Hey, ik ga in juli naar Peru-Bolivia-Argentinië.
Ik lees hier overal dat het daar superkoud is. Bv. als je slaapt op één van die eilanden in het Titicacameer. Of in de Salar de Uyuni. Daarom ben ik van plan een goede slaapzak mee te nemen. Ik dacht zelf aan eentje dat tot 0°C gaat, met als limiet -5°C. Eventueel dacht ik een fleece mee te nemen dat je in die slaapzak kan steken omdat je dan nog een 5°C kan winnen. (Dat heb ik toch ergens gelezen).
Denken jullie dat dit voldoende is? Want als ik lees dat het tot -30°C in de Salar de Uyuni kan worden, lijkt mij dit wat weinig?
Ik was ook van plan één uit de Decathlon te kopen omdat AS Adventure nogal duur is. Iemand die hier ervaring mee heeft qua kwaliteit?
Hoi Zulleke,
Ik vertrek zelf over 2 weken naar peru en ga ook richting Titicaca. Heb in de trotter en de Loneley planet gelezen dat je overal slaapzakken kunt huren voor een paar dollar. Ik neem wel een hoes mee ivm hygiene.
Groetjes Inesse
Hey, als je daar internetverbinding hebt en je hebt al ervaren hoe het zit, laat je dan eventjes wat weten? Veel plezier… ik wou dat ik al mocht vertrekken!
Je hoeft geen slaapzak mee te nemen, overal hebben ze dekens en lakens. Een lakenzak is wel handig voor de hygiëne, als je die twijfelachtig vindt. Ik heb er zelf een van zijde, die is extra licht en klein, en schijnt 5 graden extra warmte te geven (en is ook comfortabel als lakenzak in warme gebieden).
Desnoods kun je slapen in je thermisch ondergoed en met een muts op; dat is lichter om mee te nemen dan een slaapzak. Als het echt heel koud is, helpt het het beste om tegen iemand anders aan te slapen onder dezelfde deken. Dat helpt nog veel beter dan een slaapzak die tot -20 kan. Weet niet of je met een reisgenoot gaat?
Heej Zulleke,
Zit nu in Bolivia en herinnerde mij dat je gevraagd had om iets te laten weten over wel of niet een slaapzak. Bij het boeken van de Salar trip geven ze slaapzakken mee, dus denk dat dit overal wel zo is. Ik ga dinsdag pas naar het titicacameer dus daar kan ik nog niks over zeggen!
Groetjes Inesse
Hey Zulleke,
Ik ben ongeveer 3 á 4 weken geleden nog op een 3-daagse jeepsafari door Salar de Uyuni geweest. Bij Campamento Entel aan Laguna Colorada heb je géén verwarming en daalt de temperatuur ´s avonds snel en tot onder het 0-punt. Een van de reizigers heeft ´s avonds rond een uur of 11 -7C gemeten, en dit was in(!) de kantine! Buiten is dat dus gemakkelijk een graad of -14C. Degene die geen slaapzak bij zich hadden, zoals ik, hebben voor ong. US$9,- een slaapzak gehuurd welke je alle dagen op de Salar kunt gebruiken en ik raad deze dan ook aan. De slaapzalen van Campamento Entel zijn stervens koud en vanwege de hoogte zul je waarschijnlijk al niet lekker slapen, dus is het wel fijn om lekker diep in je slaapzak weg te kunnen kruipen.
Overigens wel een prachtige locatie, dat maakt veel goed, maar de kou… oef. Ik ben een behoorlijke koukleum maar zelfs de “stoerste” onder ons was blij met z´n slaapzak, dus dat zegt wel wat.
Neways, have fun, de Salar de Uyuni is ontzettend mooi. Als je vanaf de kant van Chili komt is het nog het tofste, want dan heb je eerst 2 dagen in een soms ronduit bizarre woestijn en “al final” de immense zoutvlakte waar je lekker creatief kunt zijn met foto´s.
Saludos!
Mike