Fototoestel

Hallo,

Wij vertrekken midden augustus naar Tanzania en Zanzibar. Kan je daar rondlopen met een spiegelreflexcamera of is het niet aan te raden? Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem zo meenemen. Als ik hem ter plaatse niet durf uit te halen is het de moeite niet om hem mee te nemen.

groetjes
Mel

zeker de moeite waard om hem mee te nemen. helemaal als je op safari gaat. ik neem hem zelf altijd mee. ik heb wel dat ik nu een wegwerptoestelletje mee neem zodat ik ook op de busstands enz kan fotograveren. maar altijd uitkijken. ik heb hem zelf altijd in een oude afstandse tas zitten. maar ik reis met het openbaar vervoer. stonetown en verder is niet zo’n probleem, en als je georganisseerd gaat ook niet. maar in de steden op straat altijd uitkijken.
zo’n toestel en alle andere waardevolle dingen zijn meer waard dan de gemiddelde afrikaan in een lifetime verdiend. genoeg reden om hem van je af te pakken. veel plezier

Helemaal eens met Marisqa. Voor safari echt wel de moeite waard, vooral als je er een telelens bij hebt.
In grote steden oppassen. Ik nam hem dan niet mee de straat op, alleen mijn kleine digitaaltje in een lelijke ouwe canvas tas. De tas heeft een schouderband (is dus geen rugtas) en die draag ik schuin over mijn torso zodat hij niet snel weg te graaien is.
Als ik nieuw aankwam in een grote stad zoals Dar Es Salaam of Arusha, dan ging ik eerst een middagje de straat op zonder tas of waardevolle spullen, alleen een beetje geld… gewoon even gevoel voor de stad krijgen en hoe veilig ik me voelde.
Wegwerpcameraatje is ook goed idee voor snapshots.

Na het donker liefst niet meer op straat lopen, vooral in de steden. En dat is dus vrij vroeg… ongeveer half 7 's avonds. Dus eet dicht bij of in je hotel. In Stone Town en kleine plaatsjes kan het wel wat veiliger, nog in het donker over straat, maar blijf alert.

In kleinere plaatsjes kun je overdag best prima met een spiegelreflex op straat fotograferen. Maar ook daar stop ik hem telkens weg als ik hem niet gebruik.

En zoals gezegd op safari zul je er echt blij mee zijn. Je bent dan gewoon met een gids en niemand kan in de buurt van je camera komen (alleen andere toeristen).

Nog een extra tip: ook overdag ‘inflitsen’ als je donkere mensen fotografeert. Vooral als de zon pal boven je staat, krijg je anders erg donkere gezichten zonder tekening en met rare schaduwen. (Dat geldt overigens ook voor blanke gezichten natuurlijk, die rare schaduwen als de zon pal boven je staat.) Bij kindertjes kan het flitsen nog een extra leuk effect hebben dat ze er helemaal door het dolle heen van raken en gaan springen en gieren van het lachen, dus snel nog wat foto’s maken!
Het mooiste licht heb je 's ochtends, en aan het eind van de middag.

Zie de link in mijn handtekening voor mijn foto’s van Tanzania en Kenia (2004).

En HIER nog een leuke link met gratis snelle online cursus reisfotografie.

Veel plezier!
Cécile

Hallo,

Bedankt voor de goeie tips, ik zie het al helemaal zitten.

Groetjes
Melanie

Cecilia, ik heb jouw tips ook even gelezen…
wij nemen onze spiegelreflex camera mee en hebben er een 70-200mm lens bij…
Weet jij (of iemand anders) is het aan te raden om ten alle tijden met de zonnekap op fotos te maken? we hebben ook een polorarisatiefilter.
(zo maken we bv een ballonvaart tijdens zonsopgang)
nemen ook onze kleine camera mee

Zonnekap heb ik al jaren niet gebruikt maar ik zie veel andere mensen het wel doen. Heel soms schijnt de zon in mijn lens en houd ik even mijn hand er boven.
Je kunt hier foto’s van mij bekijken en zien of je vindt dat ik toch ene zonnekap had moeten gebruiken. :slight_smile:

Polarisatiefilter heeft volgens mij niks te maken met zon, is gewoon een leuk tooltje voor Photoshop-achtige effecten toch?

Ik heb er wel standaard een UV-filter op zitten, schijnt beter te zijn als het wat heiïg is of bij watervallen ofzo… en geen kwaad te kunnen in andere situaties.

200mm is niet superveel zoom op een 35mm camera (kleinbeeld film / analoog), maar als je een relatief oude digitale spiegelreflex hebt waarbij je die focale lengte zeg maar kan vermenigvuldigen met ongeveer 1,5, dan is het wel een leuke zoom. Ik weet even niet hoe ik dit technisch correct moet uitleggen. Maar ik had een 70-300mm lens die op een analoge camera dus echt dat effect had, maar op mijn latere digitale body opeens overeen kwam met een (x1,5) 105-450mm (dus nog heftigere zoom, maar ook nog gevoeliger voor je eigen bewegingen / trillingen van de motor van een jeep waar je in zit… maar bij veel daglicht was dat nooit een probleem om toch scherpe foto’s te maken).

Wel slim om ook je kleine camera bij de hand te hebben want landschapsfoto’s zijn natuurlijk ook veel te maken, en dan zit je weer net met een telelens op je spiegelreflex…

Veel fotoplezier! En neem genoeg geheugenkaartjes mee of een portable harddisk om ze meteen op te kopiëren.

Dank je voor je reactie…
prachtige fotos heb je gemaakt… nee zo op jou fotos zie ik niet dat je geen zonnekap gebruikt heb.
Polarisatiefilter is idd meer voor de mooiere luchten enzo. uv filter hebben we trouwens ook en die gaan beide mee op safari.

we hebben ook nog aan de 70-300 getwijfeld maar konden voor een mooie prijs de 70-200mm L lens kopen… zitten nog wel te twijfelen om er een extender tussen te zetten voor de extra zoom. hebben een canon 400D…

we hebben inderdaad van de week al een extra geheugenkaart gekocht voor de camera en een extra batterij… je weet maar nooit :wink:

dank je voor je antwoorden :slight_smile:

Ja altijd goed om wat reserve te hebben. Zo op safari klik-klik-klik je heel wat af en heb je ook niet altijd zin om tussendoor telkens te gaan deleten, bovendien kun je vaak pas op groot scherm beoordelen of je nog iets kan met een foto. (Soms is totaalbeeld niet super maar kun je toch nog een mooi detail uitsnijden, vooral nu die camera’s zo’n absurd hoge resolutie hebben.)
Ik heb een portable harddisk die los van een computer ook werkt en sleufjes heeft voor geheugenkaartjes. Kan ik in een jeep even tussendoor mijn geheugenkaart daarop kopiëren, wissen, en weer vullen met nieuwe foto’s. :slight_smile: (Maar dit stamt ook uit de tijd dat geheugenkaarten van 512 MB nog best duur waren, tegenwoordig koop je voor hetzelfde geld al 2GB of meer. En ik heb wel nog steeds die 6 megapixel camera die prima voldoet, dus…)

Tja ja je blijft wel lekker bezig met dat speelgoed, ik zit nu te azen op een 18-300mm lens, groothoek tot tele in één! Zal vast wel invloed hebben op de kwaliteit van het beeld maar als amateur zie ik dat toch niet. Nu twijfel ik tussen wel of geen Image Stabilisation (vibratiecorrectie), dat scheelt 120 euro ofzo… Nu besparen, later spijt…??? Moeilijk.

Oh, nog een belangrijk ding: neem ook zeker een verrekijkertje mee! Behalve foto’s maken is het ook erg leuk om gewoon op je gemak te koekeloeren naar al het moois.

haha Cecilia, dat is heel herkenbaar :open_mouth:
Wij blijven ook steeds mooie lenzen en dingen zien voor de camera die hoog op ons verlanglijstje staan :slight_smile:

Verrekijker hebben we vorige week aangeschaft… :smiley:
Wij gaan 4 dagen op safari (Tarangire, Serengeti en Ngorongoro crater)… we zijn ook nog 1 volle dag in Arusha waar we misschien ook nog naar een park willen… maar goed volgens mij is het aan het begin proberen alles wat je ziet op de foto te zetten en daarna wordt het wat selectiever voor de mooie plaatjes…
Heb er in ieder geval super veel zin in, over 2 weken zitten we er :smiley:
eerst 1 dag Dar es Salaam om bij te komen van de vlucht, daarna Arusha, tarangire, Serengeti (waarvan 1x ballonvaart), ngorongoro crater, stonetown en daarna zanzibar, wel 2 verschillende plekken van zanzibar…

Sorry ik bedoel 18-270mm.
Andere optie is 28-300 (niet 18-300), maar die vind ik niet interessant.

Nou nogmaals veel plezier!