Waar laat je je dure spullen in't hostel?

Hey allemaal

Ik ga een jaartje rondreizen door Zuid Amerika. Ben er al 2x eerder geweest, maar dit waren korte vakanties en daardoor wat duurdere slaapplekken (kamers alleen). Ik heb ook in hostels geslapen in Australie en New Zealand maar aangezien die landen redelijk “rijk” zijn heb ik me nooit zorgen gemaakt over mijn duurdere spullen. Het enige dure in mijn bagage zijn mijn mini-laptop en mijn fotocamera. Foto’s zal ik ook backuppen op USB. Maar toch zal ik echt enorm balen al dit gejat gaat worden.

Waar laat je deze in 't hostel als je een dagje weg bent en deze niet meeneemt? Het onderste vak in mijn backpack kan ik wel afsluiten (met een cijferslotje door de 2 ritsen) Het bovenste gedeelte is alleen een touwtje met zo’n drukknopje. Tussen het bovenste en onderste tasgedeelte ook (wat ik overigens wel voor vertrek kan dichtnaaien zodat onderste gedeelte wel echt afgesloten is).
Zo’n pacsafe net over mijn gehele tas zie ik niet zitten dankzij meerdere posts op dit forum: Te zwaar en onhandig, en je tas ziet er dan direct uit alsof er iets weg te halen is. Ik heb ook nog een slotje met zo’n lang staaldraad zodat ik mijn gehele backpack aan een bed kan binden. Maja… met mesje kun je mijn tas uiteraard toch nog kapot snijden.

Of moet ik gewoon zorgen dat mijn roommates niet weten dat ik een mini-laptop bij heb :S Lijkt me ook niet te doen, vooral omdat ik em meeneem om mijn leuke reisverhalen te typen om online te zetten. En alleen maar 1 persoons kamers regelen lijkt me ook een beetje prijzig worden… lol2

Thanx voor het meedenken!!

Nu past mijn mini laptop wel in zo´n portable kluis van Pacsafe.
Iemand daar ervaring mee? Of ben ik gewoon een beetje paranoja aant worden :smiley:

In veel hostels staan kasten waar je je eigen hangslotje op kunt klikken.
Anders bij de receptie afgeven misschien?

Ben ook een topic op viva gestart… en daar zeggen er veel dat een slotje zo door te knippen is.
Jij hebt ook veel gereisd schoentje, nam je altijd alles van waarde mee de deur uit?

Ja, altijd. Maar ik ga ook geen laptop meenemen op vakantie. Er zijn genoeg internetcafe’s waar je voor een paar euro de hele dag kan zitten. Ik had wel een grote spiegelreflexcamera bij met extra lenzen die ik dus altijd meenam, of er moest ergens een kluisje zijn.

Het is een mini-laptop die in mijn handtas(schoudertas) past dus op zich kan ie overal mee naar toe. Maar ik lees hier zelfs op topics dat je je moneybelt en paspoort etc mee de douche in moet om je tegen stelende roommates te beschermen.

Paspoort is misschien overdreven, maar je geld en pinpassen zou ik altijd meenemen ja.

Ik neem m’n pinpas juist niet mee. Een pinpas is waardeloos als iemand de pincode niet kent. Ik acht de kans op verlies of zakkenroller groter dan dat iemand in m’n kamer rommelt.

M’n laptop neem ik ook niet de hele dag mee. Ook neem ik altijd maar één camera mee naar buiten en laat ik de ander in m’n kamer. Gewoon verstopt onder in m’n tas.

Als ik in een dorm slaap sluit ik m’n tas af of gebruik ik een klusje. Meestal heb ik echter een eigen kamer.

@jenny ik welke landen bedoel je dan?

ik heb in australie en nieuw zeeland echt nergens problemen mee gehad, had gewoon mijn spullen los op mn bed liggen. Er is 1x een bikini van de waslijn gestolen… werkelijk, een bikini :S Maar 10x liever dat dan mijn fotocamera of paspoort

Azië, Europa, middenoosten en zuidelijk Afrika.

Ik liet altijd mijn spullen in de beschikbare kluisjes liggen als die aanwezig waren. (geld, paspoort, pasjes, camera, mobieltje) Nog nooit gezien dat iemand de slotjes heeft doorgeknipt (behalve als je je sleuteltje kwijt bent).

Dat van die slotjes doorknippen is wel beetje paranoide hoor. Een gemiddelde backpacker loopt niet met dat soort gereedschap rond. Verder: zie andere topic.
Verzeker je spullen, en back-up je foto’s en dagboeken.

Zo lang je zelf maar veilig blijft. De rest zijn maar spullen. Die kun je vervangen.
Als je het echt te eng vindt, laat het dan thuis en gebruik internetcafé’s. Maar ik denk dat tegenwoordig zo enorm veel reizigers eigen laptops en tablets bij zich hebben, dat jij echt niet meer zo opvalt daarmee. Maar dat wil nog niet zeggen dat je er mee te koop hoeft te lopen richting armere mensen.

Leuk trouwens, een heel jaar in Zuid-Amerika! Ik neem aan dat je al Spaans spreekt of daar gaat leren? En ik zag dat je ook naar Brazilië gaat. Wellicht heb je wat aan mijn website en reisblogs. Ik vond Brazilië superleuk, de mensen maar ook het verrassend afwisselende landschap (echt niet alleen maar Amazonewoud! ook veel toffe national parks) maar had wel speciaal Portugees geleerd. Het is best heel anders weer dan Spaans… en vrijwel niemand spreekt daar Engels.

Veel plezier.

Brazilie: alleen van iquitos peru naar Manaus met de boot (denk ik) en dan naar t noorden - Roirama Venezuela. Eindigend in Suriname. Al weet ik uit ervaring, als je een heel jaar gaat reizen kunnen plannen nogal es veranderen haha! Ik ben eerder in brasil geweest maar dat was alleen Natal dus niet te vergelijken met de rimboe.

Ik heb 3 jaar spaanse les gevolgd en ben 2x3 weken naar Salamanca geweest om daar fulltime les te volgen. Entonces puedo salvarme con mis sabidurías ahi :slight_smile: Al heb ik wel een plan om in La Paz een tijdje spaans bij te leren, ook om mensen te leren kennen omdat ik alleen de 1e drie maanden met een vriendin reis en dan alleen achterblijf.

Klinkt erg gaaf allemaal. Fijn hè om Spaans te spreken! Jij spreekt het denk ik ook beter dan ik.

Ik ben ooit via een andere route over land van Brazilië naar Peru gereisd, op mijn website zie je wel de route en HIER kun je de details lezen. Tegenwoordig schijnt de weg tussen Cuzco en Puerto Maldonado beter te zijn en niet meer 60 uren te duren. :slight_smile:

Maar via Iquitos is natuurlijk ook prima en leuk, en wellicht veel handiger voor jou.
Maar dan weet je dat dit ook mogelijk is: Puerto Maldonado - Iñapari - Assis Brasil - Rio Branco - Porto Velho - boot naar Manaus (als je de tijd hebt, want gaat maar een paar keer per week). Mocht je dat willen gaan doen, dan is het wel handig om nog even op de Lonely Planet forums te vragen om de huidige stand van zaken op die routes (of die bussen en boten nog steeds gaan).
Ik vond zelf die grensplaatsjes wel heel grappig om mee te maken. Verbazingwekkend hoe ‘hard’ de overgang toch was! In Assis Brasil nog duur, en die muziek, het eten etc van Brazilië… en direct in het Peruaanse Iñapari (een paar kilometer verderop) viel me op dat de mensen er minder fris ruiken, anders uitzien, andere muziek draaien, en geen Portugees meer spreken, en dat alles half zo duur was. Ik had gedacht dat die grensplaatsjes wel wat meer vloeiende overgang zouden vertonen.

La Paz vond ik wel aardig maar geen superleuke stad (weliswaar was ik er in 1997 en is het nu heel anders), en het ligt echt erg hoog, dus ijle lucht en koud 's nachts. Misschien zijn steden zoals Sucre (Bolivia), Cuzco, Arequipa (Peru) wat leuker om een tijdje te zitten voor taalles. Maar zoals je zegt kunnen je plannen nog alle kanten op.
Slim dat je een jaar voor een continent neemt, de meeste mensen proberen 40 landen van vele continenten in een jaar te proppen. Nogmaals veel plezier.

Door jouw link ging ik eens kijken op die Viva forums, ook wel interessante draadjes over Colombia, waar ik over een paar weken heen ga voor 5 weken! :cheer:
Ciudad Perdida trok me al niet zo, maar nu helemaal niet meer. Had al vaker gelezen over berovingen - en erger - op dat pad.

¡Buen viaje!

ik kwam net een ander topic tegen op viva over colombia. nou is mijn zin wel over… ik wil je niet bangmaken :slight_smile: maar het schijnt toch wel een afrader te zijn. maar zoals te lezen op je site heb je al genoeg reiservaring en kun jij t wel aan! Ik zou zeggen meld je aan bij viva! je hebt altijd zo’n uitgebreide antwoorden dus daar hebben heel veel mensen wat aan!! (kan copy-plak he!)

Die plaatsnamen die je noemt in brazilie ga ik noteren en googlen! thanx!!

la paz, tja ik reis eerst 3 maanden met een vriendin dus in die periode kan ik niet lang op 1 plek blijven om spaans te leren. Dan blijf ik achter in Asuncion met nog 9 maanden te gaan en wil dan niet te lang wachten met dat spaans. Als ik dat in de laatste maanden van m’n reis leer heeft het geen nut he.

Ach, ik hoor juist heel veel positieve berichten over Colombia, en dat op dit moment Ecuador en Venezuela gevaarlijker zijn. Ook hier op het forum, en het forum van Lonely Planet. Dan neem ik het Vivaforum toch ietsje minder serieus…

Spookverhalen gaan vaak over lang geleden of over incidenten die in elk land wel kunnen gebeuren.
De zus van mijn collega is in India is beroofd tot op haar onderbroek. Van vriendinnen van mij zijn spullen uit hun backpack onderin de bus in Thailand gepikt. In Baskenland en de rest van Spanje waren tot voor kort veel aanslagen van de ETA. In Peru was het Lichtend Pad tot voor kort actief. In de VS worden enorm veel mensen vermoord. Zelf heb ik twee aanrandingen/aanvallen van een man meegemaakt in Frankrijk, of all places. En pogingen tot beroving in Nairobi, en Dar Es Salaam. Maar toch durft iedereen wel gewoon naar al die landen.
Als ik me laat weerhouden door spookverhalen, kan ik zelfs niet in mijn eigen huis blijven want ook Amsterdam is gevaarlijk voor terroristische aanslagen, of er kan een vliegtuig op m’n huis neerstorten (Bijlmerramp!). En als je AT5 of het Parool uitgebreid leest, krijg je ook het gevoel dat Amsterdam het wilde westen is met volop vuurwapens.

Natuurlijk ga ik niet naar Afghanistan of Mali op dit moment. Maar ik probeer wel de dingen te relativeren.

En ik lees in forums en reisverslagen dat Colombia juist zo’n pareltje is voor de mensen die door dat (verouderde) slechte imago heen weten te kijken; de hordes blijven weg door die spookverhalen. Ik houd natuurlijk rekening met welke gebieden ik moet vermijden, en houd het nieuws omtrent FARC goed in de gaten, en zal continu aan de bewoners vragen waar het wel en niet veilig is.

Je leest vast na februari wel verhalen en tips in het Colombiaforum van deze site! En in mijn blog. :slight_smile: Hopelijk hoor ik dan ook bij de jubelende Colombia-kenners!

juist, of door mensen die het van horen zeggen hebben iv er zelf geweest zijn.
en ja, als je als dame alleen in de verkeerde wijk van eindhoven 's avonds loopt kan er ook wat gebeuren. je bent in ieder geval al goed voorbereid!! alvast heul heul veul plezier!!!
ik heb je blog ge-liked en stuur je even mijn website voor t geval dat je je verveelt en wat te lezen moet hebben haha

HIER kreeg ik dus de laat-maar-gedachte van…

(aangepast… nee het was DEZE)

1 like

Moneybelt ben ik nooit zo´n fan van…warm, zweet, plakt, zichtbaar (in warme landen draag je immers vaak een dun shirtje). En als je het kwijt bent, ben je in 1 keer alles kwijt.

Maar vandaag zag ik dit portemonneetje http://www.reisartikelen.nl/p95019-eagle-creek-silk-undercover-bra-stash-rose.html#.UMsaRKwlfAm geen gek idee tijdens bijvoorbeeld carnaval of een ander groot druk evenement waar je geen tas mee naartoe kan nemen.

Ha ha goeie. Maar over zweterig gesproken…

Ik heb meestal zo iets, wat met een lusje aan een broekriem hangt. Dus dat zit wat minder strak op de huid, bungelt gewoon binnen mijn broek of rokje. En ik kan kiezen of ik het aan de voorkant of achterkant draag. [http://www.corporatetravelsafety.com/catalog/images/LC_1236_g.jpg

Eagle Creek | Luggage, Travel Backpacks & Travel Gear](http://www.corporatetravelsafety.com/catalog/images/LC_1236_g.jpg)

1 like