Wat is de beste reistijd voor Peru,
is dit te doen eind december/begin januari?
Beste reistijd is december/januari zeker niet, maar een verkeerde zou ik het ook niet willen noemen.
Het is een stuk rustiger dan in de zomer, Zuid-Amerikanen hebben vakantie dus je zal veel Chilenen/Argentijnen tegenkomen, maar niets vergeleken met de stroom die in juni/juli/augustus tegenkomt.
Qua weer is het moeilijk echt uitspraken te doen. Peru is te groot om iets over te zeggen. Wel geld dat voor een groot deel van Peru het regenseizoen geld, wat warmere nachten en iets meer regen voorstelt. Ook betekent het dat Peru groengekleurd is vanwege de regen, ipv geel zoals je het in het droge seizoen zal tegenkomen.
(Mocht het woord regenseizoen je heel erg afschrikken. Mijn ervaringen met 3 maanden Cusco regenseizoen zijn dat het met name ´s nachts regent en overdag af en toe een uurtje.)
Ik kom liever Chilenen en Argentijnen tegen dan die vervelende Isrealiten in zomer:unibrow:
Verder ishet wel juist wat hierboven staat
Ik sluit me ook aan bij het bovenstaande. Iets wat je misschien nog in je achterhoofd moet houden, is dat bijna alle routes gewoon mogelijk zijn in die tijd, maar dat sommige wegen, de onverharde, misschien wat meer reistijd van je eisen.
Ik woon zelf in het noorden van Peru, in Celendín, in de buurt van Cajamarca. Wij hebben ook “last” van het regenseizoen, maar er is ook nauwelijks iets echt over te voorspellen. De ergste maanden zouden jan, feb en maart zijn, maar zowel vorig jaar als dit jaar daarvoor viel dat heel erg mee. Vorig jaar was november juist ineens heel nat en dit jaar maart, maar komend seizoen kan dat ook weer anders zijn.
Het duurt nog even, maar alvast goed reis!