Wij vertrekken op 1 mei voor 1 maand naar Peru.
Wij weten niet echt welke kledij we moeten meenemen, we willen wel de inca trail doen en andere bezienswaardigheden op hoogte. Hoe koud is het daar overdag en 's nachts in deze periode ?
Laagjes!
Ik ben altijd erg blij met mijn thermisch ondergoed dat ik overdag onder kleding kan dragen, en 's nachts als pyama.
Verder is een windbreaker fleece erg lekker. En een fleece muts en fijne handschoenen. En ik heb zelfs pantoffeltjes bij me voor in de bus of 's avonds in m’n hotelkamer.
Een bandana of een Buff sjaaltje is ook fijn tegen zon of wind.
Neem geen superdikke jas of enorm dikke trui mee. Da’s alleen maar groot en lastig. Als het koud is, draag je gewoon alle laagjes die je bij je hebt over elkaar heen. En als het dan bv. opeens zonnig en warm wordt, kun je laag voor laag uittrekken. Mocht je nou echt creperen van de kou dan kun je altijd nog ter plaatse een alpaca wollen trui kopen.
Het kan 's nachts behoorlijk koud worden. Als je een nachtbus neemt, check dan of die verwarming heeft, zo niet neem dan veel kleding mee in je handbagage.
Overdag is wisselend, afhankelijk van zon en wind. Soms kun je wel een T-shirt aan, maar meestal heb je toch ook wel een bloes of truitje met lange mouwen nodig. En goed insmeren want de zon is verraderlijk fel ook al is het niet zo warm. Ook kan de lucht erg droog zijn, wij smeerden ons suf met bodylotion maar volgens mij heb ik in die 5 maanden in dat klimaat toch flink de basis gelegd voor mijn rimpels.
Oh ja en voor zover ik hoor moet je wel ruim op tijd reserveren voor de Inca Trail, meer info en tips op het Lonely Planet reisforum (ook over geschikte schoenen etc).
Veel reisplezier, en probeer nog zoveel mogelijk Spaans te leren voordat je gaat! Echt de moeite waard.
Cécile