Met groothoek of telelens Gorillatracking

Wie weet wat het beste is: groothoek of telelens (300mm) om foto’s te maken van de berggorilla’s in Bwindi Oeganda.
Zijn ze redelijk vlakbij of is een telelens aan te raden?

Telelens.

Ik heb mij door Jambo safari’s laten vertellen dat de gorilla’s op 5 à 7 meter van je zijn, dan is een telelens toch niet echt noodzakelijk?
Of bedoel je dat je mooie close-ups van ze kan maken met de 300mm lens.
Wat is jouw ervaring?

Tja en als ze net 7 of 15 of 20 meter ver staan, heb je spijt dat je geen telelens hebt meegenomen. Je hebt met dieren in het wild te maken en je zit niet in een dierentuin. Je gaat toch voor wild, vogels en natuur of niet??? Je hebt dan sowieso een telelens nodig. Ik neem altijd 2 camara’s mee als ik in de buurt van wild ben. Telelens voor alles wat verder is dan 10 a 15 m (Canon EOS) en een kant en klaar voor dichtbij (Panasonic Lumix). Op de laatste zit overigens ook nog 10 x zoom. Je hebt namelijk geen tijd om telkens tussendoor van lens te wisselen.
Sjaak/Martin Brons zal binnenkort ook wel reageren, want die is nog niet zolang geleden geweest.

Je hebt helemaal gelijk; ik heb de camera niet voor niets gekocht! Hij gaat sowiezo mee naar Oeganda .
Compact-camera van Canon gaat ook mee (daar heb ik best leuke foto’s mee gemaakt in Kenia en Tanzania).

Je hoopt er natuurlijk op dat de gorilla’s niet al te ver weg zitten, ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen…

Gebruik in deze rubriek even de zoekfunctie op ‘Oeganda’ of ‘gorilla’.
Volgens mij hebben ook een paar mensen reacties geplaatst onder ‘Uganda’

1 like

beide meenemen!
zie ook mijn foto’s op mijn sites!

Het zal hoe dan ook een reis/trip worden om NOOIT te vergeten!

Ze gaan zeker allebei mee!
Ik heb jouw sites al meerdere malen bezocht en je hebt prachtige reizen en ontzettende mooie foto’s gemaakt.

Hoe heb je (ik denk waarschijnlijk je partner) het voor elkaar gekregen om met je gezicht samen met gorilla op de foto te komen; die vond ik persoonlijk supergaaf!

Hoi,

Een partner kan dat doen, maar uiteraard kan een mede reiziger dat ook (alhoewel je die dan wel de camera moet uitleggen…)

lol2lol2lol2lol2lol2lol2

Je hebt humor!

Wij zijn gisterochtend terug gekomen uit Oeganda en inderdaad was het een reis die werkelijk onvergetelijk is; wij hebben op 31 jan. de Nkuringo famlie bezocht en we vonden ze al binnen anderhalf uur lopen.
Gelukkig ook de compactcamera meegenomen want ze zaten zo dichtbij (ik kon niet eens goed scherpstellen met mijn lens van 70mm-300mm)!
Er waren 3 silverbacks en de alfa-silverback wilde achter mijn vriend langs passeren en schuurde daarbij zijn lijf tegen tegen de onderrug van mijn vriend. De kleintjes op amper een meter afstand zaten te ravotten en echt te lachen en ze trokken zich niks van ons aan. Van de groep van 18 hebben wij er 17 van gezien. Wat een ervaring is dit zeg!! Helemaal geweldig om helemaal omsingeld te zijn door zulke gigantische dieren (en zo relaxt).
Het vele keiharde winden laten van de gorilla’s vonden wij zeer hilarisch.
Kortom; alles was ver boven verwachting!!!

:slight_smile:

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182775_10150139324309515_633104514_7926583_3573130_n.jpghttp://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/181998_10150140370189515_633104514_7944366_6756565_n.jpg

Altijd twee camera’s. Standaard 24-70(2.8) op full framecanon 5D). Daarnaast op 7d(vanwege cropfactor 70-200(2.8). Die lichtsterke objectieven zijn wel handig. De camera’s zijn in de aanslag. Ik hoef niet te wisselen van objectief.

mooie foto’s Marike!

Gr. Frank

Dank je Frank! Het is alweer een jaar geleden toen ik mij tussen deze imposante dieren bevond!
Geweldige ervaring…