De reis naar Peru/Bolivia is geboekt! Nu is het tijd om de juiste benodigdheden aan te schaffen; het is daar winter als ik daar kom (juli/aug) en dus moet ik rekening houden met het weer. Kan iemand mij vertellen wat voor soort kleding ik het beste mee kan nemen? Winterjack/fleecejack enz?
Maak je vooral geen zorgen om per ongeluk de verkeerde spullen mee te nemen. Alles wat je mogelijkerwijs tekort komt kan je daar tegen een zeer schappelijke prijs kopen (en later als souvenir weer weggeven). Qua kleding: hoewel het daar winter zal zijn, zal je hoogstwaarschijnlijk verschillende weerstypen tegenkomen varieerende tussen de hitte van de jungle en de kou van het altiplano. Ook op het altiplano (in de bergen) kan het overdag echter behoorlijk warm worden (lees: t-shirtweer). Meestal is het echter droog in de winter in beide gebieden.
Wellicht wel iets om te overwegen mee te nemen is een slaapzak. Zowel in Peru als Bolivia heeft men geen centraal verwarmingsysteem, waardoor het ´s nachts behoorlijk koud kan worden. Vooral in Bolivia laat de kwaliteit van goedkopere overnachtingsgelegenheden, zoals hostels, vaak wat te wensen over. Niet altijd zijn er voldoende dekens en ook in bussen koelt het snel af. Voor de zekerheid raad ik je dan ook sterk aan een deken of slaapzak mee te nemen. Kom je echter bagageruimte tekort: laat het thuis en koop een nieuwe in Zuid-Amerika. Goedkopere modellen zijn al vanaf ± 20 euro verkrijgbaar en ook de luxere varianten gemaakt van dons zijn hier velen malen goedkoper dan in Nederland.
Laagjes, laagjes, laagjes.
Zelf vind ik een winddicht fleece vest erg fijn, eventueel een regenjas voor extra warmte. Verder laagjes van merinowol (bv. Icebreaker, duur maar echt een investering voor jaren), thermisch ondergoed en gewoon normale kleding. Als het warm is, draag je gewoon je t-shirt, als het kouder wordt, doe je er wat overheen (of onder). Mijn thermische lange onderbroek is overdag een extra laag als het koud is, en tegelijk 's nachts mijn pyamabroek.
Een muts kan ook enorm veel helpen, 70% van de warmte verlaat het lichaam door het hoofd.
Vergeet niet een zonnebril en goed zonnebrandmiddel, in de bergen is de zon verraderlijk fel , ook als het koud is kun je wel verbranden.
In de bus, het vliegtuig of in een hotel ben ik altijd blij met mijn wollen sloffen…
Ik heb een keer gereisd met slaapzak, wel gebruikt omdat ik hem toch bij me had… maar eigenlijk een hoop gesleep voor niks want elk hotel had ook genoeg dekens. Een tweede keer heb ik alleen een zijden lakenzak meegenomen en dat was prima (voor als het bed niet superschoon leek… en het geeft ook net 5 graden extra warmte). Je kan altijd om meer dekens vragen.
In de bus wel goede kleding en je muts meenemen als je een nachtrit doet. Sommige bussen hebben verwarming maar niet allemaal.
Als je ook de jungle in gaat, vergeet dan niet om juist luchtige kleding mee te nemen, en wel ook iets luchtigs met lange mouwen tegen de muggen 's avonds.
Ik trek nu al twintig jaar naar voornamelijk Peru en neem steeds hetzelfde mee. Ik vertoef daar meestal in juli & augustus en opnieuw in december en januari. Ik neem altijd twee shorts mee, een zevental T-shirts en evenveel sets ondergoed. Ik neem ook steeds twee sweaters met rits mee en een jas die je bij ons gebruikt in de maanden oktober/november/maart.
Het altiplano en de regio rond het Titicaca meer zijn iets kouder dan Cusco, Arequipa, La Paz, … Overdag is het zelfs op grote hoogte meestal warm genoeg om een short te dragen. Juni is meestal de koudste maand in deze contreien zodat je aan de grootste kou zal ontsnappen.
Zoals gezegd, houdt rekening met verschillende weertypen. In de bergen is het overdag vaak zonnig en warm, maar 's nachts erg koud. Met regen krijg je daar waarschijnlijk niet veel te maken, aangezien je in het droge seizoen zit.
In de jungle daarentegen is het juist weer warm en vochtig, en heb je uiteraard altijd kans op regen (maar als je daar met een goede organisatie heengaat zorgen ze voor laarzen en een poncho)