Slaapzak meenemen naar Nieuw-zeeland (zomer) en Nepal (voorjaar)? Of toch huren?

Beste allen,

Ik zit even met een dilemma, wellicht hebben jullie meer ervaringen hier mee.
Ik ga januari en februari naar Nieuw-Zeeland. Ik ben van plan van hostel naar hostel te gaan met de Stray bus, en af en toe voor een meerdaagse hike uit te stappen. Sowieso staan de Kepler track (3 nachten) en Mueller hut (1 nacht) op het programma, wellicht komt er nog meer.
Daar heb ik dus een slaapzak voor nodig. In principe zou mijn 2C graden slaapzak hier OK voor moeten zijn.

Ik ga echter daarna direct door naar Nepal begin maart. Ik ga daar naar Everest base camp (waarschijnlijk via Gokyo lakes) waar het -15 kan worden snachts. mijn 2C is veel te koud daarvoor, dus ik zou of moeten huren in kathmandu (hoe is de kwaliteit hier van? Ik ben niet fan van in andermans spullen liggen/slapen) of investeren in een -15 slaapzak hier in Nederland (al snel 500+ euro!)en die meesjouwen ook door NZ. Ik zal echter deze slaapzak niet op korte termijn nodig hebben, al staan Kungsleden (trektocht bij de poolcirkel), Kilimanjaro en hikes in de Andes wel op mijn langetermijn verlanglijstje.

-Nu is mijn dilemma, neem ik mijn 2C slaapzak mee naar NZ en gooi ik die in het hotel in Nepal en huur ik dan een winterslaapzak voor de trekking?
of
Koop ik hier een dure winterslaapzak die ik ook meesjouw door NZ 2 maanden? Is dit niet veel te warm?

Ik hoop dat jullie misschien mij wat extra inzicht kunnen geven. Alvast dank! :slight_smile:

Een slaapzak weegt natuurlijk nooit veel. Maar je kan ook een lakenzak naar NZ meenemen en die ook gebruiken in je gehuurde slaapzak in Nepal. Of je neemt geen slaapzak mee en koopt er een bij de Wharehouse en gooi hem na 2 maanden weg.

Ik zou denk ik voor optie 2 gaan. Hier een goede winterslaapzak kopen die je, zoals je aangeeft, ook later voor je verlanglijstje kan gebruiken. Die laat je in NZ achter in je hotel, waar je hem weer ophaalt als je naar Nepal vertrekt.
En voor gebruik in NZ koop je daar een ‘gewone’ slaapzak, hoeft niet zo duur te zijn, die je daar achter laat.

Maar als je het alleen niet zo fijn vindt om in een gebruikte slaapzak te slapen dan is het gebruik van een lakenzak wel een oplossing, is maar een klein pakketje en licht in gewicht.
Zelf zou ik eerder denken aan de kwaliteit van de slaapzak die je daar huurt, ze zijn natuurlijk vaak gebruikt… En bij de slaapzak die je zelf meeneemt weet je zeker dat ie goed is.
Ik heb het ervaren met het huren van een donsjack, die bleek toch niet zo warm te zijn als dat hij eruit zag… [emoji300]️

Ja, de slaapzak moet sowieso mee naar NZ omdat ik daar ook een paar nachten in de bergen heb gepland. Maar dat zal ook echt maar ongeveer 7 nachten zijn denk ik, dus alleen lakenzak zal daarvoor niet voldoende zijn, de hutten daar zijn blijkbaar best fris, zeker bij Mt Cook! maar de 2c graden slaapzak die ik nu al heb zou daar dus wel geschikt voor zijn, maar die zou ik dan alleen meenemen als ik een slaapzak huur in kathmandu.

Inderdaad daar ben ik een beetje bang voor KaterK! Dat ze dus misschien net niet warm genoeg zijn. Alleen is het al snel weer 500 euro zo’n nieuwe zak voor -10 graden. Ik heb wel berichten gelezen dat bij Shona’s in Kathmandu het allemaal wel betrouwbaar is, waar had jij je donsjack gehuurd? Donsjack heb ik overigens wel zelf al mee :slight_smile: dus het zou voor mij echt alleen om die slaapzak gaan