Reistips India-Nepal

Hallo,

Ik en mijn vriendin willen aankomende zomer naar India/Nepal. De reisduur zal ongeveer 3 weken zijn. Vertrek rond 18 juli terugkomst rond 8 augustus. Nu zit ik met enkele vragen:

  • Is het veilig? (ikzelf ben 20 mijn vriendin 18)
  • Goed te reizen?
  • Hoe zit het met visums en eventuele kosten?
  • Heeft er iemand tips/aanbevelingen voor de reis?

Is het reel om nepal EN noord india te zien in 3 weken? Ik dacht zelf namelijk om 1 week naar kathmandu te vliegen vanaf delhi (kosten ongeveer 170 euro)… Daarnaast zijn al jullie tips en ervaringen etc etc welkom

hartelijk dank alvast

Hoi Tomm,

Okay gaat ie. Heb deze regio lang geleden met groepsreis gedaan maar was oktober nog in Mumbai-Pune, dus heb ook enige up-to-date info.

  • Is het veilig? (ikzelf ben 20 mijn vriendin 18)
    Als je de hoofdroutes aanhoudt, en niet in het donker enge steegjes ingaat, wel :wink: Destijds vervelende ervaring gehad met de één of andere staking die de weg blokkeerde en ook stenen ging gooien naar onze toeristenbus, waardoor we de route moesten omgooien. Maar het ‘ergste’ wat ik oktober tegenkwam was een taxistaking waardoor ik 's avonds laat het OV moest gaan verkennen, dus niet zozeer onveilig.
  • Goed te reizen?
    Hangt van je route af. Trein is nadrukkelijk toegankelijker dan lange-afstandsbus, o.a. omdat je nu via Internet kunt reserveren inplaats van de godverlaten lange en krakkemikkige rijen voor loketten.
    En sowieso uitkijken met je keuze: juli-augustus is moessontijd in Noord-India dus zowel warm als soms erg nat. En in midden-Nepal betekent dat niet zozeer erg veel regen maar wel veel wolken waardoor de Himalaya minder goed zichtbaar is.
    Je route heeft niet overal trein, dus vliegen Delhi-Kathmandu kan een goede keuze zijn.
  • Hoe zit het met visums en eventuele kosten?
    Visum India rond de 80-90 euro inclusief bureaufee, Nepal is meen ik iets goedkoper.
  • Heeft er iemand tips/aanbevelingen voor de reis?
    Zie boven… ALS je voor dit seizoen kiest kun je doen
  • In 2 weken Noord-India bijvoorbeeld Delhi-Agra-Varanasi of Rajasthan-Delhi-Agra.
  • In 1 week midden-Nepal Kathmandu & koningsvallei en dan daarbovenop ofwel Terai (wildpark) ofwel Pokhara (machtige uitzichten op Himalaya, met goed weer tenminste). Transport binnen Nepal express bus of (dure) lokale vluchten.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Tomm,
Nepal is relatief veilig, ik heb met vriendin 4 weken door Nepel gereisd.
Wij reizen zonder organisatie, allles is prima te doen.
In Katmandu kun je alles regelen, ideaal verblijf in Nepal is Kathmandu guesthouse.
Als je een trekking wil doen, of gids nodig hebt in Nepal, kun je contact opnemen met Manni, email: [EMAIL=“cmbarakoti@hotmail.com”]cmbarakoti@hotmail.com je kunt hem mailen en info vragen over eea. zeg dat je via mij Leon Vroemen, zijn email adres hebt gekregen.
Mocht nog vragen hebben: [EMAIL=“leonvroemen@home.nl”]leonvroemen@home.nl
Succes

Beste Leon,

Uit de gids begreep ik dat **Bhaktapur **een prettiger/rustiger plek is om te verblijven dan Kathmandu.
Wel las ik in dezelfde gids dat er enorme files staan, bv om Kathmandu in te reizen. Bhakrapur schijnt 13 km van Kathmandu af te zijn, maar een uren in de file lijkt me ook niet fijn!

Ik verblijf maar 3 dagen in Nepal. Maar nu dacht ik om dan in Bhaktapur te verblijven. Daar een dagje rond kijken, andere dag Kathmandu en Patan bekijken en derde dag een wandeling door de vallei (volgens de gids is Sankhu een mooie plek, 19 km NO van Kathmandu).

Zou jij me kunnen adviseren?
Alvast hartelijk dank!!!

Groet, Marieke

Hoi Marieki
3 dagen is wel erg kort voor Kathmandu, je zal toch zeker Pashupatinath (crematie plaatsen), Durbar Square , Tibetaanse gebeiden ( Bodhnath,) enz, niet willen missen.
Vanuit Kathmndu neem je gewoon een taxi (kleine suzuki Alto) met file vorming valt het reuze mee.
Vanuit het centrum kun je alle belangrijke bezienswaardigheden makkelijk in dagtripjes doen.
Ik was er in 2006 toen het politiek zeer onrustig was en heb bweinig last ondervonden van file`s ,etc.
Je hebt wel wat meer dan 3 dagen nodig. je zult dus moeten gaan selecteren, als jij er maar 3 dagen verblijft.
Sankhu ben ik niet geweest, ligt in de buurt van Nagarkot, vandaar heb je mooi uitzicht op de Himalaya (als het zicht goed is).
Ik heb heb 9 dagen trekking gedaan in de Annapurna .
Heb je de Lonely Planet van Nepal ?

Groet Leon

Hoi Leon,

Ik weet dat het kort is maar het is niet anders, we moeten terug voor het werk. Maar ja, zo vaak ben ik er niet in de buurt dus dan maar beter iets dan niets. We hebben nu zelfs maar 2 volle dagen.
Ik heb geen LP maar wel Trotter, maar daar staan maar weinig adresjes in.
Ze zeggen dat in Bhaktapur verblijven ipv Kathmandu, mooier en relaxter is. Maar voor Bhaktapur geven ze maar een paar verblijfadresjes en daar zijn ze niet enthoussiast over, terwijl over Kathmandu hebben ze wel leuke verblijfadresjes.
Als jij een leuk verblijfadres weet voor die dagen?? Dank je!

groetjes Marieke

Die files waar ze over schrijven zal wel de file zijn op de hoofdweg naar India, waar de de Kathmanduvallei binnen komt. Daar staat bijna altijd een flinke rij vrachtwagens, bussen etc.

In Bhaktapur zou ik zelf niet gaan slapen, beetje te ver weg van kathmandu. In Kathmandu zelf zijn genoeg hotels met een rustige tuin om je even terug te trekken. Ik ben net terug uit Nepal en heb in het Summit geslapen, heel rustig op een heuvel in Patan. Iets duurder dan ik gewend ben maar het was wel erg relaxt in de tuin zo 's avonds, ver weg van alle drukte en het verkeer.

Maar het lijkt ons leuk om ook nog iets van het platteland/de bergen mee te maken, en we dachten dat het dan wel een goede uitvalsbasis zou zijn. Het is toch maar 13 km van Kathmandu?
Dank je voor de hoteltip, ik ga gelijk even googelen!

groetjes Marieke

Als je echt even iets anders dan de stad wilt, dan kan je beter een nachtje Nagarkot doen. Ergens in de middag er naar toe, beetje rondkijken en frisse lucht opsnuiven, nachtje slapen, bij zonsopkomst wellicht Mount Everest in de verte zien en dan kun je door de landerijen naar Bhaktapur kunt lopen. Zie je wat van het plattelandsleven, mooie berguitzichten, de moeite waard!

Dat klinkt zalig. Maar is het niet te ver lopen van Nagarkot naar Bhaktapur? (ik heb geen idee v.d. afstanden daar)
Ik wil onze wandeling eigenlijk wel plannen, omdat we maar 2 hele dagen hebben.
Thanks!

marieke

Nee, uurtje of 3 is het lopen.

Ik kan nie typraten over verblijf in Nagarkot, maar ik geef kingfishererik wel gelijk. Het is natuurlijk een stuk rustiger dan in Kathmandu.|
Moet ik wel erbij zeggen dat Kathmandu guesthouse een oase van rust midden in het centrum is. Je zit daar natuurlijk midden in het centrum, goede broodjeszaak in Tamel en makkelijk vervoer te regelen voor de dagtrips.
Wat ik al zei jullie hebben te weinig tijd !!
Groet Leon

O een uurtje of 3 is wel lekker! Maar is het niet mooier om in de buurt van Nagarkot bij de bergen te wandelen, en dan de bus terug?

Alles is mooi eigenlijk, maar dit is wel leuk omdat het een eindpunt heeft waar je toch al heen leek te willen. Je kunt ook van Nagarkot naar Sundarijal wandelen (vertrekpunt van de Helambu trekking). Daarvandaan rijdt ook een bus naar Kathmandu.

Ok en wat van deze 2 opties zou jij adviseren wat betreft bijzonderheid?
(ik kan helaas niet teveel reizen dus wil hier zoveel mogelijk uithalen)
Thanks voor het meedenken!

De eerste ken ik en vind ik mooi. De tweede ken ik niet, die vond ik net op internet, al ben ik wel in Nagarkot en in Sudarijal geweest… Bij de eerste ben je meteen in Bhaktapur, waar je volgens iedereen geweest moet zijn (ik ben niet zo’n stads/tempelmens) en dat is een voordeel als je maar kort in Nepal bent.

Maar voor beiden geldt dat je eenmaal in Nagarkot gewoonkunt beslissen welke kant je op gaat wandelen, je hoeft er toch niks voor te regelen.

Hoi ik heb hier nog een tip voor een mooie rustige plek om te verblijven in Kathmandu , buiten het drukke toeristencentrum Thamel ,vlakbij de Boudhanath ( een prachtige Tibetaanse tempel die je eigenlijk gezien moet hebben als je in Kathmandu bent, zie ook de foto’s op de website van het hotel ) . http://www.thevalleyguesthouse.com/Nederlandse%20versie.htm

Ja ik kan natuurlijk naar Nagarkot gaan en daar kijken wat we gaan doen.
Ik las wel ergens dat ergens met zijn 2en wandelen gevaarlijk kan zijn, zou dat echt zo zijn? Kunnen we ons beter opgeven voor een georganiseerde wandeling? ik ben ook wel een beetje bang om te verdwalen.

Leuk guesthouse, dank je voor de tip, ik ga even kijken of dat wat is.

Dank jullie!!

groetjes Marieke

Het is niet gevaarlijk om alleen te lopen in Nagarkot , etc.
S`avonds als het donker is zul je moeten opletten, maar dat moet je in NL ook. Als je hier verkeerd loopt kan ook van alles gebeuren, nog erger dan in Kathmandu.
Wil je een gids, zoals ik je al eerder gemaild had, dan kun je met hem contact opnemen, zeer betrouwbaar en je kunt nu al met hem mailen vanuit NL en hem vragen wat je wil.
Groet Leon

Dank je Leon, ik ga Manni mailen! Het leek me ook niet gevaarlijk (ik ben niet zo snel bang) maar het stond wel uitdrukkelijk in de gids.
Dank je voor je tips!

Marieke