Weer in Peru

Hoi,

Volgende week vlieg ik naar Lima om de dag erop meteen door te vliegen naar Cusco.
Nu zie ik natuurlijk wel de temperaturen in de weerberichten. Ik ben benieuwd of een van jullie in deze periode in Peru is geweest. Jasje en trui mee voor de Incatrail of is het zo lekker dat je alleen maar in korte broek en shirt kan lopen?

Er is niet zoiets als “het weer in Peru”. Peru heeft drie klimaatzones. Als het gaat om Cuzco en de Inca Trail, dus redelijk hoog in het Andes gebergte, daar kan het, vooral in de nacht flink koud zijn. Bovendien gaat daar langzamerhand de regentijd beginnen. Maar ook behaaglijke zonneschijn zal waarschijnlijk je deel zijn. Dus van alles wat, of anders gezegd, kleed je in laagjes. Aan en uit trekken naar gelang de situatie. Denk ook aan goed schoeisel.
De weersomstandigheden die je in Lima zult treffen zijn heel anders: weinig of geen zon, weinig of geen regen, mistig, redelijk aangename temperatuur, in avond sterke afkoeling (waterkoud).
http://www.hostellima.nl/

Trui en jasje mee dus. Ik doe mn zwembroek toch in de tas. Ik hoop richting de kust nog even de zon te pakken… :slight_smile:

Het kan geen kwaad om een zwembroek in je tas te hebben, maar je zult naar het verre noorden van Peru moeten om hem te gebruiken (althans als zwembroek). In Lima gaat de lokale bevolking gewoonlijk pas eind december aan het strand denken. De zee is trouwens daar behoorlijk vervuild.
http://www.hostellima.nl/

Wat zwembroek betreft, dat is in de ogen van een Peruaan behoorlijk opzichtig. Vrouwen kunnen gewoon in bikini lopen op het strand, maar mannen worden nog al snel raar aangekeken als je in je spidy rond loopt. Dus denk maar eerder aan een boxer-short. De Zee in het noorden van Lima (Callao) is behoorlijk vervuild. Het riool loopt bij Magdalena zo de zee in en daar wil je niet tussen zitten. In het Zuiden van Lima aan Panamerica Sur tot aan Azia geeft het talloze stranden waar je het hele jaar door naar toe kan om te zwemmen en te surfen. Nog iets zuidelijker ligt Paracas. Het paradijs op aarden. Waar het vele afgelegen strandjes geeft en waar je vrijwel altijd alleen van je strandje kunt genieten. In het noorden van Lima heb je stranden die vooral in de zomer (dec tot april) heerlijk zijn om te vertoeven. Heerlijke visrestaurants voor een prikkie, Barranca, Trojillo, Chimbote, Lambayeque met pimentel en voor de echte die-harts of surfing Mancora. Lima zelf. Ga eens naar Playa Dulce, daar kan je in de branding Muy-muy vangen. Zandkrab in het NL’s. Er naast ligt een visafslag waar je de nog levende vis kunt uitzoeken om het in 1 van de aangrenzende visrestaurants klaar te laten maken. Reken wel op een fixe buikloop. Is goed voor de lijn en ga je maar 1 keer mee maken.

Hoi,
Weer in Peru is inderdaad afhankelijk van waar je bent. Ik woon op 2,5 uur van Cusco en zelfs dat verschilt. Cusco is kouder en natter, hier is het warmer en droger.
Een van mijn vrijwilligers heeft deze week de incatrail gedaan en heeft twee dagen regen gehad en 1 dag volle zon! Je moet dus inderdaad op alles voorzien zijn. En voor 's nachts zelfs thermisch ondergoed!
Als je in de buurt bent, mag je altijd een bezoekje brengen!

Groetjes,
Stefanie