Help... Slaapzak mee door Zuid Amerika?

Hallo,

Ik zit met een vraag en hoop dat jij mij kan helpen. Ik ga 4 maanden reizen door Argentinie, Chili, Bolivia, Peru en Ecuador. Ik zal over het algemeen in hostals slapen, maar af en toe zal ik ook tripjes maken (Patagonie, Salar de Uyuni, Incatrail, etc). Ik denk dat een slaapzak op zulke momenten erg handig is, maar een beetje warme slaapzak (heb je dan wel nodig) is behoorlijk van formaat (en zwaar). En voor die paar keer vraag ik me af of ik er één moet meesjouwen.

Ik heb wel eens gehoord dat je slaapzakken kan huren, maar wie zegt dat ze warm zijn… Is dit een goede oplossing of kan ik beter ruimte zoeken in mijn backpack… Graag hoor ik nuttige tips van jullie!!!

Bedankt alvast!

Luc

Wij hebben inderdaad hetzelfd: meestal slapen in hostels of hotels, maar soms een tripje.
Ik heb me voorgenomen niet te gaan slepen met slaapzakken; ik slaap dan wel een nachtje of twee in mijn winter jack! Dat overleven we ook wel weer, als het maar warm is toch?

Hallo

als je inderdaad al van te voren weet dat je vrijwel alleen is hostels zal slapen zou ik ook geen slaapzak meenemen, behalve als je er eentje hebt die je heel klein kan maken. Deze kan je dan aan de buitenkant van je backpack bevestigen zodat er geen ruimte binnenin wordt ingenomen. Ik had wel een slaapzak bij me en heb er in de Salar veel aan gehad. Maar met warme kleding aan in een lakenzak kom je ook een heel eind. In dat geval zeker een winddichte trui of jack meenemen dus en een warme pyamabroek o.i.d. voor onder je broek

Veel plezier

Saludos,

Eveline:ARGENTINA

Hoi,
Ik heb de zelfde ervaring als Evelien24. Een slaapzak is niet echt nodig omdat je op de plekken waar het echt koud is je vaak een slaapzak kan huren. Ik zou wel warme nachtkleding meenemen, altijd handig.

Succes,

Ronald.

Hey!
Wij gaan volgend jaar ook door die landen trekken, maar ons lijkt het toch wel slim om een slaapzak mee te nemen… Ik heb al op veel sites gelezen dat het op bepaalde stukken serieus koud kan worden (zuid-arg; bolivia door de hoogte, …)!
Wat handig kan zijn is om eens te gaan kijken in een outdoor-trekking winkel (in België: Decathlon, AS Adventure): er bestaan hele kleine lichte slaapzakken! (20cm lang; 10 hoog; 600 gr ofzo)

groetjes
Babs

Ikzelf zit momenteel in Peru, Cusco. Had zelf ook geen slaapzak meegenomen, met de gedachte dat ik voor die paar tripjes wel wat kon huren ergens.

Uiteindelijk had ik de keuze om ofwel 10 dollar uit te geven voor de huur tijdens 1 tripje, of zelf iets te kopen. Heb in Cusco voor 95 sol (ongeveer 20 euro) een goede slaapzak gekocht.

Slaapzakken hier in Peru zijn veel goedkoper dan in Nederland. Sterker nog, ik ken heel veel Nederlanders in Cusco die speciaal gewacht hebben om hier voor 20 euro een goede slaapzak te kopen, om die vervolgens mee te nemen naar NL (waar dezelfde 10 keer zo duur is).

Hoi Luc,

Zelf heb ik wel 7 maanden een slaapzak bij me gehad (North Face Cats Meow) en die heb ik heel lang nauwelijks gebruikt en vervolgens ontzettend lang achterelkaar weer wel. Ik heb 'm in Ecuador 1 trip gebruikt (op de Cotopaxi), in Peru meerdere keren (noorden en incatrail), in Bolivia in de Salar, tussendoor soms in ijzingwekkend koude bussen/treinen en in Chili en Argentinië met grote regelmaat.

Kortom: wel meenemen (huren kan vaak wel, maar dat zijn vaak ‘smerige’ veelgebruikte matige slaapzakken). Gewoon een goede slaapzak kopen thuis, die klein is van formaat en licht van gewicht.

Veel plezier!

Ik heb laatst bij Perry Sport een lichtgewicht slaapzak van dat ene merk met die Bizon gekocht, erg makkelijk en hij’s nog best wel heel erg warm. Ik heb 'm gekocht voor 35,- ik zou er voor de zekerheid dus gewoon eentje mee nemen! (ps. 't is vaak ook wel lekker omdat je niet weet wie er voor je in een bedje in 't jh heeft geslapen… :confused:)

Net terug en geconcludeerd dat een slaapzak niet nodig was. Het vroor 's nachts wel (bijvoorbeeld in de Salar in Bolivia), maar er waren altijd genoeg dekens beschikbaar. Warme nachtkleding was wel erg comfortabel.