Slaapzak nodig in Zuid Amerika?

We beginnen in BA en reizen vanuit daar door naar vuurland. Vanuit daar zullen we omhoog reizen door Chili en Argentinië. Vervolgens door heel Bolivia en tot slot maken we een grote tocht door Brazilië.

Wij vroegen ons af of het aan te raden of juist niet om een slaapzak aan te schaffen en daarmee rond te trekken? We nemen wel een lakenzak mee, maar zijn niet zeker over de slaapzak.

Groeten Lucy en Luc

de meningen zijn hierover verdeeld.
Ik zal het niet doen, een ander wel.
Zoek eens op slaapzak op dit forum, er staat al genoeg over op.

Alleen als je veel gaat kamperen.

Elk hotel heeft voldoende dikke dekens en je kunt er altijd nog extra bij vragen.
Ik heb wel altijd een zijden lakenzak bij me, dat scheelt 5 graden warmte en is ook handig als je twijfelt hoe schoon een bed is… :slight_smile: Maar voor twee personen die tegen elkaar aan willen slapen is dat misschien lastiger, of zoek een tweepersoons lakenzak…

In nachtbussen in de Andes kan een slaapzak wel van pas komen, maar met dikke kleding en sokken kom je er ook wel, of zoek een bus die verwarming heeft (of reis overdag in hoog gelegen gebieden, overdag is het warm genoeg). Een fleece muts opdoen kan ook heel veel schelen, 70% van de lichaamswarmte verlaat het lichaam via het hoofd.

Een slaapzak die écht genoeg warmte geeft en een deken kan vervangen, is al gauw 1,5 of 2 kilo en dat is echt heel veel als je maar 12-15 kilo probeert mee te nemen in totaal. Tijdens mijn 5 maanden door Zuid-Amerika had ik een dure Mammut slaapzak van 500 gram bij me die zogenaamd goed zou zijn tot - (min)14 graden. Nou ik had het al ijskoud als het buiten 5 graden was. Later heb ik weer door Peru gereisd zonder slaapzak (met zijden lakenzak, en thermisch ondergoed) en dat is veel beter bevallen.

.

Hoi,

In het Andes gebergte (ik ben in Venezuela geweest) is het wel handig om een slaapzak te hebben want het kan er behoorlijk koud worden s’avonds en s’nachts. En mocht je inderdaad met een nachtbus gaan, dan kan ik je ook aanraden een slaapzak mee te nemen want daar is het echt freezing koud.

Veel plezier

groet Karin