hallo allemaal,
Mijn vraag is: welke kleding is geschikt om mee te nemen, tijdens een rondreis door Peru.
Ik ga vanaf Lima, richting Areguipe, Cusco ,heilige vallei, M Pichu, etc.
al vast bedankt . gr Leny
hallo allemaal,
Mijn vraag is: welke kleding is geschikt om mee te nemen, tijdens een rondreis door Peru.
Ik ga vanaf Lima, richting Areguipe, Cusco ,heilige vallei, M Pichu, etc.
al vast bedankt . gr Leny
Hola Leny,
In juli is het op het zuidelijk halfrond (dus ook Peru) winter. Er wordt door de lokale bevolking wel vaker onderscheid gemaakt tussen ”winter/zomer in de bergen” en “winter/zomer aan de kust” maar dat is feitelijk een verkeerd gebruik van deze termen, ze hebben het dan namelijk over de regenperiodes in de bergen en NIET over de temperatuur.
In Juli is het vanwege de lagere stand van de zon overal in Peru een stuk kouder of dat nu in de bergen of aan de kust is maakt niks uit. Men heeft wel inderdaad minder kans op regen in deze periode!
In Arequipa, Cusco (de bergregio) is het overdag zo een 17 – 20 graden echter vanwege de hoogte staat er een brandende zon en voelt het vaak warmer aan in de zon en kouder in de schaduw. Zonnebrandcrème is dan ook absoluut een must. In de avond / nacht kan de temperatuur zakken naar een paar graden boven het vriespunt (1 – 5 graden).
Wat betreft kleding zou ik dan ook aanraden om wat t-shirt mee te nemen voor overdag en een goede wandeljas (ademend, wind en waterdicht) en een fleecetrui voor in de avond. Verder ligt Cusco vol met verraderlijk gladde klinkers dus goede stevige wandelschoenen (het liefst halfhoge om enkelverzwikking te voorkomen) zijn wel een aanrader.
Veel plezier in Peru
CuscoPeru.NL
http://www.cuscoperu.nl
Goeie tips van cuscoperu hierboven. Inderdaad niet vergeten zonnebrand te smeren, daar in de bergen is hij verraderlijk sterk en heb je het vanwege een fris windje of bewolking vaak niet door dat je toch verbrandt.
Ik zou ook een fleece muts meenemen voor 's avonds, en eventueel als je ergens slaapt waar het superkoud is. Een paar dunne handschoenen is ook fijn. Je kunt dit eventueel ook wel ter plaatse kopen.
Zelf vind ik ook mijn thermische ondergoed heel fijn: een zwart shirt met lange mouwen en een lange broek, allebei van Icebreaker, gemaakt van merino wol die niet jeukt, en niet zo klam wordt als katoen, dus je veel beter warm houdt. De broek kan onder een gewone broek als het koud is, en ook als pyama. Het shirt is zwart en ziet er dus niet raar uit om gewoon te dragen (eventueel in combinatie met andere t-shirts / bloesje / lamswollen truitje).
De truc is vooral om veel dunne laagjes te combineren en niet één dikke laag. Zo kun je je kleding makkelijk aanpassen aan veranderende omstandigheden, ook tijdens de dag.
Qua jas ligt het eraan wat je wilt gaan doen. Bij trektochten is de combi die in post #1 wordt genoemd wel handig. Maar zelf ben ik niet zo’n hiker, en heb ik genoeg aan mijn winddichte fleece. Mocht het regenen, dan gebruik ik zo’n wegwerp-poncho van de HEMA, dat weegt een paar gram.