Hoi Debbie / Dalting, ik heb zelf een externe harde schijf (portable harddisk) met sleufjes voor memory cards. Daar is dus geen pc bij nodig om de foto’s over te zetten. Dus kan ook terwijl je op je hotelkamer zit. Maar ik kán hem wel aan een pc hangen om de foto’s weer over te zetten.
Er bestaan ook mp3-spelers waar je foto’s op kunt zetten met bv. een kabeltje, bv. van iAUDIO maar ook iPOD. Duurt wel wat langer dan bij een speciale portable harddisk met sleufjes.
Even snel een mailtje sturen… tja het is maar net of je het ervoor over hebt om daar al dat gewicht en risico voor mee te zeulen.
En ik denk dat je harder moet zoeken naar gratis wifi dan naar een internetcafé met computers! In de toeristische plaatsen vind je misschien nog wel makkelijk wifi (maar of dat dan gratis is?), maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat ze dat in de kleinere plaatsjes veel hebben in bijvoorbeeld Bolivia en Peru. De mensen hebben daar zelf niet zo vaak zelf een laptop dus er is gewoon niet zoveel vraag naar wifi. Misschien wel in dure hotels… maar daar moet je dan dus speciaal naar op zoek en heen reizen.
Internetcafé’s word je juist mee doodgegooid, ook in de kleine niet-toeristische plaatsjes. Zoals gezegd: mensen hebben thuis bijna geen computers dus iedereen zit daar in internetcafé’s te chatten en mailen en huiswerk te maken. (Erg grappig trouwens, volwassen kerels van 40 naast je, die van die beeldschermvullende zoen-monden met geluid ontvangen van hun lover :)).
Ik koppelde in een internetcafé gewoon mijn externe harde schijf met een usb-kabeltje aan de pc ter plaatse (ik vroeg het altijd eerst even en het was altijd goed); selecteerde foto\s en verkleinde die met Irfanview > ook die verkleinde foto’s sloeg ik dan op op mijn harde schijf, en zette ik op www.pbase.com > ik plakte geen foto’s in mails. Ik stuurde dan mensen een mail met wat reisverhalen, en de link naar pbase.com voor de foto’s.
Irfanview kon ik op elke pc in elk internetcafé probleemloos installeren. Hiermee kun je in één keer een hoop foto’s verkleinen (Batch Conversion). (Eerst even thuis oefenen, de tutorial neemt je door de stappen heen.)
Op pbase kun je ook een heleboel foto’s in 1x uploaden als je ze eerst in een zip-bestand zet. Er zijn nog allerlei andere sites waar je foto’s kunt uploaden, probeer eens flickr.com bijvoorbeeld.
Als je een trage internetverbinding hebt, moet je natuurlijk niet je foto’s in het originele formaat (3MB per stuk of groter?) op een website gaan zetten of in mails gaan plakken… dan duurt het uren. Dus ik verkleinde ze altijd eerst.
Met een laptop heb je misschien wat meer rust om je foto’s te sorteren en te bewerken en verkleinen, voordat je een internetverbinding probeert te maken om ze te versturen / uploaden op een website. Dus als je enorm veel en graag fotografeert en bijvoorbeeld Photoshop op je laptop vaak gebruikt… dan is het misschien handig.
Lees ook dit:
Mijn tips over “storing digital images”:
Ik denk dat je goed moet nadenken hoe serieus je met fotografie en fotobewerking aan de gang wilt tijdens je reis, en of het de moeite waard is om daarvoor een laptop mee te slepen. Elke 100 gram telt, je wilt in principe maar maximaal zo’n 12-15 kilo meenemen op reis (of het is niet meer te tillen)… Een beetje laptop is al gauw 4 kilo en dan nog stekkers, kabeltjes etc. Of heb je zo’n kleintje (8" beeldscherm ofzo)?
En Zuid-Amerika is wel een continent waar veel diefstal plaatsvindt en waar je vrijwel altijd opvalt als buitenlander. Áls je dan toch echt de laptop meeneemt, zorg dan dat je een onopvallende tas gebruikt om hem te vervoeren, niet een typische laptoptas!
LONELY PLANET FORUM:
Reizen met een laptop in Zuid-Amerika:
Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet (beetje naar beneden scrollen voor de zoekresultaten)
Veel plezier en fotografeerze!
Cécile