Wij zijn van plan dit jaar een reis te maken naar Peru en Bolivia voor 4 weken.
Dit wordt onze eerste vakantie met de rugzak, weliswaar georganiseerd dus niet echt back-packen.
Onze route tijdens de vakantie staat dus eigenlijk al vast, en onze overnachtingen zijn ook al vast gelegd.
Omdat we normaal gesproken met een koffer op vakantie gaan en dit dus de eerst keer gaat worden met een rugzak, ben ik benieuwd of er reizigers zijn die ons wat tips kunnen geven m.b.t. welke bagage je meeneemt voor 4 weken (dus hoeveel broeken, t-shirts en truien bv) i.v.m. de beperkte bergruimte.
Misschien heb je nog wat tips om een rugzak in te ruimen, of wat absoluut wel mee moet of absoluut niet.
We zitten zelf te denken aan pp. 4 (afritsbare) broeken, 6 a 7 t-shirts, 2 a drie truien (of longsleeves), fleecejack, 7 paar sokken, 7 stuks ondergoed, 1 jas, 1 paar wandelschoenen, 1 paar slippers en dan uiteraard andere benodigdheden, zoals camera, kleine rugzak. Het gaat ons vnl. ff om de hoeveelheid kleding.
In peru is het zowel warm (jungle en kust) als koud (andes). Dit betekend dus dat je van allerlei kledingsoorten mee moet nemen.
Ik zal ook een wind/water jasje meenemen, bergschoenen, deet etc.
Je moet inderdaad veel verschillende soorten kleding mee nemen en je zult het veelal in laagjes dragen, zodat je steeds iets uit kunt doen als het warm is en aan kunt doen als het weer kouder wordt, want er zijn veel weertypen mogelijk op een dag.
Als je meer dan 1 nacht op een plek blijft is er vaak wel een wasserij in de buurt waar je kleren kunt laten wassen, of anders eventueel in het hotel. Gebruik je een wasserij, dat is goedkoper, tel dan altijd de spullen die je inlevert en controleer het bij het ophalen, er raakt nog wel eens iets kwijt als je niet oplet, want ze wassen vaak verschillende wasladingen tegelijk en moeten dus proberen ook alles weer netjes bij de eigenaar af te leveren. Een wasserij kan het meestal de volgende dag of soms zelfs nog dezelfde dag droog aanleveren.
Als de planning ruimte over laat om regelmatig te wassen, dan zou ik zelf veel minder spullen meenemen, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk. Ik zou dan 2 of hooguit 3 broeken meenemen, drie of vier T-shirts, 1 of 2 truien… Maar denk wel vooral aan veel verschillende soorten kleding, dus zowel voor heel warm als heel koud weer.
Wij waren ook min of meer georganiseerd op reis (4 weken) en hadden met z’n 2-en 1 grote koffer mee. (lekker op wielen en met slot!) Wasserijen zijn er op de meeste plaatsen wel, dus neem niet te veel mee. Ik had 2 lange broeken mee (waarvan 1 afrits), 1 dunne fleecetrui, 1 dikkere fleecetrui, een jas, wandelschoenen en sportschoenen, ondergoed en sokken voor een week, korte broek, 4 t-shirts, en dan natuurlijk toiletspullen (kleine verpakkingen! dan kun je weer eens wat weggooien als het leeg is), camera, fototoestel, EN een extra lege kleine rugzak om onze aankopen daar mee in terug te nemen! Als het koud was dan deed ik meerdere lagen kleding aan.
ja ik zit er ook een beetje mee… wat moet ik meenemen… heb vandaag een wind en waterdichte jas gekocht en een dunne maar wel lekker warme fleece trui gekocht. is wel genoeg warms toch? of is het echt koud in het andes gebergte?? en wat is fijn om te dragen tijdens een trekking naar machu picchu bijvoorbeeld…? is t ook echt nodig om zon- en insectenwerende kleding te kopen?? of van bepaalde stof wat vocht doorlaat enzo zodat je niet zo zweet?? of willen de winkels je dat alleen aansmeren en kan je net zo goed bij de h&m wat halen?
owja en… is een eastpack, je weet wel zo’n rugzak die iedereen als schooltas heeft, is zo’n rugzak geschikt als dagtas?? nog 3 weken voor ik ga… begint nu spannend te worden…
Het kan wel echt koud zijn in de Andes hoor! Ik had in de hogergelegen steden 's avonds vaak handschoenen en sjaal bij me, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Voor de Inca trail is kleding in laagjes ook weer handig, en het moet lekker zitten natuurlijk. Zon en insectenwerende kleding vind ik zelf mn handig voor als je naar de jungle gaat. Denk wel aan zonnebrand, zonnebril, petje enzo, want de zon kan op hoogte erg fel zijn.
Ik zou dingen als een extra trui en handschoenen echt ter plekke gaan kopen! Dat is spotgoedkoop en lekker warm. En je hebt meteen een leuk souvenir, want die koop je toch wel!!! In Peru en Bolivia hebben we in (begin april) geen overdreven warme kleding nodig gehad. Het koelt 's avonds wel af, dus dan ben je blij met een jas. Maar sjaals en handschoen hebben we daar niet nodig gehad (die hadden we al gebruikt in Patagonië, ha ha)! Maar wat ik zeg, koop dat gewoon te plaatse!
En ik ben het met Orange eens: een hoed of pet is bittere noodzaak! Eenmaal hadden we ons niet ingesmeerd met onze factor 20 en prompt zo rood als een kreeft. Terwijl het nog bewolkt was ook! De zon brand net al op wintersport. Heeeeeeeeeeerlijk maar o zo gevaarlijk!
Sorry dat het zo lang duurde voordat ik een ractie geef op jullie enthousiaste reacties.
Dank voor jullie reactie. Ik kan hier zeker wel iets mee.
Tis voor mij in ieder geval wel duidelijk dat ik een stuk minder mee moet nemen dan ik in eerste instantie van plan was.
We zitten nu zelf te denken, wat de kleding betreft aan 2 a 3 broeken, 3 a 4 t-shirts, 2 t-shirts met lange mouwen, fleecejack, jas, wat ondergoed en sokken, wandelschoenen, slippers, poncho, waterdichte jas, petje en nog wat kleine dingen natuurlijk.
Wat warme kleding betreft hebben we misschien minder stuks nodig, omdat onze reis al vast staat en we met een georganiseerde reis gaan. Dus we hoeven daar niet zelf vervoer te regelen. Daarnaast overnachten we, weliswaar in eenvoudige, hotels.
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat het s’nachts in het hotel toch minimaal een graad of 15 is.
hotels hebben gewoon lekkere dikke dekens, en als dat nog te koud is vraag je er eentje extra. Een opmerking over afritsbroeken: iedereen weet meteen dat je Hollander bent. . Het lijkt misschien practisch maar in de praktijk maken volgens mij maar weinig mensen gebruik hiervan. Neem een lekkere bermuda broek mee.