Welke camera voor reizen? (Safari)

Beste reizigers,

Ik ga naar Zuid Afrika en wil graag een goede camera waar ik goede kwaliteit mee heb en ook goed kan inzoomen.
Ik vind het super leuk om foto’s te maken. Mijn maximum is toch wel 500 euro. Maar daarvoor kun je een mooie camera kopen.

Echter heb ik geen verstand van camera’s. Zou iemand mij hierin tips kunnen geven welke camera daar geschikt voor is?

Alvast bedankt!

Groetjes, Anke

Ik vind het moeilijk je vraag te beantwoorden.

Als je foto’s van dieren wilt maken, heb je veel zoom nodig. Nu zijn er volop camera’s met veel zoom lenzen, maar omdat er veel glaswerk in de lens zit en de lensopening klein is, heb je snel veel kwaliteitsverlies.

Maar een echt goede zoomlens kost al snel 1500 euro, en dan heb je nog niet eens een camera… Dus dat is geen optie.

Wat ik zou doen als ik jou was:
Ga eens naar de winkel en test een camera die je leuk vind.

Daarbij zou ik op twee dingen letten:

  • Dat er imagestabilizer op zit
  • Dat je zeker 10x zoom hebt

Zoom op reis nooit digitaal, je kan de foto beter thuis croppen/bijsnijden.

Dankjewel Jenny voor je reactie.
die 1500 is inderdaad geen optie haha. Beetje te door voor als ik ga reizen om die dan elke keer mee te nemen.
Ik heb er nu eentje in de mediamarkt krantje gezien Canon EOS 1000D+ 18-55 IS STM
En heb ook nog deze gezien:
-sony dsc-hx400v / sony DSC 300 b

  • Nikon 1 S2 met 11-27,5 mm en 30-110mm objectief

Wat vind jij van bovenstaande camera’s?

De spiegelreflexcamera’s die je noemt hebben in combinatie met de lenzen die je noemt te weinig zoom. Ik zou eerder voor deze combinatie gaan (al is deze 600 euro):

http://www.beslist.nl/elektronica/d0000252737/Canon_EOS_1100D_Kit_%28EF_18-55_DC__EF_75-300%29.html#specsVind je deze optie te duur, dan zou ik voor de Sony gaan.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb er na gekeken en deze ziet er inderdaad goed uit. Heb je ervaring met via internet bestellen?

Als ik via internet bestel, weet ik 100% zeker wat ik wil hebben. Ik heb het gevoel dat jij dat nog niet helemaal weet?!?

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met o.a. Kamera-express.nl, cameranu.nl en camera.nl. Die laatste hebben winkels door heel Nederland (Kleijn).

Mediamarkt heeft goede prijzen, maar de verkopers zijn (vaak) minder kundig dan de verkopers van de zaken hierboven.

Met CameraNu heb ik dan weer mindere ervaringen. Niet zozeer qua advies (ik wist exact wat ik wou hebben), maar als een toch niet al te goedkope camera drie weken na aankoop al kuren begint te vertonen wil ik niet bijna een jaar lang en diverse tevergeefse reparaties* aan het lijntje worden gehouden. Uiteindelijk na veel gezeur wel geld terug, maar toch.

Bij andere zaken (gelukkig) geen ervaring met de service, maar als het om advies gaat zou ik Foto Konijnenberg nog aan het rijtje willen toevoegen.

(* ik stuurde nota bene exact mee in welke situatie de problemen optraden inclusief voorbeeldfoto’s, maar dat werd doodleuk niet aan de reparateur gecommuniceerd die dan onder tijdsdruk maar willekeurig iets vervangt en de camera doodleuk met nog steeds het probleem weer terug stuurt)

Voor safari heb ik destijds een compact met superzoom gekocht. Beviel me voor safari erg goed. Geen gesleep met lenzen maar wel goede zoom.

hey

ik was benieuwd welke camera je had gekocht ik zoek namelijk precies zoiets voor mijn reis naar tanzania.

Groetjes Chawa

Dat was een Samsung WB5000. Is tegenwoordig al wat gedateerd hoor.