8 weken rondreizen in Zuid Amerika

Mijn vriend en ik zijn ons aan het orienteren op een backpack reis door Zuid Amerika.
We hebben zo’n zeven weken de tijd. Landen die we willen zien zijn;
Peru, Brazilie en Argentinie.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips, verhalen etc.

Is backpacken daar goed te doen. Is het makkelijk om bustrips/ vliegtrips te boeken ter plekke.

Alle ideeen zijn welkom.
Bedankt alvast!

backpacken is daar goed te doen.
ter plekke kun je alles regelen, ook dat is geen punt.
een LP is wel makkelijk.

Voor meer info zie mijn sites.

Met maar 7 weken (in de titel zeg je nog 8?) kun je je beter richten op alleen Brazilië, of misschien een stuk van Brazilië + Peru. Of zuidelijk Brazilië + noordelijk Argentinië. Maar zeker niet alledrie, dan ben je meer tijd kwijt aan in een bus zitten dan aan leuke dingen doen. Of het moet zo zijn dat je bulkt van het geld en allerlei vluchten kunt betalen. Vliegen over landsgrenzen heen is erg duur in Zuid-Amerika. Maar binnen 1 land valt het soms wel mee, bv. in Peru.

Brazilië is gigantisch groot (bijna zoals heel Europa) en met 7 weken kun je nog alleen maar een paar gedeeltes bekijken, een indruk krijgen van enkele highlights. Ik heb er in 6 weken door alleen het noordoosten gereisd en nog het gevoel dat ik héél veel in dat gebied gemist heb, laat staan de rest van dat gigantische land.

Wat wel een combi is die goed te doen is in 7 weken: Peru en Bolivia. Je kunt makkelijk met de bus van het ene naar het andere land oversteken, via het Titicaca-meer. 7 weken is ook net genoeg om de highlights in beide landen te zien en je niet helemaal suf te reizen; het geeft je de ruimte om soms ook ergens een paar dagen te blijven waar het leuk is. Bolivia is prachtig, met veel vulkanische activiteit en fascinerende landschappen die niet onderdoen voor IJsland. Het is ook wat primitiever nog dan Peru, en ietsje goedkoper ook.

Het combineren van Brazilië met een ander land is qua taal wat lastig. Ga je Spaans leren, dan heb je daar weer niet zoveel aan in Brazilië (alhoewel waarschijnlijk meer aan Spaans, dan aan Engels). Ook qua cultuur is het totáál anders, maar misschien zoek je dat juist wel, een sterk contrast.

Ervaringen, verhalen: lees de vele, vele reisblogs / travelogues / trip reports die je op internet vindt.

Tips: www.xs4all.nl/~cile > Amazing Travel Tips.

Al je andere vragen worden beantwoord door een reisgids zoals een Footprints, een Trotter, een Handbook, een Lonely Planet… Bv. over backpacken, vervoer, hotels, kosten, gevaren, reistijden, etc etc.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Hallo!

Ik ga 5 maanden naar Zuid-Amerika, weet iemand hoe het zit met “wifi” daar? Ik wil nl mijn laptop meenemen.

Groetjes Debbie

Ik ga 5 maanden naar Zuid-Amerika, weet iemand hoe het zit met “wifi” daar? Ik wil nl mijn laptop meenemen.

Misschien kun je daarover iets vinden op www.kropla.com of op adrianwarren.com | Technical Travel FAQ | Index

of in dit forum:

bijvoorbeeld in dit draadje:

en heb je al een google search geprobeerd…?

Nog een vraag: waarom wil je je laptop meenemen? Is dat omdat je daar direct je foto’s op wilt bewaren of omdat je bijvoorbeeld werkt als journalist ofzo?
Het stikt in Zuid-Amerika van de internetcafé’s met prima internetverbindingen en moderne apparatuur, mogelijkheid om cd’s en dvd’s te branden, usb-poorten etc. In Brazilië ongeveer 1 of 2 euro per uur, in Peru ongeveer 30 eurocent per uur. Scheelt een hoop stress over de laptop die gestolen kan worden of kapot kan gaan…
Er zijn zoveel internetcafé’s omdat niet veel mensen thuis een pc hebben.

Hoe dan ook veel plezier, suerte, en kijk voor inspiratie en tips eens op mijn website.
Cécile

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb al flink wat afgegoogled maar niks kunnen vinden.

Maar de reden dat ik een laptop mee wil nemen is idd om mijn foto’s via de laptop op een externe harde schrijf te zetten en om even snel een mailtje te sturen. En niet perse als je toevallig langs een internet cafe loopt.

Groetjes Debbie

Hoi Debbie / Dalting, ik heb zelf een externe harde schijf (portable harddisk) met sleufjes voor memory cards. Daar is dus geen pc bij nodig om de foto’s over te zetten. Dus kan ook terwijl je op je hotelkamer zit. Maar ik kán hem wel aan een pc hangen om de foto’s weer over te zetten.
Er bestaan ook mp3-spelers waar je foto’s op kunt zetten met bv. een kabeltje, bv. van iAUDIO maar ook iPOD. Duurt wel wat langer dan bij een speciale portable harddisk met sleufjes.

Even snel een mailtje sturen… tja het is maar net of je het ervoor over hebt om daar al dat gewicht en risico voor mee te zeulen.
En ik denk dat je harder moet zoeken naar gratis wifi dan naar een internetcafé met computers! In de toeristische plaatsen vind je misschien nog wel makkelijk wifi (maar of dat dan gratis is?), maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat ze dat in de kleinere plaatsjes veel hebben in bijvoorbeeld Bolivia en Peru. De mensen hebben daar zelf niet zo vaak zelf een laptop dus er is gewoon niet zoveel vraag naar wifi. Misschien wel in dure hotels… maar daar moet je dan dus speciaal naar op zoek en heen reizen.
Internetcafé’s word je juist mee doodgegooid, ook in de kleine niet-toeristische plaatsjes. Zoals gezegd: mensen hebben thuis bijna geen computers dus iedereen zit daar in internetcafé’s te chatten en mailen en huiswerk te maken. (Erg grappig trouwens, volwassen kerels van 40 naast je, die van die beeldschermvullende zoen-monden met geluid ontvangen van hun lover :)).

Ik koppelde in een internetcafé gewoon mijn externe harde schijf met een usb-kabeltje aan de pc ter plaatse (ik vroeg het altijd eerst even en het was altijd goed); selecteerde foto\s en verkleinde die met Irfanview > ook die verkleinde foto’s sloeg ik dan op op mijn harde schijf, en zette ik op www.pbase.com > ik plakte geen foto’s in mails. Ik stuurde dan mensen een mail met wat reisverhalen, en de link naar pbase.com voor de foto’s.

Irfanview kon ik op elke pc in elk internetcafé probleemloos installeren. Hiermee kun je in één keer een hoop foto’s verkleinen (Batch Conversion). (Eerst even thuis oefenen, de tutorial neemt je door de stappen heen.)

Op pbase kun je ook een heleboel foto’s in 1x uploaden als je ze eerst in een zip-bestand zet. Er zijn nog allerlei andere sites waar je foto’s kunt uploaden, probeer eens flickr.com bijvoorbeeld.
Als je een trage internetverbinding hebt, moet je natuurlijk niet je foto’s in het originele formaat (3MB per stuk of groter?) op een website gaan zetten of in mails gaan plakken… dan duurt het uren. Dus ik verkleinde ze altijd eerst.

Met een laptop heb je misschien wat meer rust om je foto’s te sorteren en te bewerken en verkleinen, voordat je een internetverbinding probeert te maken om ze te versturen / uploaden op een website. Dus als je enorm veel en graag fotografeert en bijvoorbeeld Photoshop op je laptop vaak gebruikt… dan is het misschien handig.

Lees ook dit:
Mijn tips over “storing digital images”:

Ik denk dat je goed moet nadenken hoe serieus je met fotografie en fotobewerking aan de gang wilt tijdens je reis, en of het de moeite waard is om daarvoor een laptop mee te slepen. Elke 100 gram telt, je wilt in principe maar maximaal zo’n 12-15 kilo meenemen op reis (of het is niet meer te tillen)… Een beetje laptop is al gauw 4 kilo en dan nog stekkers, kabeltjes etc. Of heb je zo’n kleintje (8" beeldscherm ofzo)?

En Zuid-Amerika is wel een continent waar veel diefstal plaatsvindt en waar je vrijwel altijd opvalt als buitenlander. Áls je dan toch echt de laptop meeneemt, zorg dan dat je een onopvallende tas gebruikt om hem te vervoeren, niet een typische laptoptas!

LONELY PLANET FORUM:
Reizen met een laptop in Zuid-Amerika:
Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet (beetje naar beneden scrollen voor de zoekresultaten)

Veel plezier en fotografeerze!
Cécile

Nog een laatste tip… als je mailtjes typt, altijd tussendoor regelmatig opslaan. De stroom kan soms uitvallen of er kan iets anders mis gaan…
dus of op je eigen laptop telkens opslaan, of op de computer in een internetcafé een tijdelijk Word-bestand maken, of opslaan op je eigen externe harde schijf die je aan de computer hebt gekoppeld. Ik vergeet het soms en dan gebeurt het toch wel eens dat je net een heel enthousiast verhaal hebt getypt en POEFFF, weg is het… zie het dan maar een tweede keer nog zo spontaan te vertellen. :slight_smile:

Dag Cécile

Nogmaals heel erg bedankt voor de antwoorden en de links. Ik heb er al een paar goed doorgelezen en het maakt mijn beslissing er niet makkelijker op.

Want ik ga mijn foto’s niet bewerken op vakantie, de laptop zou alleen maar nuttig zijn om de foto’s op mijn harddisc te krijgen.

Als ik een laptop mee zou nemen zou dat idd zo’n kleintje zijn. (1kg)

Je hoort er van :slight_smile:

Groetjes Debbie

Als ik dat zo lees dan zou ik de laptop echt thuis laten. Ik weet niet of je geld hebt voor zo’n harddisk als die ik heb, waar je direct je geheugenkaartje in kunt stoppen om te kopiëren, zonder dat je daarbij een ander apparaat nodig hebt (en er zit een ingebouwde accu in dus als hij opgeladen is doet hij het zelfs in de buitenlucht bij wijze van spreken, zonder snoeren).
Die van mij is van Sitecom, maar kijk dus ook eens naar iAUDIO (bv. bij Mediamarkt), dan is het tegelijk een mp3-speler.

Of kan je niet gewoon een simpele goedkope card reader aan die harddisk hangen? Of doet 'ie het echt alleen als 'ie aan een computer hangt? Dan zal het ook wel een zware onhandige harddisk zijn om mee te nemen, of niet?

Of koop gewoon een paar extra geheugenkaartjes zodat je nog wat reserve hebt als de andere vol is/zijn; dat is de oplossing die het minste gedoe en kilo’s oplevert! Dan kun je makkelijk wachten tot je weer bij een internetcafé langs komt (waar je dus mee doodgegooid wordt), daar hebben ze altijd wel card readers (of je neemt zelf een kleine card reader mee voor de zekerheid). Dan hoef je ook die harde schijf niet mee te nemen want in een internetcafé kun je gewoon cd’s of zelfs dvd’s laten branden met je foto’s.
Of je neemt wel die harde schijf mee en in een internetcafé zet je de foto’s daarop (maar hoeveel kilo weegt dat ding en hoeveel foto’s passen erop?).

Veel internetcafé’s zijn tot een uur of 10 's avonds open of nog later.

Ik baal zónder laptop altijd al van het aantal snoertjes en opladers dat ik bij me heb (voor camera, en voor die portable harddisk), die opladers wegen ook al gauw een halve kilo. De enige reden dat ik zelf een laptop zou meenemen is als ik heel veel fotobewerking rustig in mijn hotelkamer wil doen, en/of journalistieke verhalen wil schrijven onderweg. Of als ik reis met een auto in Europa, of in ieder geval niet een backpack maar een koffer met wieltjes. :slight_smile:

Heb je al eens je backpack ingepakt, als proef, om te zien of alles er überhaupt wel in past en of je hem nog op je rug getild krijgt?

Maar misschien moet je je vraag ook gewoon eens posten in de Lonely Planet forums.

Twee reizigersmotto’s:
“Bring nothing that you cannot afford to loose” (maar neem sowieso een goeie reisverzekering)
“Bring half the stuff you think you will need, and twice the money you think you will need”

Succes!
Cécile

P.S. Misschien moet ik er wel even bij zeggen dat ik begon met reizen in de tijd dat internet net was ontstaan, 1997. We wisselden toen (vroegah) nog vooral handgeschreven brieven via de Poste Restante, erg charmant en spannend. En we belden, met muntjes of een kaart. Alleen her en der bij een universiteit of bibliotheek kon je internetten, maar bijna niemand van mijn vrienden had nog een e-mailadres. Ik had een walkman en cassettebandjes bij me.

Dus misschien ben ik ook gewoon wat verbaasd over de shit die iedereen tegenwoordig meeneemt, en dat mensen met hun superdure iPOD en iPHONE enzo voor de ogen van arme Peruanen durven rond te lopen / in de bus te zitten. Ja ik zelf heb ook van alles bij me, camera, mp3-speler (goedkope soort), portable harddisk… maar ik verbaas me erover hoe gewoon het is geworden dat bijna elke reiziger wel €2000 aan elektronische spullen bij zich draagt in een ontwikkelingsland.

Het is ergens wel een mooie ontwikkeling dat ik bv. vanuit Nairobi kon chatten met mijn zusje dat op dat moment in Pakistan zat. En dat je mensen ziet skypen / msn’en met beeld en geluid, met familie aan de andere kant van de wereld. Maar die brieven ophalen bij de Poste Restante (zou er wat zijn???) had toch ook wel erg zijn charme…

:slight_smile:

Goede tips!

Dat wordt mijn volgende probleem, mijn tas inpakken!! :wink:
Dit wordt mijn 1e grote/lange reis. En je tas zit al snel (te) vol.
Die HD die ik heb is alleen voor aan je pc, maar hij is wel klein en niet zwaar.

Dat wordt dus flink wikken en wegen!

Groetjes Debbie

Voor mij is dit dus allemaal nieuw. Ik ben nog nooit zo lang weggeweest.

Zo wordt het voor mij bv ook een moeilijke afweging of ik mijn spiegelreflex meeneem. Ik heb deze vorig jaar speciaal gekocht voor op safari, maar het blijft qua meenemen een last. En tja ik heb ook een I-pod, maar ik vind dat makkelijker dan een paar cd’s los mee te nemen. (ik heb nl ook nog een discman) Met een Ipod heb je wel AL je cdtjes bij je. Heerlijk voor in het vliegtuig!

En hoe deed jij dat met lees boeken? Of nam jij nooit geen boeken mee??

Groetjes!

P.S. ik las dat je ook icebreaker draagt, maar waar heb je dat vandaan?? Wij zijn heel t land al aan t doorbellen/mailen om onze lagensysteem compleet te krijgen…

Ja een ipod is handig om veel muziek in klein formaat en gewicht mee te nemen. Maar zo’n ding is wel duurder dan een gewone mp3-speler, dat bedoel ik. Aan de witte snoertjes en oordopjes herken je dat ook… dus als jij 'm in de bus op hebt, zien mensen dat wel. Maar goed bijvoorbeeld in Brazilië reizen ook veel rijke Brazilianen rond met ipods en dure spullen.
Ik heb een mp3-speler waar 1GB aan muziek op past, en dan had ik nog een cd’tje bij me met andere mp3’s, zodat ik af en toe mijn speler leeg kon gooien en die andere liedjes erop zetten. Ik vraag altijd toestemming bij een internetcafé of ik mijn apparatuur er wel zomaar aan mag hangen en een eigen cd erin stoppen… zo kom je aan de praat met die mensen, en zo heb ik ze bijvoorbeeld ook wel regelmatig een heleboel liedjes ‘cadeau’ gegeven: dus ook naar de harde schijf van hun computer gekopieerd als ze dat leuk vonden.

Spiegelreflex… ik heb 'm naar Afrika wel meegenomen, de laatste keer naar Zuid-Amerika niet. Wel een klein cameraatje met 6 megapixel. Vanwege het gewicht, en de omvang, en omdat ik bang was voor de criminaliteit in Brazilië. Soms miste ik hem wel, maar aan de andere kant was het wel relaxed om niet telkens te hoeven kiezen: zal ik dat zware ding meeslepen, en is het wel veilig nu ik naar een markt ga? En neem ik dan wel of niet mijn telelens mee? (Als je die in je hotel laat, zul je net zien dat je iets tegenkomt waarbij je de telelens wilt gebruiken… maar als je hem wel meeneemt, gebruik je hem soms de hele dag niet en heb je wel met dat ding lopen zeulen).
Mijn kleine cameraatje kon makkelijk in mijn broekzak, of in een plastic tasje (weten die mensen veel dat daar geen fruit in zit, maar een camera? juist met een cameratas valt het op).
Echt een moeilijk keuze, vind ik ook. Ik denk dat ik een volgende keer toch weer mijn spiegelreflex meeneem. Voor portretten toch ook een stuk mooier, dat je die met scherpte-diepte kan nemen.

Ik heb meestal twee of drie leesboeken in het Engels bij me, tweedehands pockets. Als ik er een uit heb, probeer ik die te ruilen. Er zijn in toeristische gebieden wel hotels, restaurantjes en café’s die een boekenruilkast hebben. Meestal gewoon 1 in ruil voor 1, maar soms moet je er 2 inleveren om 1 mee te mogen nemen, maar dan doe ik het gewoon niet. Ik heb ook wel eens rechtstreeks met andere reizigers geruild.
Boeken in het Nederlands zijn uiteraard moeilijker te ruilen, maar kom je toch ook wel tegen. En soms mag je gewoon een Engels boek pakken en een Nederlandse terugzetten in zo’n ruilkast.

Sommige boekenwinkels kopen ook tweedehands boeken in; bijvoorbeeld voor 1 euro, en dan betaal je zelf 2 euro als je een boek van hen wilt kopen… :slight_smile:

Icebreaker heb ik gekocht bij Demmenie zwerfsport, Marnixstraat, Amsterdam (vlakbij Haarlemmerplein). Ze hebben het ook bij Bever Zwerfsport, in Amsterdam hebben ze zelfs een speciale vrouwenwinkel op de Overtoom. Volgens mij heeft Carl Denig ook Icebreaker. En staat er op hun website niet een lijst verkooppunten?
Behalve een Icebreaker shirt met lange mouwen en een lange thermische ‘onderbroek’ (als pyama, en voor onder een normale broek als het erg koud is), heb ik niet zoveel fancy gear. Gewoon katoenen en fleece spullen van H&M enzo.
Dat Icebreaker shirt is wel een van de beste investeringen geweest die ik ooit heb gemaakt, ook in Nederland draag ik het veel in de winter onder andere kleding. Er komen wel op een gegeven moment kleine gaatjes in, het is teer spul.

Later heb ik voor een fietsvakantie een windbreaker fleece vest gekocht, zo eentje waar nauwelijks wind doorheen komt. Ook met dat ding (best duur) ben ik nu enorm blij en ik gebruik hem vaak op vakantie of bij sporten.

Wij hebben nu ook eindelijk een winkel gevonden die redelijk wat icebreaker spullen kunnen bestellen. Hier in Nederland heeft niemand alles op voorraad. En wij wonen in Zeeland, en hebben geen icebreaker verkooppunt. We hebben vandaag alles besteld en hopen het binnen 2 weken binnen te hebben. Als alles past hebben we al 1 probleem opgelost :-).

We komen er wel!

Waar gaat jou volgende vakantie heen??

Waar gaat jou volgende vakantie heen??

Net een appartement gekocht dus voorlopig nergens heen…
Maar mijn verlanglijst is lang genoeg! Cambodja, Vietnam, Laos, Thailand, Japan, Ethiopië, New Zealand, Spanje, Portugal, Ierland, Zweden, Noorwegen, Canada, V.S., Mexico, Kameroen, Mali…

Naar welke landen gaan jullie in Zuid-Amerika?

Vorig jaar zijn we naar Ethiopie geweest, was echt verassend mooi!!

En dit jaar gaan we gaan naar Peru, Bolivia, Chili, Paaseiland, Antarctica, Argentinie & Brazilie.