Mijn wereld reis..

Ik vlieg 4 oktober en vroeg me een aantal dingen af:
Wat voor camera is raadzaam?
*Eentje die niet kapot te krijgen is,
*Een die bijzonder goede foto’s maakt maar wel wat groter is,
*Of een die compact is (wel duurder) en evengoed redelijke foto’s maakt,

Wat moet ik gezien hebben in de volgende landen: (alle tips zijn welkom)
*China (heb daar al een tour geboekt (begint in Bejing, eindigt in Hong Kong)
*Thailand?
*Laos?
*Cambodja?
*Bali?
*Australie?
*Nieuw Zeeland?
*Chili?
*Brazilie?
*Peru?
*Costa Rica?
*Mexico?
*Noord-Amirika (geen route nog, vlieg terug vanaf New York)

Ben erg benieuwd!

Voor de camera, neem er één met gewone batterijen, die zijn echt overal te koop gaan best lang mee. Aan één of twee reserve accu’s heb je niets als je die niet hebt kunnen opladen.

Wat de landen betreft:
*Thailand? Niet geweest. :frown:
*Laos? Niet geweest :frown:
*Cambodja? Ook al niet geweest :frown:
*Bali?:frown:
*Australie? :biggrin: Bleu mountains, Whitsunday’s, Fraser island, Great Barrier reef, kakadu, red centre/ ayers rock/ the olgas/ kings canyon, coober pedy, The Grampians NP, Tasmanie, kangaroo island, WA, karaijini NP, en alles dat ik vergeet,
*Nieuw Zeeland? :biggrin: whaitimo, cathedral cove, White island, rotorua, Togariro crossing, pancake rocks, Fransz josef glacier, milford sound, en alles dat ik vergeet
*Chili?:mad:
*Brazilie? :biggrin: FOZ DO IGUACU, foz do iguazu, foz do iguacu, foz do iguaçu, de pantanal, Rio de janeiro, en die hele grote watervallen op de grens met Argentinië(:biggrin:)
*Peru?:mad:
*Costa Rica?:mad:
*Mexico?:crybaby:

succes

Ik heb al 5 jaar een Lumix FZ8. Daar kocht ik op ebay hetvolgende voor:

• een extra batterij (was heel goedkoop en werkt nog steeds perfect)
  • een circulaire polarisatiefilter
  • een UV-filter. Deze dient eigenlijk vooral als lensbescherming.

Met dit soort camera’s heb je toch vrij veel functies en een degelijke optische zoom. Hij zit altijd los in mijn dagrugzak en heeft al heel wat meegemaakt maar werkt nog steeds perfect. De batterij gaat bij intensief gebruik een dikke week mee. Ik zorg altijd dat de extra batterij opgeladen is dus ben je altijd safe.

Tips voor een gedeelte van je reis en het resultaat van mijn camera op:

Ik neem altijd 2 camera’s mee op reis, eigenlijk te veel :wink:

Eentje is een canon DSLR met de nodige lenzen. Deze camera vind ik gewoon super fotograferen! Daarnaast heb ik voor onderwater sinds heel kort een Olympus PEN-3 (daarvoor had ik een canon G10).

Als ik nu zou moeten kiezen en investeren voor een reis zou ik voor de PEN-3 gaan, of desnoods een andere systeemcamera. Goede sensor, de mogelijkheid lenzen te verwisselen, maar niet de grootte van een SLR. (Stiekem vind ik zo’n grote camera heel fijn in de hand liggen, maar het is wel veel gesleep.) Voor de PEN-3 zijn ook veel mooie lenzen te krijgen, en het aanbod zal in de nabije toekomst alleen maar groeien.

Ik heb geen camera’s op batterijen meer. Wel gehad, maar een accu gaat lang genoeg mee. Voor mijn SLR zonder flitsen is dat meer dan 700 foto’s, ik zit eigenlijk nooit zonder volle accu. Bovendien heb ik een reserve-accu. Batterijen gaan minder lang mee, zeker de batterijen die je onderweg koopt. Misschien vind je me een zeur, maar ik wíl niet elke dag een set batterijen weg moeten gooien! (Die buiten Europa niet gerecyceld kunnen worden.)

Voor tips over China, Laos, Bali en Cambodja verwijs ik naar mijn website (klik even op de linkjes :slight_smile: ).

**Wat voor camera is raadzaam?
*Eentje die niet kapot te krijgen is,
*Een die bijzonder goede foto’s maakt maar wel wat groter is,
*Of een die compact is (wel duurder) en evengoed redelijke foto’s maakt,

**Het klinkt niet alsof je nu al een spiegelreflexcamera hebt (zo’n grote met verwisselbare lenzen). Dan is het ook niet de moeite om die te nemen, als je toch niet goed weet wat je met alle functionaliteiten kunt. Een goede camera is geen garantie voor goede foto’s…
Ze zeggen wel eens: “Een slechte fotograaf kan met de meest professionele camera nog steeds flutfoto’s maken. Een goede fotograaf kan met een wegwerpcamera nog steeds mooie foto’s maken”. Het gaat dus vooral om goed kijken en compositie maken, het aanwezige licht gebruiken etc. Kijk eens hier voor een gratis minicursus reisfotografie (maakt niet uit wat voor camera je hebt): www.tribalcog.com

Veel compactcamera’s zijn tegenwoordig van enorm hoge kwaliteit en kunnen ver inzoomen, ook bij slechte lichtomstandigheden. Kijk eens op www.dpreview.com of vraag advies in een goede fotozaak.
Het kan op reis handig zijn als een camera waterdicht is. Dan kun je er ook mee snorkelen of onder een waterval zwemmen.
Verder: gewoon een goeie verzekering nemen. Uiteindelijk is het maar een ‘ding’ dat vervangbaar is. Zorg wel dat je je foto’s goed back-upt (je hebt daar speciale sites voor waar je veel GB kunt bewaren, of brand ze op een DVD, of zet ze op een USB-stick… wel gevaar van virussen in internetcafé’s).

Echt, als je niet de handmatige functies kent van een spiegelreflex, en niet weet wat diafragma is of waarom je de ISO-waarde moet aanpassen, is het echt niet de moeite om met een zware grote camera te gaan slepen. Tenzij je tot oktober echt nog de tijd wilt nemen om een cursus te doen en veel te oefenen. Bijvoorbeeld deze: http://www.fotogram.nl/1dag_haal_meer_uit_je_camera.asp
Mocht je wel al een geoefend gebruiker zijn van spiegelreflex… tja dan is het altijd een lastige keuze tussen gewicht en omvang, en de kwaliteit van je foto’s. Maar wederom, ook veel compactcamera’s hebben tegenwoordig de mogelijkheid om diafragma zelf in te stellen enzo.

**Wat moet ik gezien hebben in de volgende landen: (alle tips zijn welkom)
**Ligt helemaal aan jouw interesses! Alles staat natuurlijk al in reisgidsen…
**
*Thailand?
**In Bangkok: China Town; een tripje met de rivierboot (is openbaar vervoer), Lumpini Park; 's avonds eten bij Suan Lum markt.
Een treinreis door Thailand. Super website voor treinreizen over de hele wereld: www.seat61.com
Een van de eilandjes. Hulp bij kiezen HIER.
**
*Laos?
**Luang Prabang, Kuang Si watervallen, Vang Vieng en omgeving, Konglor Cave, Tat Lo.
Mijn blog vind je HIER, onder andere met de uitleg waarom ik een haat-liefdeverhouding heb met Vang Vieng. Ook in het noorden van Laos zijn veel mooie plekken waar ik helaas geen tijd voor had. **

*Bali?
**Lovina / Anturan beach en de dolfijnen. Een public bus dwars over het eiland van noord naar zuid of andersom, in plaats van het toeristenbusje. Dan zit je tussen de lokale boeren met kapmessen enzo, de nieuwsgierig naar je staren en aan je huid willen voelen, in plaats van tussen de toeristen.
**
*Australie?
**Melbourne, great ocean road, Pot’s Point in Sydney. Off the beaten track: de zuidkust, de weg door de Nullarbor Plain.
**
*Chili?
**El Tatio geisers, Valle de la Luna, beide bij San Pedro de Atacama.
**
*Brazilie?
**Chapada Diamantina national park (kun je je rustig een week vermaken) en het leuke stadje Lençóis; Olinda, São Luís, Lençóis Maranhences national park (niet te verwarren met stadje Lençóis), Sete Cidades national park is heel bijzonder maar wel afgelegen en kost veel reistijd. Carnaval in Olinda is super maar ik weet niet wanneer jij er bent. Mijn foto’s vind je hier: www.pbase.com/cile/brazil
**
*Peru?
**Behalve alles wat je in een reisgids vindt: Niños Hacienda in waarzeggersdorp Huasao. www.ninoshotel.com. Je kunt daar mooi paardrijden in de bergen met een gids. Gerund door de Nederlandse Jolanda die er al 15 jaar ofzo woont. De opbrengsten gaan naar hun projecten voor straatkinderen.
Off the beaten track: de route tussen Cusco en Lima via Ayacucho, eventueel stoppen in Andahuaylas en Huancavelica. Zie foto’s HIER.
Als je met Pasen in Peru of Bolivia kunt zijn raad ik dat aan. De hele week voor Pasen, Semana Santa, is prachtig met veel processies en speciale missen.

Overigens mis ik Bolivia in je rijtje. Als ik jou was zou ik echt vanuit Chili via Bolivia naar Peru reizen. Je kunt in San Pedro de Atacama een tour boeken naar Uyuni, waarbij je 3-4 dagen reist over de prachtigste, bizarste landschappen ter aarde. Echt, ik ben in veel continenten geweest maar behalve IJsland heb ik nog nooit zulke mooie landschappen gezien. Zoutvlaktes, bizarre rotsen à la Dalí, een knalrood meer en een knalgroen meer, bubbelende moddergeisers, een hot spring van 40 graden in de woestijn waar het 5 graden is, en waarin je mag badderen… plotseling een raar eiland vol metershoge cactussen en met een paar lama’s… niet overslaan hoor! :slight_smile:
En doordat je die tour kunt maken vanuit Chili en eindigen in Bolivia is het ook handig, je hoeft dan niet dezelfde weg terug ofzo.

Houd er wel rekening mee dat Zuid-Amerika duurder is dan Azië, vooral Brazilië is erg duur (zeker 50 USdollar per dag ben je kwijt). En ook het weer is natuurlijk vaak kouder, en je moet nog wat beter op je spullen letten. Maar wel heel fascinerende cultuur en natuur en leuke mensen.

Veel succes en plezier met al je plannen.

Mocht je niet weten wat het jargon ‘DSLR’ betekent: Digital Single Lense Reflex. Oftewel een digitale spiegelreflexcamera (zo’n grote met verwisselbare lenzen).

Onwijs bedankt voor alle geweldige tips!
Heb ondertussen besloten geen spiegelreflexcamera te nemen, te veel gedoe!
Heb de panasonic tz30 op het oog, hij is volgens mij redelijk handzaam, en maakt redelijk mooie foto’s!
Voor mijn reisgedeelte in Zuid-Amerika heb ik een tour-ticket geboekt, hier mee heb ik een rondreis van ongeveer 2 maanden door Brazilië, Paraguay, Bolivia en Peru, en tussen die rond reis zitten 11 activiteiten. Ik weet niet of ik goed aan gedaan heb, maar aangezien ik geen woord Spaans spreek leek dit me wel een goede optie.
Verder zijn er weer een paar nieuwe vragen bij gekomen:
Wat voor backpack is aan te raden, ben vorige week bij Bever geweest en heb daar een backback gezien (op hun aanraden) de Osprey Aether 70 (219 euro) vind dit best wel prijzig omdat er zo veel goedkopere zijn, dus is eigelijk de vraag een beetje of er echt zoveel verschil in zit. volgende punt gaat om schoenen, een paar stevige bergschoenen of echt van die wandel schoenen?
En kwa budget had ik gerekend op zo een 10,000 euro voor een jaar, heb alleen geen idee of dat te weinig is.

Alvast bedankt!!

Ziet er wel goed uit! Op Flickr kom ik bijvoorbeeld deze foto tegen, lijkt echt wel met een spiegereflex gemaakt. http://www.flickr.com/photos/cameralabs/6986719175/

En dit review vertelt er nog wat meer over. Ze geven wel een tip over de gebruiksaanwijzings-software ofzo…

Ik weet niet wat zo’n ticket inhoudt… alleen een vliegticket, of een georganiseerde groepsreis?
Wel weinig tijd voor zoveel landen… Alleen voor Brazilië al zou je makkelijk 1,5 - 2 maanden kunnen nemen.

Ongeveer 65 liter is echt wel genoeg. Veel mensen gebruiken een backpack van 55 liter met uitbreidingsmogelijkheid tot 65 liter (bv. losse vakken die ze leeg mee kunnen nemen, of zo’n uitpuil-functie die je met bandjes strak kunt trekken).
Perry Sport heeft goedkopere merken; Wildebeast en Nomad hebben prima, superstevige backpacks maar wel goedkoper. Maar volgens mij was mijn Nomad ook wel ongeveer 180 euro. Daar doe ik wel al 15 jaar mee.
Het belangrijkste is dat je hem echt past in de winkel, liefst vol, en dat het personeel hem op jouw rug afstemt. Dus koop geen backpack via internet zonder te kunnen passen.

Tja, dat is heel persoonlijk… ga je veel wandelen in de bergen? Dan zijn bergschoenen wel prettig, met goede steun voor je enkel. Maar als je meer de steden gaat bekijken en alleen heel af en toe een dagje gaat bergwandelen misschien, dan kunnen gympies ook genoeg zijn.
Neem daarnaast ook slippers mee (voor overdag in warme gebieden, en voor in vieze douches), en eventueel ook een paar goeie sandalen die goed vast zitten om je voet, bijvoorbeeld Teva’s waarmee je ook het water in kunt, bij rotsige zeebodems.

Dat ligt helemaal aan de landen die je bezoekt! Het is wel aan de lage kant, vooral voor Zuid-Amerika. Met name in Brazilië ben je al gauw 40-50 euro per dag kwijt.
Nieuw Zeeland, Australië en Noord-Amerika zijn nog wel duurder!

In Peru, Bolivia, Cambodja, Thailand, Laos… kun je wel rondkomen voor 20-25 euro per dag (maar dingen als Inca Trail enzo kunnen wel duurder zijn). Maar ik weet dus niet wat er al in dat ticket zat wat je had gekocht.

Dus het ligt helemaal aan hoeveel dagen je in welk land doorbrengt, en ook hoe handig je de vliegtickets (of één Round-the-World ticket?) uitkient en hoeveel geld je daar dus aan kwijt bent.

Oh ja, en prop je backpack niet helemaal vol bij vertrek. Je wilt ook nog ruimte houden voor souvenirs en eventuele kleding die je onderweg koopt. En probeer het onder de 15 kilo te houden anders sjouw je je een breuk.

Dat ticket houd het volgende in:
Je reist met het openbaar vervoer (bussen, treinen, boten en met vliegtuig) van Rio via Sio Paulo-Curitiba-Florianopolis-Peurto lguazu-Foz do Iguazu-Compo Grande-Bonito-Pantanal-Puerto Quijarro-Santa Cruz-Sucre-Potosi-Uvuni-La Paz-Copacabana-Puno-Cuzco-Arequipa-Nazca-Ica-Paracas naar Lima. En het vervoer heb ik dus al betaalt en de daarbij behorende uitstapjes zoals een 4-daagse trip in Bolivia naar de zoutvlaktes, eten en overnachting zitten er ook bij in.

Mijn budget is trouwens ex tickets, die 10,000 euro is puur voor eten, drinken, slapen, (en op wat enkele vlieg tickets na), en gewoon het leven daar.