Ik ga samen met mijn vriend vanaf begin november minimaal drie maanden reizen door India en hopelijk een stukje Nepal.
Ik vraag me af wat ik allemaal mee moet nemen. We gaan niet kamperen ofzo, dus tent etc is niet nodig, maar wat dacht je van een slaapzak? We hebben nu zo’n binnenhoes, altijd handig. In india is het warmer dan Nepal, maar is het daar echt koud in de zin van Sneeuw, dikke jas en muts? Moet dat dan allemaal in mijn backpackje? W.s. zitten we in november/begin dec in Nepal. Daarna reizen we langzamaan richting zuiden…
Ik heb echt geen idee van de temperaturen, naja de l.p. geeft wel info, maar goed, wat zijn jullie ervaringen… Geld investeren in een goede slaapzak die tegen -30 kan ofzo…
En wat zijn andere dingen waarvan jullie dachten, “dat zou nou iedereen mee moeten nemen naar India!”…
Een slaapzak van min 30 is niet nodig hoor. Ik ga van de winter richting Mount Everest en ook op 5000 meter hoogte in de tent is een slaapzak tot min 15 wel voldoende. Wat wel aangenaam is is een fleece lakenzak, die je goedkoop in Kathmandu kunt kopen. Alleen als je erg low budget gaat hebben de hotels geen beddengoed (of beddengoed waar je liever niet onder kruitp) en kan je een slaapzak overwegen. Ik heb in december in Delhi ook wel eens nachtvorst gehad, het kan echt wel koud worden 's nachts.
En wil je wel een slaapzak, koop dan in Kathmandu een slaapzak die daar gemaakt is (Sherpa heet dat merk geloof ik). Die zijn net zo goed en kosten misschoien 100 euro ipv 500 in Nederland. (zoals je alles in Kathmandu kunt kopen voor weinig geld, ik zou de buitensportzaken in Nederland lekker links laten liggen).
Wat je verder mee moet nemen is zo persoonlijk. Ik schrijf altijd veel (dagboek, broeven) en word dan gek van Indiase pennen die bij ieder woord vlekken. Ik neem altijd een paar echte Nederlandse pennen mee, om mezelf die ergernis te besparen.
Ik had daar idd ook al over nagedacht, dat het misschien veel handiger is wat spullen die je echt voor de kou in Nepal nodig hebt, daar aan te schaffen. Goed idee dus! En zo’n fleecehoes klinkt goed!
Wat doen jullie qua telefoon bijvoorbeeld? Kopen jullie kaarten als jullie naar Nederland willen bellen, of schaf je tijdelijk een telefoontje aan waar je ook op gebeld kan worden… Ik vind het belangrijk dat ik contact kan houden met het thuisfront…
Normaal doe ik alles via de mail en bel ik zelf op als ik wil kletsen. Je kunt overal bellen voor weinig geld. Toevallig hoorde ik zaterdag bij een bijeenkomst dat je in Nepal al tot in Namche Bazaar met je KPN mobieltje bereik hebt.
Als je in Nepal een trekking wilt doen kun je trouwens ook spullen huren, dat is nog veel goedkoper. Een warme slaapzak voor 1- dollar per dag of zo, daarvoor kan je je eigen slaapzak niet eens naar de stomerij brengen.
En voor alles wat je hier wilt kopen, loop eens langs de de Xenos voor reishandoekjes etc.
Jij bent dus wel een Nepal kenner, lees ik zo?
Dan meteen even een ander vraagje. Wij vliegen begin nov op Delhi, dan willen we eerste naar de wat noordelijke gebieden van India, en dan terug naar Delhi, varanasi, en dan naar boven, Nepal in. Denk dat we er niet eerder zullen zijn dan begin/half dec. Kunnen we dan gewoon Nepal nog in? Of is het dan al te koud/teveel sneeuw oid? Had ergens gelezen dat het lastig wordt Nepal in te komen als het hier winter wordt. En kunnen we dan een visum voor Nepal aan de grens aanschaffen of is dat handiger om hier te doen?
Daarnaast lijkt een trekking me heel tof, al heb ik weinig ervaring hierin. Wat raadt je aan om qua trekking te doen als beginneling, en waar, en via welke organisatie? Hier of daar boeken?
Ik ga straks voor de negende keer naar Nepal heel klein beetje kennen ben ik dus wel.
Natuurlijk kun je Nepal gewoon in, als er sneeuw valt, dan in de bergen, niet in het laagland bij de grens en ook niet op de route naar Kathmandu of Pokhara. Daar zit je, ook in december, gewoon in T-shirt op het terras van je koude biertje te genieten.
Als je een korte trek wilt lopen kun je bv Annapurna base camp doen (10 dagen) en als je daar het laatst deel af haalt (heen en weer naar het base camp zelf) dan doe je het in 6-7 dagen.
Dat hoef je hier niet te regelen. Je kunt het helemaal alleen doen en als je je eigen spullen niet wilt dragen, dan wandel je in Pokhara een reisburautje in en regel je het daar, vrij simpel allemaal.
Een visum haal je net zo makkelijk (en iets goedkoper) aan de grens (euro’s mee, pasfoto’s, mee, stelt niks voor verder.
Ow wow, dat klinkt allemaal vrij gemakkelijk! Relaxed! Handig om hier vast wat pasfoto’s te maken haha…
Is er ook nog een bepaalde grensovergang die makkelijk te doen is? Of maakt het eigenlijk niet zo uit waar je Nepal binnenkomt?
Leuk om al deze info te krijgen! Bedankt, en er zullen vast nog meer vragen komen!
Toevallig had ik die info vorige week al op het Nepal-forum gezet
Van de site van het Kathmandu Guest House:
**Tourist Visa Rules in Nepal ( Effective from 16 July 2008 )**
Tourists who visit Nepal must hold valid passport and visa.
[ol]
[li]**Entry **[/li][/ol]
Tourist entry visa can be obtained for the following duration from Nepal Embassy/ Consulate or Mission offices abroad, or at the following immigration offices in Nepal:
[ul]
[li]Tribhuvan International Airport, Kathmandu[/li][li]Kakarvitta, Jhapa (Eastern Nepal)[/li][li]Birganj, Parsa (Central Nepal)[/li][li]Kodari, Sindhupalchowk (Northern Border)[/li][li]Belhiya, Bhairahawa (Rupandehi, Western Nepal)[/li][li]Jamuna, Nepalgunj (Banke, Mid Western Nepal)[/li][li]Mohana, Dhangadhi (Kailali, Far Western Nepal)[/li][li]Gaddachauki, Mahendranagar (Kanchanpur, Far Western Nepal)[/li][/ul]
[ol]
[li]**Tourist Visa **[/li][/ol] Visa Facility Duration Fee
Multiple entry
15 days
US$ 25 or equivalent convertible currency
Multiple entry
30 days
US$ 40 or equivalent convertible currency
Multiple entry
90 days
US$ 100 or equivalent convertible currency
Hallo, ik ga ook naar India en Nepal, dit op 30 november. Ik ben nu ook de laatste dingen aan het regelen. Zo heb ik een vraag over wat voor een soort jas ik mee moet nemen, ik heb namelijk geen idee wat nou handig is. Ik blijf eerst 3 a 4 maanden in India en dan in ieder geval in het noorden, wil sowieso noord-India ter lengte van Nepal zien, maar niet helemaal in de bergen. Daarna wil ik zo rond maart en april in Nepal zitten.
Wat je aan zou trekken bij temperaturen rond het vriespunt, zo koud kan het zijn in Delhi in december, in de heuvels is het nog wat kouder. Ik vind een lekkere fleece trui en dan een dun winddicht jack altijd prettig.
Ik heb nog een vraag. Aangezien ik ook verwacht dat ik naar afgelegen gebieden ga en daar natuurlijk minder medische voorzieningen zijn, vroeg ik me af wat ik sowieso en eventueel mee kan nemen aan medische spullen.
Dus wat heb je standaard nodig? Ik neem aan pleisters, verband, paracetamol, jodium of ander ontsmettingsmiddel, …? En verder…
Wat wij als tip kregen was ook om eigen naalden mee te nemen. Als je bv iets nodig hebt als een transfusie of jemoet voor het één en ander geprikt worden, dan is het handig om je eigen (steriele) naalden te hebben. Maar bij de apotheek kregen wij ze niet mee… dus weet ook niet precies hoe we eraan moeten komen… GGD zei trouwens wel dat ze ze gewoon verkopen bij de apotheek.
Oja, en wij hebben tea tree olie meegekregen als tip. Werkt als anitmalaria omdat ze de geur vies vinden, maar verder werkt het ook heel goed voor van alles, zoals bij wondje, verdikking etc…
Oja, wij gaan dus over een maandje, vliegen meteen door naar nepal. Denk dat wij daar goed warme spullen zoals slaapzak en jack kopen, sinds het daar volgens eerdere berichten een stuk goedkoper is.
Ik heb zo’n EHBO kit waar ook naalden in zitten (van Care plus). Maar je kunt ze in India inderdaad kopen, ik zou ze er niet speciaal voor meenemen.
En van die norit capsules heb ik altijd bij me, werkt goed tegen diarree en legt de boel niet alleen maar plat zonder iets op te lossen, zoals immodium.
Ook handig, die desinfecternde handcreme die je tegenwoordig overal kunt kopen.
Oja, en nog een vraagje… Wat voor een stekker/omvormer moet je meenemen om je batterijen van je camera etc op te kunnen laden? En waar kun je die kopen?
thanks!