Ik ga in oktober en november vanuit Peru (Lima, Ica, Nazca, Arequipa, Colca Canyon), naar het noorden van Chili (Arica en San Pedro de Atacama) door naar Bolivia (Salar de Uyuni, Potosi, Sucre, La Paz) en dan weer terug naar Peru (Puno, Cuzco, Lima).
Is het aan te raden om regenkleding mee te nemen of voldoet een simpele poncho/ paraplu? Ik kan hier eigenlijk niet zo veel over terug vinden. Lees wel overal dat laagjes kleding fijn is aangezien de temperaturen enorm kunnen verschillen. Maar wat betreft regenkleding? wie heeft hier ervaring mee of tips?
Ik ga zelf die periode ook naar Peru. Het kan wel eens regenen daar natuurlijk. Ik zou toch zeker een regenjas meenemen. Als die iets of wat goed is, houdt deze ook de wind tegen. Als je zo’n licht jasje hebt kan je inderdaad met laagjes werken voor tegen de koude.
Voor mij voldoet een wegwerpponcho van de HEMA. Een ultralicht reizigers-regenjasje kan ook uitkomst bieden maar die zijn natuurlijk wel duurder. Ik zou zeker gaan zwaar model meenemen, en als je geen zware trekkings gaat doen hoeft een regenbroek of schoenkapjes ook niet. (Mocht je toch daar opeens een trekking willen doen, dan kun je altijd daar nog regenbeschermende spullen erbij kopen.)
Meestal beweeg ik me - net als thuis - tussen de buien door. Als het even regent, schuil ik even in een overdekte markt, cafeetje, museum… als het weer droger wordt, ga ik naar buiten. Ik heb altijd een pet bij me, handig tegen regen, maar ook tegen kou of felle zon.
In die periode heb je volgens mij geen specifiek regenseizoen toch? Mocht het toch een keer urenlang regenen dan heb je aan zo’n ultralicht poncho’tje van de HEMA genoeg. Het handige daarvan is dat hij ook over je tas kan terwijl die op je rug zit.
Vergeet niet zonnebrandmiddel te smeren, juist ook in de hoge bergen waar het misschien niet zo heel warm is. Daar is de zon wel extra krachtig.
ik ga in oktober naar peru / bolivia. heb de nodige info kunnen vinden op klimaatinfo.nl. heb een lichte wind/waterdichte jas gekocht en een simpele poncho. in de avonden kan het volgens mij aardig afkoelen op hoogte en op de zoutvlakte.
ps. bij de action koop je voor een euro een herbruikbare poncho, beetje duurzamer
Die van de HEMA hoef je ook niet na 1x weg te gooien natuurlijk
Inderdaad kan het 's avonds koud zijn hoog in de bergen. Veel (dunne) laagjes combineren en je hoofd bedekken. Dunne kleding weegt minder, neemt minder ruimte in je tas, en kun je op allerlei manieren combineren al naar gelang het weer.
Het klimaat is wereldwijd erg aan verandering onderevig, dat is ook te merken in Peru. Klimaatstaatjes zijn wat minder een houvast.
ik heb in dat soort landen altijd een lange thermische onderbroek bij me, die ik als pyama kan gebruiken maar die ook onder een normale broek kan als het erg koud is. Hij is gemaakt van dunne merino-wol, dat kriebelt niet, is licht van gewicht, en isoleert erg goed, en wordt niet klam als je zweet (zoals katoen, waardoor je dus juist weer afkoelt). Merk Icebreaker. Niet goedkoop, maar wel een investering waar ik al jaren blij mee ben. Ik heb er ook een zwart merino wollen t-shirt van met lange mouwen (net zo dun als een normaal katoenen t-shirt, maar weegt minder, en net als die broek dus goede isolatie en wordt niet klam als je eens een pittige heuvel op moet lopen).
Een maillot of een pyamabroek kan natuurlijk ook wel onder je broek als het erg koud is.
Je kunt ook altijd extra dekens vragen aan het hotel.
Soms heb ik met muts op geslapen (bv. bij de overnachting naast Laguna Colorada tijdens de Uyuni-tour, op 4500m hoogte… het zuurstofgebrek was ook lastig, naast de kou… maar ik weet niet of elke tour dáár een overnachting heeft)
Tegen iemand aan slapen helpt het beste tegen kou.
Hotel Niños in Cuzco heeft verwarminkjes op de kamers, en de beste warme douches van heel Peru! In plaats van een lauw pisstraaltje zoals in de meeste hotels, komt daar echt een stevige straal lekker heet water uit de douche. Verder is het ook een erg prettig hotel en de opbrengsten gaan naar hun eigen langlopende projecten voor ondervoede kinderen. Het is een populair hotel, dus op tijd boeken als je weet wanneer je daar heen wilt. Die aan Calle Meloq is het leukst vind ik.
Het is misschien über-suf maar ik heb naar dat soort landen ook altijd van die lekkere spaanse sloffen bij me. Heerlijk voor tijdens een lange nachtelijke busrit, of gewoon 's avonds in je hotelkamer. En in het vliegtuig kan ik ze ook aan als de airco wat te hard staat. Ik heb gauw koude voeten en dan krijg ik het helemaal koud. Dus voor mij is het ideaal.
Maar het is niet de hele tijd onwijs koud hoor. Overdag kun je vaak wel in t-shirt lopen of zelfs op slippers. Veel plezier nogmaals!
Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Genoeg nuttige tips gelezen waar we wat mee kunnen. Heb echt zin in de reis en het gaat vast helemaal goed komen!