Slaapzak Nodig?

Misschien een beetje rare vraag, maar ik zou graag uit ervaring van andere reizigers willen horen of het nodig is een slaapzak mee te nemen naar Midden Amerika. Ik ga er voor 4 maanden heen (febr-juni) en twijfel of ik mn slaapzakje mee zal slepen of niet. De 1 zegt dat het handig is omdat het op hoog gelegen gebieden erg koud kan zijn en de ander vindt het weer niet nodig. Ik zou het zonde vinden als ik hem voor niks meesleep al die maanden, maar als koukleun wil ik ook geen kou lijden. Hoe zit het daar met de hostels, zijn er dekens aanwezig?

Ik ben van plan alle landen tussen mexico en costa rica te bezoeken. Hoop dat iemand mij raadt kan geven!

Groetjes Esther

Dag Esther,

Het hangt er allemaal een beetje van af hoe low budget je wil reizen! Het kan echt wel behoorlijk koud worden in de hoger gelegen gebieden van Centraal Amerika, in Guatemala bijvoorbeeld zit je op heel veel plaatsen boven de 1500 m. Ikzelf heb een jaar in Guatemala gewoond en nam bijna altijd m’n slaapzak mee als ik ging rondreizen. Zelfs in het park waar ik een half jaar woonde (op 400 m) sliep ik steeds in m’n slaapzak. Het werd er 's nachts wel is waar ‘maar’ 19 graden of zo, maar als het overdag een graad of 35 is, voelt dit best wel koud aan. Als je niet echt low low budget gaat zal je waarschijnlijk voldoende hebben aan een lakenzak. In de echt hoog gelegen gebieden hebben ze meestal wel voldoende dekens, je moet er wel expliciet achter vragen. Hou er trouwens rekening mee dat verwarming hier onbekent is. Je opwarmen kan je meestal enkel overdag doen in de zon.

Veel plezier in elk geval,

Ful

Ik heb wel een slaapzak bij me maar ik gebruik m bijna nooit. In sommige hostels hebben ze wel dekens, maar in veel niet. Ik vind t iig heel rot om het koud te hebben 'snachts en ben blij dat ik m bij me heb voor die enkele nacht dat het koud is. Maar je kan ook gewoon een stapel kleren aantrekken…

hallo Esther,

Ik snap je afwegingen; ik had dezelfde als jij toen ik op reis ging (mei vorig jaar) maar heb er geen moment spijt van gehad dat ik mijn slaapzak wel heb meegenomen. Nog los van het feit dat ik de bedden niet altijd schoon vond, vond ik het ook gewoon lekker om iets echt van mezelf te hebben waar ik dan s avonds weer in kon kruipen…
(en zo 'n lichtgewicht slaapzak valt nog mee met slepen hoor)

Een leuke tijd gewenst!!

Ingrid

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eruit! Ik neem m toch maar mee. Morgen mn tas inpakken en dinsdag vertrek ik. Fijn dat je elkaar zo kunt helpen.

Groetjes Esther

Hoi Esther,
Wat grappig. De vraag die jij hebt gesteld over de slaapzak, vroeg ik me nu ook af!
Ben nu wel benieuwd wat jij ervan vindt…
Ik ga eind deze maand drie maanden door midden-amerika reizen.
Zal ik mn slaapzak meenemen of alleen een lakenzak?!
Wat vind jij?
Groet Amy

Slaapzak absoluut thuislaten! Vooral voor Midden-Amerika waar het haast nergens koud is. En waar het koud is, krijg je gewoon genoeg dekens van het hotel of gastgezin. Slepen met een slaapzak is echt zonde van het gewicht en de ruimte in je tas.

Lakenzak kan wel handig zijn als je de hygiëne twijfelachtig vindt.