Ha, waren ik en mijn lieve reisgenootje-vriendin er eindelijk helemaal uit: Peru en Bolivia vanaf januari 2014!
Tot… we in de Lonely planet en als waarschuwing van een vriendin, er ineens achterkwamen dat het dan regenseizoen is en écht nat zal zijn.
Even heel globaal het (wijlen
) plan:
Half/eind januari naar Lima.
Van Lima langs de kust(regio) naar het zuiden in, zeg, 1,5/2 weken.
Via lake titicaca naar Bolivia, om dan een week of 3/4 in Bolivia te reizen.
Weer terug naar Peru (wat is handig: heen- én terug via titicaca, of zijn er andere interessante grens-oversteek-mogelijkheden?)
In Peru nog 2/3 weken, meer de Andes in; in ieder geval naar Cuzco. En weer terug naar Lima, waar mijn vriendin dan terugvliegt naar Nederland. Ik blijf, hoewel nog geen idee waar en hoelang precies.
Ergens in dit reisschema, willen we ook nog een tripje de Amazone inbouwen.
Nu loopt dit plan (±20jan-20maart) dus precies in de regentijd. Hoe moeten we dat voor ons zien, met het idee zoals we dat nu heel globaal hebben? Compleet verregend, vrees ik?
En hoe zou dat zijn als we het twee maanden verschuiven: van half/eind maart, tot half/eind mei? Is dat nog steeds een groot risico op veel nattigheid?
Laatste optie is mei/juni, wat we allebei nog verschrikkelijk lang vinden duren, dus daarom echt plan Z. Maar als dat echt de beste optie is, qua temperatuur/regen?
Nog voor- en nadelen aan het reizen in bepaalde periodes? We willen graag snel gaan boeken, maar natuurlijk ook een weloverwogen beslissing kunnen maken. Alvast heel erg bedankt voor de tips!
Als je van 20/1 tot 20/3 gaat dan zit je in het Andes gebergte inderdaad in de regentijd (niet in het kustgebied van Peru en Lima, daar is het droog en zonnig). Die regentijd in de Andes komt meestal neer op elke dag een fikse regenbui maar ook wel zon. Alles gaat gewoon door. Alleen de Inca Trail is in februari gesloten voor onderhoud (dus niet vanwege de regentijd maar omdat het wel handig is dat te doen als er relatief weinig toeristen zijn). Het is dus niet nodig om te denken in termen van een verregende vakantie. Maar het is wel gebeurd dat door echt zware regenperiodes aardverschuivingen optraden waardoor wegen en spoorlijnen enige tijd versperd waren en mensen bijvoorbeeld Machu Picchu niet konden bezoeken. Maar dat zijn heel grote uitzonderingen. Toeristen gaan echt wel ook in die periode het Andes gebergte is. Je moet je alleen instellen op regenbuien.
Van 20 maart tot 20 mei is een veel betere periode voor wat betreft het klimaat. Je kan zeggen dat hoe meer je richting juni - juli verschuift, hoe beter het is. Maar pas op! Dan gaat het steeds meer toeristen regenen. Dus zo’n beetje er tussen in lijkt mij het gunstigste: april - mei of zo.
http://www.hostellima.nl/
Regenseizoen betekent in de Andes meestal in de ochtend zon en dan later op de dag regen. Soms zijn er dagen dat het de hele dag grijs is maar het wordt zelden zo herfstachtig als in Nederland!
Echt compleet verregende dagen zul je inderdaad niet zo gauw meemaken, maar zeker in de loop van de middag kan het in steden als Cuzco, Puno en La Paz wel flink regenen. Je kunt ook zomaar 4 droge dagen tussendoor hebben, er is geen pijl op te trekken. Aan de Amazonekant van de Andes regent het wel veel meer. In het Amazonegebied zelf regent het jaarrond, maar in de regentijd alleen nog harder en langer dan normaal. Daar zijn het vooral hevige onweersbuien, de dag begint meestal droog en zonnig. In het regenwoud hoort een plensbuitje op z’n tijd er ook gewoon bij natuurlijk.
Reizen in de regentijd heeft zo z’n voordelen. Het is in de Andes en op de Altiplano niet zo koud, vooral 's nachts niet. Het is immers zomer (de zon staat 's middags loodrecht boven je). In Nederland is het hartje winter, dus wat weer betreft sowieso nog veel slechter moet je maar denken (wat is er mooier dan 's ochtends vanaf een koud en druilerig Schiphol opstijgen en de volgende bij 27 graden door een zonnig Lima wandelen). Het is toeristisch laagseizoen dus alles is goedkoper en niet zo druk beladen met toeristen, wat het reizen relaxter maakt. Voor veel latino’s is december/januari trouwens wel de vakantieperiode, je komt die tijd dan ook vrij veel backpackende Brazilianen en Argentijnen tegen.
April, mei en juni zijn qua weer gunstigere maanden om in Zuid Peru en Bolivia te reizen, zeker als je meerdaagse trekkings in de bergen wilt doen. Maar goed, in die tijd barst het voorjaar in Nederland ook los.
Als jullie niet in januari gaan, zou ik of eind november gaan, of begin maart. Als je minimaal een maand of 2 hebt zou je ook in Buenos Aires kunnen beginnen. Hoef je niet heen en terug naar Lima te reizen. Anders kun je, om niet 2 keer langs het Titicaca meer te hoeven reizen, van Arequipa naar Arica in noord Chili (in jan/feb gegarandeerd zonnig, prima voor een dagje strand). En dan via San Pedro de Atacama naar Uyuni in Bolivia (in 3 daagse tour).
Ik ben twee keer in regenseizoen in die regio geweest. Het verschilde erg per stad. Er zit vaak ook weer honderden kilometers tussen de ene plaats en de volgende waar je heen wilt. Dus het weer / klimaat kan daar weer anders zijn.
In Lima was het 30 graden en zonnig, wekenlang.
In Cuzco af en toe een middag regen maar niet elke dag. In Puno bijna elke middag regen maar ook niet elke dag. In Chavin de Huantar de hele dag regen (maar wel erg het bezoeken waard). In La Paz elke middag en avond harde regen, kleine riviertjes in de steile straten die het afval van de hoger gelegen markten meenamen. In Sorata elke dag vrijwel precies tussen 16 en 20u regen, dan weer droog. In Sucre droog, in Potosi af en toe een bui. In Uyuni droog maar we hoorden wel van anderen over regen net daarvoor of daarna, en de hele zoutvlakte die blank stond.
Alles is mooi groen, en goedkoper en rustiger. Laat je niet tegenhouden. Sowieso zijn dat landen waar je niet heen gaat voor het bakken op het strand.
Kleed je er wel goed op, dus een waterdicht jasje met capuchon of een poncho komen goed van pas.
Qua route kun je eens ter inspiratie hier naar kijken: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes (als je dit zelfstandig doet heb je wel veel meer tijd nodig, je moet immers alles nog ter plekke regelen)
Dit is logistiek een superhandige route die zonder teveel omwegen of dubbel reizen, precies langs de mooiste plekken gaat, en ook ruimte biedt voor uitbreidingen met jullie eigen plannen. Ik heb zelf nooit via Koning Aap of een groepsreis gereisd, maar ik kijk wel vaak ter inspiratie naar routes van dat soort reisorganisaties, omdat die natuurlijk ook de handigste en kortste wegen zoeken langs zoveel mogelijk highlights. En dan tel ik er gewoon ongeveer 1,5x zoveel tijd voor om het zelf te doen (om ook wat meer tijd BUITEN de bus door te brengen dan ER IN
).
Dat jullie na Bolivia pas naar Cuzco gaan is misschien wat onhandig.
Bij Cuzco kunnen jullie je misschien nog vermaken in het waarzeggersdorp een half uur verderop, Huasao, waar Niños een hacienda heeft en waar je met een gids de bergen in kunt met paarden of fietsen, prachtige omgeving en in 2006 nog helemaal onontdekt door toeristen. www.ninoshotel.com > zie die hacienda. En hun hotels in Cuzco zijn ook super en alle winst gaat naar hun eigen langlopende projecten voor verwaarloosde kinderen. De Nederlandse Jolanda die dit runt, is laatst zelfs geridderd in de orde van Oranje Nassau. Je leest alles over die projecten op hun website.
Ik vond het plaatsje Sorata in Bolivia ook erg leuk, ligt wat lager, dus meer zuurstof en groen, en is een mooi startpunt voor korte wandelingen of meerdaagse trekkings. Ook niet zo toeristisch (ook van wat ik al die jaren mee lees op internet, sinds ik er geweest ben, zie ik het nooit genoemd worden, of hooguit als plaatsje dat nog steeds niet zo druk toeristisch is).
En natuurlijk die Salar de Uyuni niet missen, echt de meerdaagse tour doen helemaal tot aan de grens met Chili, of dus een tour die zelfs eindigt in San Pedro de Atacama in Chili (zie Koning Aap link). Dan hoef je ook niet dezelfde weg terug.
¡Buen viaje!
Allemaal heel erg bedankt! De plannen zijn een beetje gewijzigd, met behulp van jullie tips en ervaringen. 
Ik ga vanaf halverwege januari naar Ecuador om daar twee maanden vrijwilligerswerk te doen. Dan reizen ik en mijn vriendin twee maanden door Peru en Bolivia en vervolgens blijf ik nog een maandje plakken in Peru. Dus toch gekozen voor April+ voor Peru en Bolivia, om de ergste regenbuien te ontlopen. Ben heel erg benieuwd!
Nu nog een leuke plek vinden om twee weken Spaanse les te gaan volgen daar, en ik ben klaar om te gaan!
Semana Santa (de hele week voor Pasen) is ook leuk om mee te maken. Volop processies met zware beelden, speciale gezangen, biecht bij 7 kerken, en soms ook ‘schilderijen’ van zand op de grond die de processies dan kapot lopen.
Supermooi zandschilderij (zie mensen ernaast om de verhoudingen te zien) tijdens Semana Santa in Ayacucho; naderhand wordt dit dus door een processie kapot gelopen
met zware beelden sjouwen in Lima tijdens Semana Santa
Meer foto’s in mijn Peru album onderaan.
1 like