India: Where and when to go?

Hoi allemaal,

Mijn plan is om van januari tm mei 2012 alleen te gaan backpacken door India en Nepal.

Aangezien ik ‘from scratch’ begin, wil ik zoveel mogelijk tips inwinnen! Het wordt mijn eerste backpacktrip en eerste keer India. IK besef me: best heftig! Maar ik ben 27, woon 8 jaar in Amsterdam, bijna klaar met studeren en echt toe aan een totaal nieuwe ervaring.

Mijn plan is om te starten in Nepal, Kathmandu. Daar ken ik iemand, dus daar wil ik zo’n 2 weken ‘acclimatiseren’ omdat ik begreep dat Nepal een rustigere en kleinere versie is van de hectiek in India. Wel fijn, lijkt me voordat ik me in het Indiaase gedruis stort!

Vervolgens wil ik India in. Ik heb nog geen vaste route, maar wel een paar wensen voor plaatsen. Zo wil ik in ieder geval naar

• Calcutta en
  • Mumbai.
    Daar heb ik vrienden wonen.

Ook wil ik graag naar:

• Ladakh
  • Jaipur
  • Agra

Verder zijn alle tips welkom!
Mijn wensen daarbij zijn dat ik de stadse hectiek wil afwisselen met mooie natuur (jungle en stranden). Dan moet ik in het zuiden zijn volgens mij he? Waar is het het mooiste? Goa schijnt ook vet te zijn.
Verder lijkt het mij leuk backpackers tegen te komen om evt. verder samen mee te reizen. Ik wil veel met de trein reizen en ook overnachten in de Thar-woestijn (dat is de enige toch?)

Maar ook hoor ik graag wat qua route het best is ivm de temperatuur. Juist starten in het Noorden (vanaf Ladakh en Nepal) naar het Zuiden reizen, of in het Zuiden starten en omhoog reizen ivm de kou rond januari-maart in het Noorden? Hoe koud is het dan daar? Is het te doen dan in Ladakh te zijn en een trek te maken?

Nou goed, zoals je ziet: ik wil ALLES weten! De India pro’s mogen zich melden!
Dank alvast, Groeten Justine

hey,

het zuiden , hier heb je 2 mousson-periodes ,doe je best zo dicht mogelijk
tegen januari aan
the place to be …HAMPI ! zalig back-packers-oord in mooie omgeving met
culturele highlights !

Geert,

nog in het zuiden … Munnar !!!

Thanks, klinkt leuk!

In januari is het in Ladakh hartje winter. De temperatuur overdag is rond of onder het vriespunt. 's Nachts kan het tot -20 / -30C zakken. In de winter is er weinig activiteit in Ladakh. Veel guesthouses zijn dicht. De huizen hebben er geen centrale verwarming. De meeste guesthouses die nog open zijn zullen wel een gaskachel op de kamers hebben, maar 's nachts moet die uit. Dan daalt de temperatuur op je kamer tot -5 / -10 C. Eigenlijk is de enige trekking die 's winters gedaan wordt de Chadar trek over de bevroren Zanskar rivier naar Zanskar. Ik heb die trekking afgelopen winter gedaan. Erg de moeite waard overigens! Mocht je interesse hebben, dan kan ik er wel meer info over geven. “Normale” trekkings zijn bijna niet te doen lijkt me, want alle bergen zijn dicht gesneeuwd. Passen zijn onbegaanbaar e.d. Je kunt Ladakh ook niet over de weg bereiken in de winter, omdat de wegen over de passen ook dicht gesneeuwd zijn. Je kunt Ladakh alleen per vliegtuig bereiken.

1 like

Hoy , wat zalig zo’n lange tijd door te brengen in dit intense land. Varanasi mag je echt niet missen; een heilige stad, India in een notedop.
Veel plezier

Hey,

Wat heerlijk dat je gaat. In de maanden dec en jan kan het idd erg koud worden. Ikzelf heb toen in Delhi een winterjas gekocht. Mooie steden om aan te doen zijn iig Udaipur en Jaisalmer. Dit zijn echt van die 1000 en een nacht steden. Heel betoverend.

Grtjs, Anne

Bedankt voor alle tips! Ik vroeg me nog heel concreet af, hoeveel geld zal ik ongeveer nodig hebben voor een 4 maanden durende rondreis? ik zal veel willen treinen en natuurlijk redelijk low budget. Ik wil van noord naar zuid dus aardig grote afstanden. Tussen het noorden en het zuiden zal ik misschien een keer een binnenlandse vlucht willen maken. Qua overnachten zal ik het merendeel gewoon in hostels overnachten, als echte backpacker :wink:
Zelf zat ik te denken aan ongeveer 5200 euro.

Denken jullie dat dit een reeel bedrag is voor vier maanden? Hoop op een reactie!
Groeten, Justine

Met 5200€ voor vier maand kan je een luxe leventje leiden in India. :cheer:

Dat leek mij nou ook! Nou, goed om te horen. NIet dat ik een luxeleventje daar hoef te leiden, maar dan weet ik dat ik ook met wat minder prima uit de voeten kan. En daarbij ook een a drie interne vluchten erij ingenomen?

Verder zat ik nog te denken: naast de vaccinaties en de diareeremmers, wat zijn nog meer onmisbare medicijnen om mee te nemen? Bijvoorbeeld tegen infecties die je door viezigheid ter plekke oploopt of vieze-bedden-beestjes/vlooien-beten? Of zal ik dan toch ter plekke een dokter moeten bezoeken? Zo ja, hoe betrouwbaar zijn die en waar herken ik hun ‘kwaliteit’ aan? dank alvast, van een doordachte reiziger :chin:

PS: nog een vraag! Wat is wijsheid wb betaalmethode? IK begreep van vrienden dat een creditcard het makkelijkst is. DIe moet ik dan aan gaan vragen, nog nooit gedaan! Zitten daar nog voorwaarden/ restricties aan zo ver jullie weten?

Dank maar weer!:cheer:

Justine

Ik ga zelf ook naar India volgende maand en wou ook naar Jaipur gaan. Toen hoorde ik dat het een vieze stad was en de mensen ook niet zo leuk waren daar en dat Pushkar (twee uur er vandaan dacht ik) ongeveer hetzelfde was maar schoner en met leukere mensen. Misschien dat je er wat aan hebt!

Je zal wel meer “vieze” plaatsen tegenkomen vrees ik.

Jaipur is prachtig en niet te vergelijken met Pushkar, tenminste, dat is mijn mening.

Hai!!

Ik ben afgelopen Januari alleen begonnen in Delhi en idd Koud…vanuit Delhi naar Agra…Prachtig dat mag je echt niet missen De Taj Mahal.
Vanuit Agra naar de Rose stad Jaipur toen naar Pushkar , naar Jodhpur de blauwe stad… naar Jaiselmer…vanuit Jaiselmer naar Udaipur en toen Bombay Goa Hampi Bangelore en uiteindelijk gechilt in Kerela Varkela en Kovalem…
Alle plaatsen waar ik geweest ben waren uniek en prachtig…en het reizen ging prima niks vooruit geplant ook de treinen niet…want dan zit je weer aan een schema vast…veel met de bus gereist en dat is een avontuur opzich en de treinen zitten vaak vol maar ik had veel mazzel en kon vaak wel mee wel laagste klas maar dan maakte me niet uit…het was een avontuur en ik mis India elke dag nog …ik Hoop dat je een fatastische reis zult beleven en laat je avontuur over aan je gevoel en intuitie…je komt vast veel backpackers tegen waar je misschien een tijdje mee opreist…
Have Fun…
Greetz Lydia.

Hoi iedereen, daar ben ik weer na lange tijd :slight_smile:

Mijn india/nepal reis begint in zicht te komen, yes! Naast het ultra bureaucratische gedoe van het india- visum, morgen mn nepalese visum regelen (wat een stuk makkelijker schijnt te zijn!).

Wel had ik een vraag voor de kenners: wat is de makkelijkste/ betrouwbaarste manier om van india (liefst calcutta/ varanassi of darjeeling) in Kathmandu te komen? En zijn de beginnerstrekkings in Nepal voor een week a 12 dagen de moeite waard? Ik wil namelijk het liefst maar een 15 dagen visum aanvragen voor nepal.

Dank alvast!
Groetjes, Justine

Hoi Justine,

Nepal visum is veruit het goedkoopste on-arrival. Dus niet in NL regelen.

Een hoofdroute is Varanasi-Gorakhpur (dat stuk kan nog trein meen ik) en dan bus naar grens en door (2e Nepalese bus) naar Kathmandu. Gorakhpur-KTM is met heel veel moeite 1 lange dag doch liever in 2 dagen doen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hoi Lydia,
we zijn inmiddels een tijdje verder! Vraagje: in wat voor een tijdbestek was jouw tour die je hierboven noemt? In 1 maand, januari als ik dat goed begrijp? en was dit qua tijd goed te doen of wel heel erg racen? ben benieuwd!
Justine