Paklijst Bolivia/Peru

23 juni vertrek ik naar Santa Cruz in Bolivia om dan zes weken rond te reizen in Bolivia en Peru om dan 4 augustus weer huiswaarts te gaan vanuit Lima in Peru.

Ik weet dat ik in de Zuid-Amerikaanse winter ga, maar ik vind het erg lastig te bepalen wat voor kleding ik moet meenemen. Men zegt dat het in plaatsen als Uyuni en La Paz ‘erg koud’ kan zijn. Echter, als ik verschillende weblogs moet geloven kan het op andere plaatsen weer relatief warm zijn.
Ik wil niet teveel meenemen, maar ik heb ook geen zin in gekoukleum straks!

Kunnen jullie me helpen bij het samenstellen van mijn paklijst? Vorig jaar ben ik in Nepal en Tibet geweest en dat vond ik een stuk makkelijker (hoop zomerse spulletjes en een fleecevest en ik was klaar)

Mijn reisroute is ongeveer als volgt: Santa Cruz, Samaipata, Sucre, Potosi, Uyuni, La Paz, (wellicht Rurrenabaque), La Paz, Copacabana, Puno, Cuzo, Machu Picchu, Ica/Huacachina, Lima.

Ik twijfel overigens of ik nog een bezoekje wil brengen aan Pisco en Paracas… Do or don’t?

Andere tips zijn trouwens ook heel erg welkom.

En voor ik het vergeet: moet ik traveller cheques meenemen? In Nepal en Tibet heb ik het vorig jaar niet gedaan en dat leverde geen problemen op (ik had een pinpas en een creditcard meegenomen en in Nederland omgerekend 80 euro aan Chinees geld bij de bank gehaald)

Alvast heel erg bedankt :slight_smile: !

hallo, ik zou voldoende warme kleding meenemen hoewel je in bolivia ook aan voldoende warme kleding kunt komen, overdag is het vaak erg lekker weer maar zodra de zon ondergaat wordt het erg snel erg koud en duiken de temperaturen onder nul als je op de hoogvlakte bent.
potosi, uyuni, la paz zijn erg koud s’nachts en er liggen vaak 6 lagen dekens op een bed.
warme kleding mee dus.
traveller cheques zou ik niet meenemen omdat je er in de regel gewoon kunt pinnen (in de grotere steden), tenminste hebben wij er geen problemen mee gehad.

Bedankt voor je reactie!
Wat zijn de temperaturen overdag ongeveer? Lekker weer als in wintersportweer of weer om met een tshirtje rond te lopen?
Is het afdoende om een (dun) fleecevest (evt. een longsleeve eronder) en een winddicht jack te dragen voor koude momenten?
Slaapzak meenemen of zijn er voldoende dekens in hostels?

En hoe warm is het in plaatsen als Santa Cruz en Sucre? Ook truienweer of tshirtjes?

hallo, overdag is het heerlijk weer en kun je het wel af met een trui of t-shirtje op de hoogvlakte maar pas wel op dat je niet verbrand want de zon is erg krachtig in deze ijle lucht en zoals eerder al gezegd, als de zon ondergaat wordt het gelijk steenkoud en kunnen op de zoutvlaktes bij uyuni de temperaturen dalen tot wel -20.
een windjack is wel een goed idee om mee te nemen en truien mutsen sjaals zijn er in overvloed en voor erg weinig geld ter plaatse te koop.
santa cruz heeft een aangename temperatuur omdat het laag gelegen is maar sucre ligt alweer een stuk hoger en is dus vooral s’nachts weer een stuk kouder.
mijn ervaring is dat de hostels op de nachtelijke kou ingesteld zijn en er diverse lagen dekens op het bed liggen en er staat meestal wel ergens in een ruimte een gaskacheltje te branden waar je nog wat kunt lezen of iets dergelijks.
ik heb nog een leuke tip voor als je in la paz nog een dag of halve dag te besteden hebt, net buiten de stad ligt de berg chacaltaya wat de hoogste skipiste ter wereld heeft en je kunt bijna tot aan de top komen met de auto of taxi en de laatst paar honderd meter omhoog lopen waar je een prachtig uitzicht hebt over de altiplano en andesgebergte en je kunt er bovendien goed fossielen vinden van schelpen, slakken en dergelijke wat betekend dat dit ooit zee moet zijn geweest en wat nu op 5300m. ligt.
alvast veel plezier

Bedankt voor je tips! Ik ga die skipiste zeker in gedachten houden als we tijd over hebben :slight_smile:

De zoutvlaktes koud!! En zelfs met de 6 dekens op de bedden had ik het nog koud…
Paracas, ik ben daar naar Isla ballestas gegaan, mooi, maar niet een echte aanradder wat mij betreft… Ik was liever een dagje langer gaan sandboarden in Huacachina… o ja daar niet naar hostel la Rocha gaan… Pushy eigenaar en zeeer slechte bedden (me backpack was te zwaar voor het bed!

En qua kleding, tja veel laagjes mee nemen werkt toch het beste moet ik zeggen

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt is het in Santa Cruz, Samaipata en Sucre redelijk lekker weer en kan je met een t shirtje lopen. Potosi en Uyuni zijn in de lokale winters erg koud, een donsslaapzak meenemen of huren is misschien een oplossing. La Paz ligt hoog en zodoende is het er in de zon wel lekker weer maar in de schaduw is het meteen weer kouder. Copacabana is s nachts ook wel fris. Puno en Cuzco zijn s avonds ook best koud in de winters.
Het voordeel is dat een gebreide lama wollen trui niet bijster veel kost en lekker warm is, mocht je trouwens s nachts met de bus gaan reizen koop dan een fleece dekentje, je knieen kunnen best koud worden.

Weten jullie ook wat het weer in november is?? Met name op de zoutvlaktes, is het dan 's nachts ook zo koud??

Ik weet niet of elke tour company dezelfde route doet en dezelfde accommodaties gebruikt, maar tijdens onze trip over die zoutvlakte sliepen we één nacht op 4500 meter hoogte. Dat is verdomde koud 's nachts! Volgens mij maakt het dan ook niet zoveel uit welke tijd van het jaar je daar bent. Overdag in de auto prima te doen met t-shirt of trui.

Zorg vooral dat je kleding goed in laagjes te combineren is. Liever 4 dunne lagen dan 1 dikke. Dan kun je die precies combineren zodat het past bij het weer. Een heel dikke trui of jas zijn ook onhandig in je tas.
Ik ben altijd heel blij met mijn Icebreaker thermisch ondergoed: zwart truitje met lange mouwen van merino-wol, dat kriebelt niet zoals normale wol en voelt heel lekker aan, en wordt niet klam zoals katoen. Je hebt het in verschillende diktes en kunt het gewoon als t-shirt dragen omdat het er niet als ondergoed uitziet.

Een fleece muts kan ook goed helpen, een groot deel van je lichaamswarmte verlaat het lichaam via het hoofd.

Veel plezier, (of ben je al op weg? gezien de datum die je noemt.)
Cécile

Oh ja zelf een slaapzak meenemen is alleen maar gesleep met extra bagage. Overal zijn wel genoeg dekens of je kunt er meer vragen. Je zou wel een eigen (zijden) lakenzak mee kunnen nemen om een schoner gevoel te hebben in eventuele smoezelige bedden.

Hoe warm het is (t-shirt of fleecejas-weer) hangt natuurlijk ook heel erg van het weer af. Als het bewolkt is of regent, is het natuurlijk kouder dan wanneer de zon schijnt. Ook kan het 100 km verderop heel ander weer zijn, dus vaak na een busreis is het weer net effe ander weer.

Santa Cruz ligt in de jungle toch? Daar zal het wel heet en klam zijn. Maar heb je weer lange mouwen nodig tegen de malariamuggen.

Oh ja, en nog een “oh ja” (sorry, Wereldwijzer heeft de 'Wijzigen’knop weggehaald om een of andere duistere reden, dus ik kan in mijn vorige antwoorden niks meer aanpassen)…
Pisco schijnt sinds die heftige aardbeving nog steeds niet bekomen te zijn. Maar om de Ballestas eilanden te bekijken kun je wel naar Paracas. Ik weet niet hoe dat is.

Zeker slaapzak meebrengen als je Sud Lipez wenst te bezoeken.

wat voor kleding moet ik meenemen als ik rond februari, maart in Bolivia ben? Ik wil sowieso fleece meenemen, en veel laagjes, maar vind vooral broeken moeilijk. Spijkerbroek? Iemand een ander idee?
En ik ben allergisch voor wol en dekens ed. Ik neem dus mijn eigen slaapzak mee, die ik nog moet gaan kopen. Kan ik dan het beste eentje kopen die ook onder nul nog warmt?

Is een beetje een kwestie van persoonlijke smaak… zelf vind ik jeans op reis niet handig want in verhouding is dat een dikke, zware broek die veel ruimte inneemt in je backpack, en als 'ie nat wordt (regen, modder, of na een handwas) duurt het lang voordat 'ie weer droog is.

Ik gebruik het liefst een comfortabele dunne broek, van een beetje een middenkleur (groen, bruin, grijs) zodat je stof en viezigheid niet al te snel ziet, met veel zakken: kontzakken met klepjes (waar ik ook klitteband in naai als het er niet al in zit, zodat het moeilijk open te krijgen is zonder dat je het merkt), en minstens 1 zijvak op mijn been vind ik ook handig.
Mocht je je dan nog wat onzeker voelen in een grote stad, dan kan je makkelijk zonder tas(je) de straat op en toch in je zakken wat geld en een plattegrondje bij je hebben. (Ik kopieer altijd thuis de plattegrondjes van de steden waar ik verwacht heen te gaan, makkelijker om bij je te hebben op straat dan een hele Lonely Planet. Al heb ik die soms ook bij me als ik rond wandel.)
Ik heb dan meestal twee lange broeken bij me, waarvan eentje afritsbroek is (dus ook als korte broek kan).

Als het nou heel koud is, draag ik onder die dunne broek een thermische lange onderbroek. 's Nachts gebruik ik die onderbroek als pyamabroek. Maar overdag is het meestal zo tussen de 10 en 20 graden, beetje afhankelijk van hoogte en het weer. (En in de jungle natuurlijk gewoon heet.)

Maar er zijn ook wel mensen die met spijkerbroek reizen hoor.

Ik heb ook altijd een rokje van knielengte bij me, een handig kreukvrij ding.

's Nachts kan het flink afkoelen, vooral op grote hoogte. Dan kan het ook wel onder het vriespunt komen en veel hotelletjes hebben geen verwarming. Dus als jij allergisch bent voor wollen dekens (wat je toch vooral zult tegenkomen, met katoenen lakens), dan is een goeie slaapzak geen overbodige luxe. Maar lichtgewicht is ook fijn.
Ik heb zelf een fijne (maar wel zware, 2 kilo) die voor 4 seizoenen geschikt is: basis bodem, dik bovendeel, dun bovendeel; die bovendelen kun je allebei erop doen (winter), of alleen de dunne (zomer) of alleen de dikke (lente/herfst). Van Wildebeast is die, Perry Sport huismerk. Maar 2 kilo is best veel als je probeert maximaal 12 (hooguit 15) kilo mee te nemen. Op reis neem ik hem niet mee maar ik ben ook niet allergisch.

Een zijden lakenzak schijnt nog eens 5 graden extra warmte te geven en is klein in te pakken en licht in gewicht.

Een eigen slaapzak is ook fijn als je een nachtbus neemt. Lekker warm als de bus koud is, en je kunt je handbagage in je slaapzak doen voor net iets meer veiligheid.

Veel plezier!

bedankt! ik heb zeker wat aan je tips!