Temperatuur Cusco

Hai allemaal,
even een kort vraagje over de temperaturen in Cusco en eigenlijk de temperaturen in het algemeen.
Ik ga van begin juni tot eind augustus naar Peru en zit sowieso twee maanden in Cusco. Daarna ga ik rondreizen richting amazone, puno, arequipa, ica en Lima. Nu heb ik wel wat klimaattabelletjes gezien, en weet al dat het weer daar dus erg wisselvallig is maar vraag me toch af of iemand die er in deze periode geweest is me kan vertellen hoe het nu precies zit: zijn het temperaturen waar thermosokken en winterjassen tijdens deze reis echt nodig zijn? Of volstaat een winddicht jack met een eventuele poncho/regenpak als het regent?
Het laagjes advies had ik al gehoord, dus dat zal ik sowieso doen, maar vraag het nu even specifiek over de jas/thermokleding, omdat ik het zonde vindt om veel ruimte in mijn backpack te besteden aan een winterjas als dat eigenlijk niet echt nodig is!
alvast superbedankt voor jullie reacties!
groetjes, Lisette

aan de kust is t in die tijd vaak de hele dag nevelig, maar niet echt koud, beetje killetjes om t zo te omschrijven maar geen wanten nodig dus.
Ga je van de kust af dan is t overdag meestal zonnig. Maar ´s avonds koelt t enorm af. Hoe hoger hoe kouder uiteraard. In Cuzco kan t tot onder t vriespunt dalen (terwijl t overdag gewoon weer tot 20 en hoger kan stijgen!). Puno heeft vaak de eer de koudste plek van Peru te zijn. Sneeuw is heel goed mogelijk (trouwens Cuzco ook). In juli 2007 is t zelfs tot noodgebied uitgeroepen vanwege de zware sneeuwval. Dus toch maar wanten en oorwarmers mee (kun je trouwens net zo goed ter plaatse kopen)

's Nachts is het koud in Cusco, overdag gewoon lekker warm (17 graden ofzo + zonnetje). Dus thermo-ondergoed voor 's nachts, en iets warms om naar de kroeg te lopen 's avonds enzo. Als dat een kort stukje is, is een dik fleecejack ook wel genoeg.

Dat Puno verhaal van een paar jaar geleden klopt wel, maar is een uitzondering volgens mij.

Hoi Lisette,

Ik zit nu in Cuzco. Het regent hier nu nog heel zelden (1 keer hard in drie weken), maar juli en augustus zijn de droge maanden, dus op regen hoef je hier niet te rekenen. Ik sjouw nu al de hele dag met verschillende kledingstukken. Als de zon door de wolken komt en je in de zon loopt kun je in een t-shirtje lopen en heb je het echt heet. Als de zon verdwijnt doe ik soms wel twee vesten aan, vooral als de wind opsteekt. Je kan we de gewonen kleren aan: broek, hemd en t-shirt of rokje met legging. Vanaf 6 uur is het donker en wordt het dus ook koud. En nu heb ik 's avonds al een redelijk dikke jas aan, maar in de winter schijnt het inderdaad onder het vriespunt te dalen. Het hangt van je accomodatie af of je 's nachts ook thermoondergoed aan doet. Ik heb wel een warme pyama, maar omdat het overdag niet koud is, is het hier bij mij 's nachts niet kouder dan in Nederland op mijn slaapkamer. Mocht je trouwens nog een accomodatie zoeken, moet je het maar even laten weten. Ik woon in een geweldig appartement dat ik deel met een Spanjaard. We hebben nog een derde kamer in het huis en het is een stuk goedkoper dan de toeristische hospedajes. Het ligt niet in het centrum, maar ik een leuke, goede en veilige buurt!
Veel plezier alvast!