Inpaklijst Peru en tips

In juli ga ik samen met mijn vriend 5 weken backpacken in Peru. We gaan natuurlijk de bekende route doen, of terwijl de gringo trail: Lima, Pisco, Ica, Nazca, Arequipa, Colca Canyon, Puno, Cusco

Nou begreep ik uit de boeken dat de temperatuurverschillen overdag en 's nachts zo groot zijn. Wie heeft er voor mij wat goede tips van spullen die ik mee zou moeten nemen? We verblijven in hostels.
Wat voor kleding, wel of geen slaapzak, erg warm of heel koud?

Naast de bekende highlights zijn er natuurlijk nog een hele hoop andere mooie plaatsen. Wie heeft er nog tips voor mooie plekken die niet te ver van bovenstaande route afliggen?

Alvast bedankt,

naomi

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=25302

http://www.reisinfoperu.nl

Kleding: in de andere post staan al veel tips.
Laagjes, laagjes, laagjes!! Drie dunne lagen zijn makkelijker te combineren / aan te passen aan de omstandigheden dan een hele dikke zware trui.
Ik ben zelf superblij met mijn investering in Icebreaker thermisch ondergoed. Ik heb twee dunne zwarte truitjes met lange mouwen en een lange onderbroek, allemaal van merino wol wat niet kriebelt maar wel lekker warm houdt en niet zo klam wordt als katoen. Je kunt het gebruiken als gewoon t-shirt omdat het er niet uit ziet als ondergoed, de onderbroek kun je dragen onder een normale broek, en ook als pyama gebruiken. Te koop bij Bever en Carl Denig en dat soort winkels.
Verder neem ik dunne handschoenen, een fleece muts en een dun windbreaker (winddicht) fleece vest mee. Een muts helpt al enorm veel tegen kou, want 70% van je lichaamswarmte verlaat het lichaam door het hoofd.
En ik ben zelf ook een beetje een muts want ik neem ook lekker mijn wollen slofjes mee! :slight_smile: Heerlijk voor in het vliegtuig, lange busritten, en gewoon 's avonds in het hotel.

Ik ben zelf nooit in juli in dat gebied geweest (wel januari - april). Overdag kan het in de zon voelen als ongeveer 20 graden (afhankelijk van hoe hoog in de bergen en hoeveel wind), in Lima hadden we zelfs 30 graden dus t-shirt, rok en slippers kwamen ook van pas. 's Avonds kan het flink afkoelen vooral in de bergen, kan rond het vriespunt worden (in juli misschien kouder? zie klimaatstaatjes op internet of in je reisgids).
Vergeet niet je zonnebril en zonnebrandmiddel te gebruiken want op grote hoogte heb je soms niet door hoe fel de zon is en verbrand je snel, en ook heb ik vochtinbrengende crème verslonden want de lucht is heel droog.

Ik neem aan dat jullie al van plan zijn om in Arequipa het Santa Catalina klooster te bezoeken, ik vond dat prachtig, een kleurig ‘dorp’ binnen de stad. Bij het tourtje naar de Colca Canyon vond ik het bezoekje aan de hot spring in Chivay ook heerlijk, dat was een zwembad met heet water uit de bergen. Dus check even of de tour die je boekt, dat ook aanbiedt. (Of je kunt er ook zelfstandig heen reizen met OV).

In alle steden vind ik de markten altijd erg leuk, bv in Lima de Mercado Central, al is die berucht… maar ik voelde me er gewoon veilig. Puno is vrij saai en grijs maar de markt is wel kleurig en leuk.
Wat ook een grappige ervaring kan zijn is om naar de bioscoop te gaan bijvoorbeeld in Lima. Heel goedkoop, en grappig om te merken dat mensen soms hardop dingen roepen naar het scherm, of 3 kwartier te laat binnen komen…

Lima is een stad waar veel reizigers een hekel aan hebben en ik ben zelf ook niet zo van de grote steden in dat soort landen, maar in Lima zijn toch wel erg veel mooie dingen te zien. In het centrum bijvoorbeeld Plaza Mayor en het andere plein aan de andere kant van de winkelstraat; het postkantoor van binnen (supermooi koloniaal gebouw met donker hout en hele hoge plafonds); de San Pedro jezuïetenkerk die bulkt van de gouden ornamenten en ‘waar elk meisje uit Lima wil trouwen’; San Francisco kathedraal, het parkje daarachter met nog een klein stukje oude stadsmuur; China Town ('s avonds oppassen, beetje luguber buurtje). Buiten het centrum heb je ook populaire wijken zoals Miraflores (ik vind dat erg Amerikaans en rechthoekig en sfeerloos) en Barranco: modern, arty, hip, veel cafés en uitgaansgelegenheden. Die wijken liggen aan de oceaan en hebben daardoor vaker te maken met de mist die bijna het hele jaar door over Lima heen ligt als een koude deken.

De begraafplaatsen in veel steden zijn ook prachtig, veel van de graven zijn boven de grond (gestapeld als een soort flats, met raampjes ervoor waar mensen hun bloemen, foto’s en wenskaarten in zetten) en vanwege het katholieke geloof zijn ze vaak erg protserig en kitsch.

Mocht je naar Pisac gaan (uurtje van Cusco, met mengeling van lokale en toeristische markt waar ook veel Indianenvrouwtjes komen), en zin hebben in een super massage, ga dan naar Hotel Royal. Voor 25 dollar (misschien inmiddels duurder) krijg je een uur lang een professionele massage van twee vrouwen tegelijk (dus 4 handen!). :slight_smile:

Met 5 weken hebben jullie ruim de tijd om die gringo trail op een rustige manier te ‘doen’. Misschien vinden jullie het wel leuk om een andere route terug van Cusco naar Lima te doen die veel minder gedaan wordt door buitenlanders, namelijk door de centrale Andes. Hier lees je er alles over. Ik vond het een bijzondere en mooie route.

Of misschien kun je er nog een jungle trip aan vast plakken, bijvoorbeeld vanuit Puerto Maldonado (Tambopata reserve).

Ik raad jullie ook aan om nog zoveel mogelijk Spaans te leren voordat je gaat.

Zie foto’s van mijn Peru-reizen op mijn website: World trip 1997-1998, en Brazilië - Peru 2006.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen.

¡Buen viaje!
Cécile

P.S. Ik zou geen slaapzak meenemen. In 1997-98 had ik dat wel, maar elk hostel en hotel bleek voldoende dekens te hebben en zo niet dan kon je er meer bij vragen. Een eigen zijden lakenzak is wel fijn, voor als een bed een beetje viezig is.

In 2006 reisde ik zonder slaapzak (maar met zijden lakenzak) en was ik blij dat ik al dat extra gewicht (en tas-vulling) niet bij me had.

slaapzak is inderdaad overbodig. Ik ben er in september-oktober geweest en heb overdag over het algemeen lekker weer gehad 20 tot 30 graden maar 's nachts is het (met name bij de Colca canyon) soms erg koud. Vaak hadden we 's morgens lange broek aan en jas/softcell en 's middags korte broek en shirts. Maar goed, jullie zijn aanmerkelijk vroeger in het seizoen.
Icebreaker kan hier goed van pas komen inderdaad, daarin kun je verschillende diktes kopen voor verschillende lagen (onder, midden en buitenlaag).
Veel plezier daar in ieder geval!