Temperatuur oktober-november

Hallo,

Eind oktober / begin november ga ik naar Nepal, o.a. Kathmandu, Pokhara, Nagarkot, Kodari, Bhakatapur, Chitwan.
Is het nodig om in deze periode winterkleding mee te nemen voor de avonden?

Groeten, Wendy

Hoi Wendy,

Nagarkot is zo te zien de hoogste/koudste plek. Een goede fleecetrui, en minimaal sokken (ook als je sandalen hebt), lijkt het minimum; zomerjas eroverheen als het weer eens regent of snerpende wind heeft kan ook helpen. Echte winterkleding lijkt een beetje te veel van het goede…

Sukses,

<Erik> & [Sandya] / volgende week in Nagarkot en daarna naar de warmere stukken Nepal…

Helemaal mee eens!
Alleen in de vroege ochtend uren tot 09.00 uur een fleecetrui, en net voordat de zon ondergaat gaat hij weer aan.

Ik loop de hele dag in korte broek met t shirt of zonnehempje.

Ook in Nagarkot, Mielinda?

We zitten er zelf nog over te twijfelen om alleen voor Nagarkot (zomer-)jas mee te nemen, voor plekken als Kathmandu en Pohkara is dat zeker onnodig maar Nagarkot is twijfelgeval. Volgend weekend (1-3 oktober) wel of geen zomerjas na zonsondergang?

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

Hoi,

ja ook in Nagarkot, heb net de foto’s zitten terugkijken van vorig jaar.
Wij zaten toen rond 20 maart in Nagarkot, de temperaturen zijn dan lager dan dat ze nu zijn.
Ik loop nl standaard in een afritsbroek en katoenen t shirt, en heb altijd maar 2 fleecetruien bij me. Ik heb nooit een jas bij me. Komt ook doordat ik geen echte trekkings doe.

De enige keer dat ik het iets kouder heb gehad was ook in maart, zonsopgang om 05.00 uur in Sarangkot.

Echter het is dan geen regenseizoen. Maar ja dat zou het ook niet moeten zijn in oktober. Wat ik nu hoor is dat het soms nog steeds veel regent terwijl het al over had moeten zijn, maar de Monsoon periode begon dit jaar ook later als normaal.

Omdat ik nu in oktober 10 dagen naar Tibet ga, heb ik voor het eerst een winterjas bij me.

Ik ga elk jaar in Maart en Oktober en mijn standaard uitrusting zijn 3 afritsbroeken 7 t shirts en 6 zonnehempjes en 1 fleecetrui die ik gebruik als jas… Maar nogmaals ik doe geen trekkings in Annapurna gebied of elders. Ik zit grotendeels in Kathmandu. Maar in Nagarkot ook niets extra’s nodig gehad.

1 like

Oh ja, in November merk je dat het iets koeler wordt, maar voor ons Westerse is het nog steeds heerlijk!! Sommige Nepalezen lopen al met winterjas en muts, en deze dame loopt dan in korte broek…

Echt, om 09.30 uur rits ik de pijpen van mijn afritsbroek… en baal ik dat ik een trui eventueel had meegenomen…

Wat ik zelf in een ander land doe, is een regenjack meenemen, houdt de wind en kou tegen, en dat weegt niet veel als het in je bagage zit. Combinatie fleecetrui/regnjas fungeert als een warme jas.

Nogmaals volgend weekend, de temperperaturen zijn nog steeds hoog. Kijk als je je zomerjack bij je hebt, kan je hem meenemen, maar anders zou ik het niet doen. Maar ik ben geen koukleum. Mocht je het wel snel koud hebben… tja dan is het toch een extra laagje issolatie.

Hoe zit het met de temperaturen in december - januari? Ik neem aan dat een legging onder je trekkingsbroek geen overbodige luxe is wanneer je tot 4000m de bergen in gaat?