Ik ga vanaf half oktober zes maanden reizen door Zuid-Amerika (o.a. Ecuador, Peru en Bolivia) en vraag me af wat voor grootte (in L) backpack ik het beste aan kan schaffen. 55 L is zeker aan de kleine kant? De souvenirs die ik koop wil ik sowieso één keer in de zoveel tijd naar NL sturen. (dit op aanraden. goed idee?)
Ook twijfel ik nog (door wisselende adviezen) of ik een slaapzak mee zal nemen voor de koude nachten en evt. tijdens busreizen. Ik heb het nl. heel snel koud.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb een backpack van 65 liter en had gehoopt een kleinere bij me te hebben gehad… De helft van mijn kleren heb ik nog niet eens aangehad en ben ook al een goede 5 1/2 maand op weg. Dus ook een tip, neem niet teveel kleding mee… ik doe al die tijd al met drie stuks korte broeken en veel meer shirtjes heb je ook niet nodig.
Ik had ook een slaapzak meegenomen, maar deze in Peru, Bolivia en Chili niet gebruikt… En lastig dat ie was heb ik hem in Brazilie achtergelaten. Over het algemeen is het in de hostels warm zat. En overal hebben ze dekens (en je kan altijd om eentje extra vragen…). Busreizen in genoemde landen heb ik niet als koud ervaren… Dus mijn tip is laat die slaapzak maar thuis.
Pakketjes naar huis sturen is zeker een aanrader. Het is goedkoop en die van mij (en van horens) zijn nog altijd heelhuids thuis gekomen…
Wat ik me nog afvraag, is of je geen slaapzak nodig hebt als je trekkings gaat doen. Ik hoor verschillende verhalen. Kan je altijd ter plaatse slaapzakken huren??
Hmm das een goeie… Daar kan ik geen antwoord op geven… Dagenlang lopen is niks voor mij, lig liever op het strand. Daar heb je zeker geen slaapzak nodig
Ik zit met hetzelfde dilemma, en net toen ik besloten had een lichtgewicht slaapzak aan te schaffen las ik dit, dus ik denk dat ik het ook maar niet doe. Ik lees in verschillende posts dat je vaak wel slaapzakken kan huren. Ik zou wel een lakenzak meenemen in dat geval, want dat is wel zo hygienisch… Waarschijnlijk kan je in het ergste geval ter plaatse wel ergens een slaapzak kopen, of zeg ik nu iets geks?
Neem aub een kleine beperkte backpack mee. Ik vertrek zelf in oktober voor 6 maand vanuit mexico tot Zuid-Argentinie en neem een 45 Liter backpack zonder slaapzak. mee
In al de vorige reizen heb ik nooit een slaapzak nodig gehad, in alle hotels en excursies hebben ze al wat je nodig kan hebben que lakens. :slapen:
Grtz,
Extra tip : neem altijd een goede trui mee op de reisbussen, de airco’s staan altijd ijskoud !!!
Wat gek dat iedereen zo eensgezind is om een kleine rugzak zonder slaapzak mee te nemen… Ik zou dat namelijk anders doen, sterker nog, ik heb het anders gedaan…
Een grotere rugzak kun je vaak zo klein maken als je wilt. Mijn 85L-rugzak kon ik dusdanig klein maken dat het een dagrugzak leek. Bij een grotere rugzak hoef je ook niet zo efficient elke dag alles in te pakken, en da’s ook een groot voordeel. En…er past nog een slaapzak bij. Doen, waarom:
als je zelf een lichtgewicht slaapzak hebt, dan is het vaak gewoon ‘leuk’ om die te gebruiken;
het is stukken hygienischer om je eigen slaapzak te gebruiken dan een gehuurde (wat overigens idd bij iedere trekking wel mogelijk is);
soms kan het koud zijn in een bus/trein, en kan zo’n extra deken handig zijn (overigens slechts 1x in die zin nodig gehad);
als je van bergwandelingen houdt, dan heb je 'm vaak nodig. Ik heb 'm zowel in Ecuador, Peru, Bolivia, Chili als Argentinie met enige regelmaat nodig gehad;
ik vond het prettig om na maanden in een hostel te slapen in Argentinie en Chili een goedkoop koepeltentje te kopen en gewoon op ‘campings’ (vaak bij mensen thuis in de ‘tuin’) te slapen. Daarom had ik mijn slaapzak weer enkele weken langer nodig.
Kortom: een grote rugzak zou voor mij onontbeerlijk zijn, een slaapzak meenemen is niet noodzakelijk, maar kan - afhankelijk van wat je plannen zijn - zeker wel handig zijn!
Ik reis met een backpack van 55 liter die ik probeer niet helemaal vol te stouwen (helaas toch altijd wel erg zwaar). Daarbij nog twee lege zijvakken die ik later kan bevestigen, van elk 5 liter (dus totaal 65 liter). Meestal zitten die bij terugkeer wel vol (souvenirs).
Post versturen is errug duur, bijvoorbeeld uit Peru.
Lees in het Zuid-Amerika forum de andere post die ik heb beantwoord over wel/geen slaapzak. Ik raad aan van niet. Heb zelf 5 maanden gereisd mét (500 gram, veel te koud klote-ding, ondanks hoge prijs en belofte “tot -14 graden!”). Een slaapzak die mij net zo warm houdt als wollen dekens, is minstens 1,5 kilo en dat vind ik veel teveel. Alle hotels hebben genoeg dekens.
Later weer door Brazilië en Peru gereisd zonder slaapzak: veel fijner. Wel met een zijden lakenzak: is wat schoner, en scheelt 5 graden warmte. En is heel klein en licht van gewicht.
Post sturen is heel erg duur vanuit bijvoorbeeld Peru.
Ik geloof dat het met sturen naar een ander land nog wel meevalt en het meeste wel aankomt (soms pas na een half jaar, is mijn ervaring met enkele brieven, maar vaak al na een week ofzo).
Je kan dan nog beter hetzelfde product gewoon in Nederland op het Waterlooplein in Amsterdam kopen, wel iets duurder dan in Peru, maar met de verzendkosten en al het geregel erbij ben je net zoveel of meer kwijt. (Sorry maar zo uniek zijn die producten niet allemaal… heb je je helemaal suf gesleept met die speciale houten giraffe uit Kenia of die dikke alpaca trui uit Peru… hebben ze het op het Waterlooplein of bij de Marokkaan om de hoek ook gewoon…)
Andersom (post ontvangen in Peru) is het een drama en komen veel dingen niet aan als je die naar Peru laat sturen.