Weer in Peru in nov/dec

Hallo,

Ik heb het plan om in november en december (ca. 15 nov t/m 15 dec 2013) door Peru en Bolivia te gaan trekken. Helaas bestaat er geen mogelijkheid om eerder te gaan. Echter, ik lees slechte verhalen t.a.v. het weer/klimaat in deze periode. Zijn er mensen die in nov en dec door Peru en/of Bolivia hebben gereisd? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen geweest t.a.v. het weer? Vb: miesert het en is het de hele dag bewolkt? Of is er eerder sprake van een (of meerdere) stortbui(en) per dag, echter daarna weer helder weer met blauwe lucht? Zijn excursies afgelast vanwege hevige regenval?

Groeten,
Denise

Peru heeft diverse klimaatzones. Ik neem aan dat je niet in Lima of aan de kust zult blijven, waar het lente is en het weer steeds zonniger wordt. In het Andes gebergte begint zo langzamerhand het regenseizoen. De meeste regen valt in januari tot maart. Niet dus in de periode die jij noemt, maar je kunt pech hebben. Wij hebben in de laatste week van december veel mooi weer gehad. Heel vaak is het inderdaad een flinke stortbui en dan weer zonneschijn. Er zijn extreme gevallen van hinder door zware regen. Zo kon een aantal jaren geleden Machu Picchu enige tijd niet bezocht worden door geblokkeerde treinverbinding, enz. (door uit de bergen neergestorte modder en gesteente). Maar dat was een grote uitzondering. Normaal gesproken kan Machu Picchu het hele jaar door bezocht worden. Alleen de Inca Trail is in februari gesloten, maar dat is voor onderhoud. De andere trails zijn het hele jaar open. Peru en het Andes gebergte worden het hele jaar door bezocht. Er zijn voortdurend reizigers in beweging.
http://www.hostellima.nl/

Het is al lang geleden maar ik was november-december 1997 in Bolivia. In veel plaatsen regende het elke middag, vanaf een uur of 4. In La Paz (rond Kerst) hadden we hele dagen regen, en ontstonden riviertjes in de straten, met de groente van hoger gelegen markten erin. Maar bijvoorbeeld in Potosi (ik denk november) was het zonnig.
In Peru (jan-feb-mrt 1998; en feb-mrt 2006) had ik soms regen in de bergen; telkens volop zon en hitte in Lima (behalve pal aan de kust was mist, zoals er vele maanden schijnt te hangen… ik verbleef alle keren in het historisch centrum wat ik sowieso ook leuker vind); zon en middagbuien in het Tambopata regenwoud. Vooral in het regenwoud kwam ik wel wat andere busjes tegen die vast zaten in de modder maar gelukkig kon mijn busje of de taxi waar ik in zat, telkens wel door rijden.
Oh ja en in 1998 was El Niño in Peru en waren er wel overstromingen bij Ica en in het noorden, zelfs de weg naar Ecuador was niet begaanbaar (daarom ben ik nooit in Ecuador geweest).
Ook hoorden we wel dat sommige jeeps vast waren komen te zitten op de Salar de Uyuni vanwege veel regen, maar niet toen wij er waren (toen was het daar droog).

Het weer verschilde heel erg per gebied; de bergen zorgen voor sterke klimaatverschillen en het zijn ook grote landen. Tegenwoordig (via internet en apps) kun je nog beter kijken hoe het weer elders is en desnoods daarheen reizen als het slecht weer is waar je op dat moment bent.

Dit alles zegt natuurlijk niet zo heel veel over hoe het in 2013 gaat zijn.

Een voordeel van laagseizoen en regenseizoen kan zijn dat alles groener is en dat hotels minder vol zitten en goedkoper zijn; en dat bussen minder vol zitten. Ik zou het niet perse vermijden. Ook in andere landen heb ik tijdens regenseizoenen gereisd en geen grote problemen ondervonden, maar juist lekker rustig.
Mocht je het te koud krijgen, reis naar een gebied met beter weer of zoek hot springs op om in te badderen. :slight_smile:

Hey,
We vertrekken 28 oktober tot 27 november en doen Peru en Bolivia aan. Hebben in 2009 ook in november in Bolivia gereisd en het weer was wonderlijk mooi. Ook in 1981 november en december Peru en Bolivia gedaan …geen regenprobleem.
Heb zelf in 1974 tot 1976 in Bolivia gewoond en het weer was in die maanden goed. Dus niet druk maken. Trouwens wij zijn er dan ook. zouden we twijfels hebben dan zouden we niet in die maanden afreizen.
Groeten,
Katleen

Prima tijd om heen te gaan. Het zonnetje staat 's middags vrijwel loodrecht boven je, de nachten zijn niet meer zo koud als in de ‘winter’ (mei-sep), het is toeristisch laagseizoen (groot voordeel) en bovendien: in Nederland is het grijs, donker en winderig (dit laatste is voor mij de reden om juist die tijd naar de andere kant van de evenaar te gaan). In Arequipa regent het die tijd zelden, en is het gewoon dagelijks zonnig en 22 graden, hoger in de Andes Cusco/Puno/La Paz kan je wel eens wat regenbuien hebben, maar de grote piek ligt gemiddeld in februari. Aan de groene zijde van de Andes (bijvoorbeeld Machu Picchu of Sorata/Coroico in Bolivia) regent het wel vaker en kan je wel eens een verregend dagje treffen, maar meestal klaart het ook zomaar weer op. De Amazone is jaarrond vochtig, alleen regent het in het regenseizoen vaker en harder.

Dat is waarom wij,Belgen, ook naar Peru en Bolivia gaan in die periode.
Bedankt alleszins voor je reactie.