Beste reisseizoen Peru

Wij willen in 2009 een rondreis door peru gaan maken. Om dat er veel verschillende gebieden/hoogten zijn vraag ik mij af :
Wat is de beste reistijd, niet te nat, niet te koud etc.

Het klimaat in Cusco (3400 meter) verschilt door het jaar heen weinig (in vergelijking met NL). In november-december-januari-februari-maart regent het iets meer (elke paar dagen een bui van een paar uur. Nog steeds niets in vergelijking met Nederland) en is het 's nachts iets kouder. De bergen zijn begroeid.

De rest van het jaar regent het minder, is het overdag wat warmer maar 's nachts een stuk kouder. (In Peru gebruikt men geen verwarming!). De bergen zijn onbegroeid (droogte).

Dit is het klimaat van Cusco zoals ik dat heb mogen ervaren. Cusco kan in zekere zin worden vergeleken met andere plaatsen in het Andesgebergte. Sommige steden zullen wat warmer zijn( evenaar), andere wat kouder, maar over het algemeen geldt: overdag warm, 's nachts koud… regen in nov-mrt en droogte rest van het jaar.

In kustgebieden weet ik minder goed hoe het klimatologisch in elkaar zit. Ik meen me te herinner dat Lima een vrij stabiel (heet) klimaat heeft, maar dit kan je beter zelf opzoeken.

Wat de beste reistijd is? Dat ligt eraan hoe je het ziet. Ga je ergens in het ‘regenseizoen’ dan is alles een stuk goedkoper en zie je veel minder toeristen. Ga je daarbuiten (met name jun-sep) dan is alles stukken duurder en zie je veel toeristen. Wil je wat zwaardere trektochten maken dan kan juist de ‘koelte’ overdag van het regenseizoen fijn zijn. Maar daar staat weer tegenover dat modderstromen reizen in deze periode lastiger maken.

In het voorjaar is carnaval (echt een aanrader, vooral in Puno) en Semana Santa (Pasen, uitbundig gevierd!) eind juni Inti Rahmni (schrijf het fout, maar dit is 1 van de belangrijkste feesten in Peru), verder is er eind juli de nationale Peruaanse feestdag (niet zelf meegemaakt maar schijnt uitbundig gevierd te worden) en zijn er nog tal van anderen.

Hierboven staat al een vrij goede beschrijving. Zoals je al hebt begrepen, zijn er veel verschillende soorten gebieden in Peru. Aan de kusten is het klimaat weer anders dan in de bergen. En in de bergen verschilt het ook best per gebied. En dan heb je nog de jungle (REGENwoud) waar het natuurlijk veel meer regent dan in de rest van Peru, vooral in het regenseizoen maar ook daarbuiten. Dat zijn vaak korte heftige buien. Het kan soms wel de wegen minder goed begaanbaar maken. Maar ik was in 2006 midden in het regenseizoen in de jungle (Puerto Maldonado, Tambopata reserve) en dat ging prima. Onderweg ben ik wel wat auto’s tegengekomen die waren vastgelopen in de modder. Maar een deel van het vervoer gaat ook via de rivieren.

In 1998 ben ik 3 maanden in Peru geweest in van eind januari tot eind april. En in 2006 in maart en april. Ik hoefde vrijwel nooit van tevoren een hotelkamer of buskaarten ver van tevoren te boeken, zelfs tijdens Semana Santa en de verkiezingen vond ik in diverse steden zonder problemen een hotelkamer.

Zowel in 1998 als 2006 heb ik Semana Santa meegemaakt, dit is inderdaad heel mooi en bijzonder. Het zijn 9 dagen (in Ayacucho tegenwoordig zelfs 10) dagen van processies (waarbij van die grote Jezus- en Mariabeelden worden rondgedragen, met melancholische blaasinstrumenten en veel wierook), ceremonies, boetedoening, muziek, feest etc. Ayacucho staat in Peru bekend als dé stad waar men het grootst uitpakt tijdens Semana Santa omdat dat ook de meeste kerken per inwonersaantal heeft. Maar ook in Lima is het prachtig en heel uitgebreid. Een van de processies bijvoorbeeld ging over prachtige mozaieken/ schilderijen heen die mensen op de grond hadden gemaakt van gekleurd zand. De processie liep die kapot, dat symboliseerde dan weer iets katholieks. Zie foto’s hier. En ook foto’s van Semana Santa 1998 op mijn ander website.

In Lima schijnt bijna het hele jaar een soort mist te hangen ook al is het dan verder droog. Ik heb het echter ook wel vaak zonnig en 30 graden meegemaakt in die maanden in 1998, en ook in 2006. In de wijken dichter bij zee was het vaak wel heiïger of inderdaad mistig (Barranco, Miraflores). Ik vind het oude centrum het mooist en leukst om te overnachten.

Houd er rekening mee dat die Inca Trail naar Machu Pichhu meestal dicht gaat in februari; het regent dan meestal zo veel dat de paden teveel kapot gaan met zoveel wandelaars. Je kunt er volgens mij wel nog steeds met de trein komen dan.

Verder qua regen in het Andesgebied tijdens het regenseizoen: ik vond dit erg verschillen per plek. In Puno bijvoorbeeld elke dag een paar uurtjes in de middag; in Cusco veel minder vaak; in Huaraz en Chavín de Huantar bijna de hele dag; in Ayacucho om de zoveel dagen maar dan ook meteen heel heftig. Aan de kust: in Ica destijds (1998) overstromingen (en vorig jaar in Pisco ook); in Lima stralend blauw en heet.
Ik weet niet hoe lang jullie gaan rondreizen en of je de flexibiliteit hebt om je plannen een beetje aan te passen op het weer; als het ergens maar blijft regenen, gewoon in een krant kijken voor het weerbericht en door reizen naar een wat droger gebied.

Onze zomermaanden (juli-aug) schijnen hoogseizoen en erg druk te zijn. En hogere prijzen, en vollere hotels. Het is dan op z’n koudst. Ik weet niet of je erg houdt van trekkings maken, dan zou je eens aan deze man kunnen vragen wat een goeie tijd van het jaar is: www.goodtimebob.com . Hij heeft enorm veel bergwandelingen gemaakt in Latijns Amerika. Want ik geloof dat het in bepaalde maanden op sommige plekken te onbegaanbaar wordt voor trekkings (bv. Cordillera Blanca).
In december en januari heeft het zuidelijk halfrond juist zomer, en lange schoolvakanties. Dan kunnen er dus weer veel toeristen zijn uit bv. Argentinië en Brazilië enzo.

Ik weet niet zo goed hoe het zit met ‘onze’ herfstmaanden, hoe het dan is in Peru. Op de Lonely Planet site - WHEN TO GO - kun je ook wat basale info vinden, en nog uitgebreider in hun reisgids, dus leen die eens bij de bieb (of koop er gewoon eentje :)), of een Rough Guide of Peru Handbook ofzo.

In Puno (of afwisselend met Copacabana in Bolivia geloof ik) is elk jaar in februari vlak voor carnaval een festival: Festividades de la Virgen de la Candelaria. 8000 Aymara indianen uit Bolivia en Peru houden danswedstrijden in traditionele kostuums, en paraderen een week lang door de straten van Puno (of Copacabana). En er wordt veel gezopen. :slight_smile: Zie foto’s op mijn website (Peru 1998).

Veel plezier,
Cécile

Dank jullie wel voor de uitgebreide informatie over het weer. Ik ga het nu even goed op een rijtje zetten , dan lukt het vast om een goed reisseizoen te kiezen. Verder bedankt voor de tips, ik ga de foto.s bekijken , kom ik echt in de stemming.
groetjes marlies