Peru-Bolivia in feb-maart: regen?

Hoi,

wij vertrekken binnen drie weken voor een rondreis van een klein jaar door Zuid-Amerika, waarbij we voor een redelijk lange tijd door Peru en Bolivia gaan trekken en er vrijwilligerswerk gaan doen, waarschijnlijk van ongeveer januari tot juni. Volgens onze reisgids is dat in het volle regenseizoen. Mijn vraag is hoe dit regenseizoen in de praktijk uitvalt. Mijn ervaring met regenseizoenen in Afrika en India vielen super goed mee (niet te warm, af en toe 's nachts of overdag een korte bui en in die periode veel minder toeristen) en in België is het eigenlijk het hele jaar door regenseizoen… Maar hoe zit het in Peru???

Ik hoor jullie ervaringen graag komen!

Ik vind het vaak wel apart als mensen eerst een reis boeken en dan pas gaan uitzoeken hoe het eigenlijk zit met klimaat en zo, maar goed… het is niet van januari tot juni regenseizoen. Dat is maar een paar maanden en verschilt heel erg per gebied. Het zijn grote landen met kust, bergen en REGENwoud (de naam zegt het al, daar regent het het hele jaar door veel; tijdens het regenseizoen nog meer).

Ik ben een keer in Bolivia geweest van ongeveer december tot februari en twee keer in Peru rond februari-maart. Beide keren scheelde het dus hele erg per plek, hoeveel het nou echt regende en hoe lang. Soms was het vier bus-uurtjes verderop al heel anders.
Bv. Lima ken ik alleen maar heel zonnig (van die beide reizen, en wekenlang verblijf), terwijl daar toch vaak een mistlaag over de stad zou moeten hangen het grootste deel van het jaar. Maar dat gaat dus ook niet altijd op. Al was het tijdens mijn tweede bezoek wel mistig in Miraflores en Barranco, bij de oceaan, maar in het historisch centrum van Lima zonnig.

En zo zat ik een keer in La Paz in december waar het elke dag vele uren regende, de hele dag door, 5 uurtjes met de bus verderop in Sorata regende het meestal elke dag tussen 4 uur 's middags en 8 uur 's avonds; in Copacabana wat later was het gewoon droog. (Wat niet wil zeggen dat dit nog steeds op gaat voor die plekken!)

In de jungle van Peru in maart ben ik wel wat auto’s of busjes tegengekomen die vastgelopen waren op modderwegen, maar zelf geluk gehad. Tussen de populaire plaatsen in de bergen zijn geasfalteerde wegen en zul je daar niet zo snel last van hebben. In de bergen zijn de buien niet tropisch, kort en hevig, maar kan het best wel eens 4 uur lang of een hele dag lang regenen en best fris zijn. Of elke dag vele uren… maar zoals ik al zei kan het in een plaatsje verderop al beter zijn. Tussen de ene interessante plaats en de volgende zitten soms al honderden kilometers.

In Bolivia kun je op de Salar de Uyuni wel problemen krijgen als het echt veel regent, dan kunnen de chauffeurs soms niet meer de bergen zien waarop ze navigeren, en soms is die hele zoutvlakte dan een grote plas water.
Die Salar-tour ging overigens wel door een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien!

In februari is de Inca Trail naar Machu Picchu gesloten voor herstelwerkzaamheden en dan regent het meestal best veel in de bergen.

Ik zou zeggen, ‘play it by ear’ & ‘go with the flow’. Kijk als je er zit hoe het dan is, kijk eventueel op internet waar het mooier weer is en reis daarheen. :slight_smile:

Tijdens mijn eerste reis in Bolivia en Peru hadden we ook nog naar Ecuador gewild maar toen hield het fenomeen El Niño huis, met veel overstromingen, storm en gedoe. De hele weg naar Ecuador was kapot geslagen. Er gingen wel een paar helicopters over dat gat heen, maar ook daarvan was er eentje neergestort. Dus dat leek ons een teken dat we maar niet naar Ecuador moesten gaan.

Oh ja en het is dus echt niet 6 maanden lang regenseizoen.

Suerte,
Cécile

je loopt de kans in de bergen, de seja selva (hoger gelegen woud) en selva ergens een keer oponthoud te hebben omdat een gedeelte van de weg is weggespoeld of zo,wat meestal binnen een dag wel weer is opgelost, maar op zich heb je er weinig ongemak van hoor. Het is ook niet zo dat het 6 maanden aan een stuk regent, over t algemeen regent t zo een keertje per dag (meestal namiddag of nacht) en af en toe kan t zijn dat er een regenbui van een paar dagen is maar ach ook daar is goed mee te leven vind ik.
Aan de kust is t in diezelfde periode doorgaans onbewolkt.

Het regenseizoen gaat stilaan beginnen ,eigenlijk vanaf volgende maand maar dat telt niet voor het hele land he…maar in de berggebieden en het oerwoud zeker wel…het kan erg fel regenen zoerg zelfs dat er geregeld verzakkingen of lawines plaatsvinden…ook worden de nu bijna drooggelegen rivieren (tjes) echte wilde en met hoogwater zijnde RIVIEREN…!!!
Wat Lima betreft (Cecile )…Tis hier bijna 9maanden grijs en grauw maar vanaf December begint de zomer hier zowat en dan verdwijnt het grijs voor een 3 maanden !Tuurlijk zijn er af en toe nu ook wel eens mooie dagen …maar in het algemeen ist grijs en bewolkt…ook veroorzaakt door het hoge smog gehalte !

Aha, ik was er dan ook twee keer in maart / april.
Ja dat van die smog klopt wel, de ramen van ons hotel waren pikzwart en op straat ademhalen is niet echt lekker op sommige straten. Maar na alle negatieve verhalen vond ik het wél een erg leuke stad met veel mooie dingen.

Hoewel ik eigenlijk niet van Lima hou…zijn er wel mooie dingen tezien en te beleven…je hebt er veel parken waar het best mooi is…zoals het park met zijn fonteinen er 1 van is…ook is er een mooie zoo…eigenlijk lijkt het op een dierenpark zoals Planckendaal…maar de prijzen zijn hier beter…met 4 personen en 2 kids met een flink middagmaal was ik 20 euro kwijt…wil ik in Europa wel eens zien !Het spijtige van Lima is het verkeer …beetje kamikaze achtig en heel veel smog !

Ja er zijn leuke parken. Ik vind ook de kerken en kathedralen mooi, bijvoorbeeld San Pedro en San Francisco. En de plazas, en het postkantoor (mooi donker hout en hoge plafonds), en de begraafplaats. Op die laatste is het nu moeilijk of onmogelijk te komen voor toeristen geloof ik. En China Town, en markten. En gewoon wandelen door Barranco.