij mijn sony kon dit, geen idee of dat bij zulke kleine camara’s ook kan?) Een filter kan de kwaliteit van een foto aanzienlijk verbeteren.
Wat betreft zoom, ik heb zelf de filisofie hoe meer optische zoom hoe blijer ik ben (ik heb nu een camara met 24x zoom). maar zoom is niet voor iedereen belangrijk. in de bergen zal je toch voornamelijk landschaps foto’s maken, dus houdt daar ook rekening mee.
Als laatste nog een tip, batterijen en accu’s (en dan vooral losse batterijen) zijn gevoelig voor hoogte. Hoe hoger hoe slechter ze presteren en hoe sneller ze leeg raken. Hoewel veel logges wel electra hebben moet je hier vaak flink voor betalen om even een accu op te laden. Houdt hier dus rekening mee en probeer niet gelijk de eerste 2 dagen je toestel vol te schieten, maar neem foto’s met beleid. Als je hoger komt wordt het namelijk NOG veel mooier. Zorg daarnaast voor een goede reserve batterijen en/of accu.
Veel succes met jullie resi en geniet van eth prachtige Nepal.
Hoi Kelly! (Wreiziger)
Ik ben afgelopen jaar 2 maandjes(oktober-november) in Nepal geweest en met een Spiegelreflex met totaal drie lenzen…
Het is wat meer gesjouw idd maar het is goed te doen, wel had ik vrijwel alleen mijn groothoeklenzen gebruikt, ‘de volgende keer’ zal ik dan ook mn zoomlens thusilaten). Groothoek geeft voor mijn gevoel het beste resultaat om landschap-foto’s te maken… met 35 mm als max. groothoek lijkt me te laag, probeer een camera te vinden die tot 18 mm gaat… (Als liefhebber voor foto’s had ik zelfs mn 12 mm lens bij)
Zoomen is handig wil je mensen van afstand toch redelijk portretteren…
mocht je een indruk willen krijgen van wat Nepal met een sp en o.a. een groothoek oplevert:
Betreft met het opladen van mn accu; op de Langtang-trek en de ABC-trek heb ik het vaak kunnen opladen (met normale stopcontacten) en vaak zonder bijbetaling…
alvast fijne voorpret!
Ik had de laatse trekking mijn spiegelreflex met lange lens bij me, voor de bergfotografie. Die zat in de fototas onderin mijn daypack, overdag deed ik er niets mee. Ik had een Nikon coolpix voor de kiekjes, dat zal vergelijkbaar zijn met jouw camera, en dat ging zonder meer prima. Als je er op ander reizen mee uit de voeten kunt, dan is het hier ook geen probleem.
Neem genoeg geheugen mee en batterijtjes/accu’s (ik weet niet wat er in jouw camera gaat). Mocht je als je de pas over gaat denken: 's morgens foto’s maken, doe dan een batterij in je slaapzak zodat hij 's morgens op temperatuur is.
Hartelijk bedankt voor al jullie tips! Het scheelt dat we allebei exact dezelfde camera hebben, dus dan zouden we de accu’s om en om kunnen gebruiken.
Nou, nog maar 8 maanden om ons te verheugen op onze reis!
Hey Bram, mooie foto’s!
Je kunt goed zien dat je een ervaren fotograaf bent. Goede composities en erg mooie kleuren.
Ik moet het wel even vragen, maar is dit met of zonder Photoshop?
ben trouwens eens over dat je de zoom niet tot nauwelijks nodig hebt voor de trek, maar ik moet opbiechten dat ik mijn lens vaak misbruikt heb als verrekijker, hihi.
Groetjes,
Gwen
Haay Gwen!
Thanks!
Fotografie is idd een grote hobby van me,
vandaar dat ik het er voor over heb 2 a 3 kilo extra mee te zeulen ![]()
90% van de foto’s zijn nog niet door de photoshop-mangel gehaald(dat ga ik waar ‘nodig’ nog doen), wel speel ik met (onder)belichting en ik heb mijn Nikon (in het menu) zo ingesteld dat de beelden wat meer verzadiging, contrast en verscherping kregen… geeft een wat levendiger resultaat ![]()
een zoomlens is idd handig als verrekijker,
al had ik zelfs een mini-verrekijker al bij me (zie ook die flauwe geposeerde foto’s) ![]()
En met weemoed denk ik terug aan die geweldige tijd daar in Nepal…
ik wil er zeker weer eens heen!
groetjes
Ja, zeker mooie foto’s! Die van de stellage vol mensen op Poonhill heb ik ook gemaakt ![]()
Wie ander soort foto’s maakt moet meer sjouwen, het is niet anders. Ik denk dat mijn fototas ook 3-4 kilo weegt, dat moet dan maar. Ik zou mijn lange lens niet willen missen (en heb ook nog een los verrekijkertje bij me :))
Hoi!
Zelfs had ik een Canon Ixus en een Canon 500D mee. Tijdens het lopen vooral met de ixus gefotografeerd, als we even rustpauze hadden of als ik echt een supermooi punt zag (o.a. bovenop Poon Hill e.d.) kwam de 500D uit de tas. Buiten de trek om voornamelijk met de 500D gefotografeerd. Ik ben erg fan van mijn telelens dus deze heb ik veel gebruikt, zou ik zeker niet thuislaten.
Ook het laden van accu’s ging prima, bij de meeste lodges mag je gewoon gebruik maken van de elektriciteit, alleen komt het heel regelmatig voor dat de elektriciteit uitvalt. Een extra accu meebrengen is een goed idee.
En Bramsan, mooie foto’s zeg! Geweldig om zoveel punten te herkennen!
Zelfs je spinnehek herken ik! Staat ook tussen mijn Zoom.nl foto’s, mocht je het leuk vinden om mijn variant te zien
http://dewi83.zoom.nl/fotos.html
De waterval waar jij met iemand anders op sta (dat was volgens mij in het junglestuk tussen Tikhedunga en Deorali, net voorbij de vermoeiende Ulleri trapbeklimming) herken ik ook, heb ik ook gefotografeerd haha!
Groeten,
Dewi
Dewi, kingfisher, thanks for the compliments!
Leuke foto’s ook Dewi, ik herken ook het 1 en t ander…
wat een geweldig land toch Nepal, wil er zeker ooit terug…
Ladak staat trouwens ook op mijn verlanglijstje :wereld:
Hoi Kingfisherik,
Ik las dat je schreef genoeg batterijen mee te nemen. Ik heb afgelopen maand een solarapparaatje gekocht, dat kan oa gsm’s maar ook je camera opladen. Erg handig. Kostte ong 34 euro. Alleen erg jammer, mijn camera laadt alleen los de batterij op…, dus alleen mijn gsm’s laadde ik ermee op.
Dus ik heb het wel gebruikt in Nepal, loadshredding is vanaf vorige week nu 16 uur per dag.