We gaan de hele maand november door Peru en Bolivia( we doen het standaard toeristische rondje), weet iemand wat voor weer we kunnen verwachten? Is het koud/ warm, regen of geen regen met name in de colca canyon en Macchu picchu??
En in bolivia de zoutvlakte?
En dan is ook nog wereldwijd het klimaat flink aan het veranderen dus er is behalve bovenstaande richtlijnen weinig over te zeggen.
Ik heb twee keer in regenseizoen (jan-mrt) in Peru gereisd, de regen viel dan op zich best mee. In sommige plaatsen regende het wel echt heel veel en soms dagen achter elkaar, maar in andere plaatsen alleen vanaf 4 uur 's middags elke dag, of nog minder.
Voor Machu Picchu is vooral februari het allerergst, dan is de Inca Trail volgens mij ook dicht.
Voor alle gebieden hoog in de bergen geldt dat het overdag best aangenaam kan zijn, vooral als de zon schijnt… T-shirt en lange of korte broek, graadje of 12 tot 22 zou ik zeggen, maar dat het 's avonds snel en veel kan afkoelen naar rond het vriespunt. aan de kust kan het al milder zijn. In het regenwoud is het het hele jaar door heet en klam met af en toe heftige regen (ook buiten regenseizoen).
Voor de avonden en nachten dus lekkere fleece trui / vest mee, liefst een winddichte, en een fleece muts of een lekkere warme pet kan ook geen kwaad (weegt immers ook niks en neemt geen plek in in je tas) en mijn handschoentjes heb ik ook af en toe aan gehad. Verder vooral laagjes combineren. Dunne laagjes die je los kunt dragen bij warm weer, en over elkaar heen bij koud weer.
Tijdens mijn tripje over de zoutvlakte was één overnachting op 4500 meter hoogte en dat was 's nachts en 's ochtends verdomde koud. Ik weet niet of elke tour daar een overnachting doet.
In Arequipa is het vrijwel altijd droog en aangenaam in Cusco en Bolivia kun je wel wat regen verwachten in november maar het zwaartepunt van het regenseizon ligt meer in dec/jan/feb. Maar zekerheid heb je natuurlijk nooit. De temperatuur kan 's nachts zeker op hoogte nog wel onder het vriespunt dalen maar overdag zal het vaak prima zijn.