Slaapzak

Hoi allen,

Zouden jullie aanraden een eigen slaapzak mee te nemen naar Peru en Bolivia? En zo ja/nee, waarom?
Gezien m’n schema moet ik een aantal stukken 's nachts in de bus doorbrengen. Ga ook de Inca trail lopen.

Ach, als het een kleine slaapzak is en je hebt er ruimte voor, dan kan je het overwegen. Maar de meeste reizigers reizen zonder. Daar waar nodig kan je slaapzakken huren. Een lakenzak is misschien handiger, met het oog op hygiëne. Soms krijg je in nachtbussen dekens uitgereikt.
http://www.hostellima.nl/

Een slaapzak is niet nodig, maar wel heel handig. In Peru en Bolivië kan het op nachtbussen vreselijk koud zijn, ik ben toen heel blij geweest met mijn slaapkzak, tegenwoordig vind je er die heel klein zijn en niet veel wegen! Het is ook hygiënischer.
Als je veel trekkingen wil doen is het ook erg handig, hoewel je daarvoor ter plaatse een slaapzak kan huren. Maar als je veel trekkingen wil doen, kan dit natuurlijk wel oplopen…

Veel plezier!

Zijn die bussen zo koud dat je slaapzak nodig hebt? Alleen jas etc niet warm genoeg?
Gaan trouwens ook nog drie dagen tour doen over de zoutvlaktes. Heb ik daar nog iets nodig tegen de kou?

Je bedoelt de zoutvlaktes bij Salar Uyuni? Daar vriest het 's nachts! Toen ik er was, was het -8 of zo. Ik sliep in een gebouwtje zonder dubbel glas en met ramen die niet dicht gingen, dus ik was blij met een slaapzak en een paar dekens. De dekens lagen daar al, de slaapzak had ik gehuurd.

Ik zou zeker een muts en handschoenen meenemen, en misschien ook wel thermo-ondergoed. Ik had ik La Paz een kruik gekocht, dat vond ik maar wat fijn :wink:

Wat de bussen in Peru betreft: een dekentje is comfortabeler dan een nacht slapen in je jas. Daarnaast bedekt een deken ook je handen en je benen, de jas niet.

Op sommige bussen, vooral door de Andes als je vrij hoog gaat, kan het echt heel erg koud zijn en vond ik mijn jas niet voldoende…
In Uyuni vind ik het nog erger, daar is het écht heel koud en is een slaapzak zeker welkom. Ik had eigenlijk zelfs nog koud met mijn slaapzak en de dekens…
maar dit hangt misschien wel af van de tijd van het jaar en de kwaliteit van je slaapzak :slight_smile:
Inderdaad, thermisch ondergoed, sjaal, muts en handschoenen zullen ook meer dan welkom zijn!

Besloten er een te kopen. Dank voor de info allen!

Muts en handschoenen zijn inderdaad ook erg fijn om te hebben. Voor een paar euro kun je die hier kopen, meteen ern leuke souvenir!
Veel plezier!

Ligt er erg aan wanneer je gaat, maar toen ik in Uyuni was zat ik 7 uur in een bus waar de ijskristallen op de ramen stonden. Dus geen luxe!