Kleding Peru oktober

Hallo iedereen!

In oktober ga ik (24 dagen) naar Peru & Bolivia op een georganiseerde rondreis, incl. de Lares Trek.

Aangezien dit mijn 1e verre reis is naar een (verre) (koude - afhankelijk van waar je zit vanzelfsprekend) bestemming zou ik graag willen weten of naar jullie mening de volgende bagagelijst voldoende/ te weinig/ overdreven is en of ik niet iets ben vergeten:

2 afritsbare broeken
1 spijkerbroek
3/4 broek
5 t-shirts
1 trui
1 fleecevest
7 paar (wandel)sokken
7 stuks ondergoed
1 3-in-1 jas
1 paar wandelschoenen
1 paar slippers
camera + acculader + reserve accu + geheugenkaart
dagrugzak
zwembroek
handschoenen
muts
zonnebrand
pet
diverse toiletartikelen
wc papier
paspoort
vaccinatiebewijs
muggenspul
blarenplijsters
wegwerpponcho(s)
thermo ondergoed
handdoek
washandje
moneybelt
zaklamp
zonnebril
ehbo kit
plastic zak(ken)

Bij voorbaat dank! :smile:

Alles is heel goedkoop te krijgen in Peru. Dus mocht je wat missen, koop je het daar gewoon.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je een hoofdzaklamp hebt en een zakmes. Een waterdichte jas of poncho is ook handig.
Wij hadden zelf maar 1 wandelbroek bij ons, voor ons was dat genoeg. Een goede drinkbeker is ook handig.
Veel plezier!

Hoi,
Goed idee om hier te posten.
Zonnebrand is wel slim om van hier mee te nemen want daar is het moeilijk te vinden en kan het wel 10 jaar oud zijn wat ze nog verkopen.
Ook een pet en muts vind ik altijd wel handig: pet bij felle zon en regen, muts bij kou. Misschien is een pet voldoende (geeft ook warmte) maar een muts kan lekkerder zitten bij kou. Kun je eventueel ook daar kopen.

Ik zou thuislaten:

• spijkerbroek (te zwaar, hij droogt traag, en je hebt al 2 afritsbroeken bij je)
  • en eventueel de 3/4 broek (je hebt al 2 afritsbroeken bij je)
  • dus in totaal 2 lange broeken die eventueel kort te maken zijn (3 broeken kan ook nog wel… maar in principe heb je 1 aan en 1 moet gewassen worden, na wassen andersom… en tijdens een trekking kijkt niemand op een vlekje meer of minder)
  • wc-papier: kun je daar kopen
  • 2 paar wandelsokken (5 lijkt me meer dan genoeg, na elke dag wassen en eventueel overdag aan je tas te drogen hangen)
  • fleecevest of trui (een v/d twee is genoeg, je hebt immers ook nog die 3-in-1 jas?.. en kan eventueel daar goedkoop een trui bijkopen als het toch niet genoeg is)
  • washandje (waarvoor nodig?)
  • in plaats van gewone handdoek (zwaar, dik, droogt traag), reis ik persoonlijk liever met reishanddoekjes van de Xenos, of vroeger ook wel met theedoeken (ja, die waar je normaal gesproken de afwas mee afdroogt… die doen het heel goed!). Als je na het douchen eerst zoveel mogelijk water van je lijf veegt met je handen, en je haar goed uitwringt, kun je je daarna makkelijk helemaal afdrogen met een kleine doek. Probeer het anders thuis eens. Die drogen snel (zowel reishanddoekje als theedoek, en mocht je er eens een per ongeluk vergeten, kun je altijd wel op een markt een theedoek kopen). Ook hebben aardig wat hotels een handdoek bij de kamer.
  • misschien in plaats van 1 van de 5 t-shirts, een dun iets met lange mouwen (dunne blouse, of t-shirt met lange mouwen). Handig om laagjes te combineren, en lange mouwen zijn handig tegen muggen in Amazonegebied (maar ik weet niet of je daarheen gaat).

Op zo’n reis is het gewoon comfortabeler om met zo min mogelijk gewicht te reizen (liefst een backpack van rond de 10-12 kilo voor een vrouw; mannen misschien 10-15 kilo, plus daarbij je handbagage, zwaarte is afhankelijk van type camera). Je zult dus vaak op de foto staan met dezelfde kleding aan (die je telkens tussendoor wast of laat wassen), maar is het een modeshow of een reis? :wink:

Ik zou wel extra meenemen:

• nog een geheugenkaart
  • een manier om je foto’s te back-uppen (je kunt ook in internetcafé’s dvd’s branden; of anders een ‘zware’ usb stick of harddisk, of online opslagruimte maar van dat laatste heb ik geen verstand)
  • een sarong: als strandlaken, rok, tafellaken, picknickkleed, laken om je schouders, plunjezak, gordijn bij gebrek daaraan, etc etc.
  • bandana (soort katoenen zakdoek): voor op je hoofd, of vóór je neus en mond bij veel stof (bv. open jeep), voor in je nek bij felle zon, om dingen mee schoon te poetsen (bv. zonnebril, lens v. camera), desnoods in plaats van je washandje, en nog duizend andere toepassingen
  • eventueel: Teva of soortgelijke sandalen, maar hoeft niet persé… is wel handig voor warme gebieden waar je meer houvast nodig hebt dan teenslippertjes, of voor in water met rotsachtige bodem… beide kom je in Peru misschien niet tegen…
  • eventueel oordoppen (als je daarmee kunt slapen). Kan ook prettig zijn in de bus waar het geluid soms zo hard als een discotheek staat.
  • eventueel een riem met verborgen rits in de binnenkant, om briefjesgeld in te verstoppen.

In mijn Gratis Reistips lees je ook suggesties voor wat je mee kunt nemen (ook voor niet-kleding items). Veel ervan geldt voor erg lange reizen… maar wellicht ter inspiratie.

Je kunt ook altijd even een testronde doen met inpakken, kijken of alles in je backpack past en of je hem dan nog kunt tillen. :slight_smile: Houd ook ruimte leeg voor souvenirs.

Veel plezier!!

Bedankt voor jullie reacties. Aan een paar dingen had ik inderdaad niet gedacht.
Ik heb overigens geen backpack, maar een uit zn krachten gegroeide weekendtas op wieltjes.

:slight_smile:

Hi!

Helemaal met Cecilia eens. Eén puntje over de handdoek. Ik zou hem helemaal thuislaten. In hotels onderweg krijg je een handdoel en tijdens de lares trek is geen douche, dus kun je je niet wassen en heb je ook geen handdoel nodig! :slight_smile: Op de laatste dag zul je in Aguas Calientes slapen in een hotel, maar daar krijg je dan ook weer een handdoek :slight_smile:

Sharon

Hmmm in mijn herinnering kreeg ik niet bij elk hotel een handdoek erbij. Maar ik verbleef ook in heel goedkope hotelletjes soms.
Maar goed, een theedoek of reishanddoekje volstaat ook en weegt haast niks!

Of je een handdoek krijgt is sterk afhankelijk van de hotels/hostels waar je slaapt. In de duurdere hotels krijg je zeker een handdoek, maar niet bij alle hostels bijvoorbeeld.

Wij gaan over 2 weken naar Peru, Bolivia en Chili.

Nu lees ik hierboven dat een 3 in 1 jas verstandig is.

Ik ben zelf niet bekend met dit soort jassen maar vroeg me af of het wellicht verstandig om er een aan te schaffen. Vorig jaar ben ik naar Uganda geweest en toen had ik alleen een fleecejas bij me. Maar ik denk dat het in Uganda warmer is.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik gebruik een winddicht fleece vest, eventueel in combinatie met een regenjasje / dunne regenponcho. En ik heb een pet of muts bij me: je hoofd bedekken scheelt ook enorm qua warmtebeleving.
Verder combineer ik daaronder zoveel dunne laagjes als nodig.

Ik heb ook geen ervaring met 3-in-1 jassen (3 wat?), maar goede reiskleding kan wel een fijne, langdurige investering zijn waar je nog heel veel jaren plezier van hebt.
Ik zou in ieder geval niet iets kopen wat heel zwaar of groot/dik is.

Als je al een fleecejas hebt kun je dat combineren met regenjasje/poncho en eventuele laagjes daaronder. Geld uitgeven hoeft dus niet persé.
Je kunt ook altijd daar nog een trui erbij kopen als het nodig is (ze hebben leuke alpacawollen truien).

Goeie reis en veel plezier!