Ik ga over 3 weken richting cusco om daar vervolgens 6 weken spaans te leren. Alleen nu heb ik geen idee wat ik van het weer meot verwachten. Heb al op verschillende site’s gekeken maar steeds staat het er net even wat anders. soms max dagtemperatuur 20 graden en dan weer gemiddelde dag temperatuur 21 graden… ( daar zit in de woorden nogal een verschil tussen)
Nu is mijn vraag of iemand die daar is geweest misschien weet of het echt erg koud is… of tewel kunnen de driekwartbroeken en rokjes thuisblijven?
Neem dikke fleacetruien mee voor 's avonds. Meeste hostels/families hebben geen verwarming. Bovendien is het nu winter in Cusco. Ik kom net terug uit Peru.
laatst was het overdag 10 graden celsius. dan weet je wel hoe koud het is 's nachts.
Maar ga je in de rest van lagergelegen peru reizen dan volstaat t-shirt en korte broek.
Is afhankelijk van het weer. Als het een heldere dag is met volop zon en die kans is groot in de periode dat jij gaat dan is het overdag weer voor korte broek en T-shirt of iets dergelijks. In de avond koelt het dan wel behoorlijk af.
Cuzco ligt, zoals zo vele mooie plekjes in Peru, boven de 3000m.
Overdag kan je de zon lekker voelen branden, maar eens als die achter de bergen zakt, en de plaza’s in de schaduwen van de kerken komen te liggen, is het er erg koud. Ik droeg 's avonds een dikke trui met thermisch ondergoed er onder. Slapen deed ik in m’n warme donsslaapzak.
Op dit moment ben ik voor ongeveer zes weken in Cusco en het is inderdaad aardig koud snachts, ik heb geen idee hoeveel graden maar gelukkig kan ik het nog redden met mn donsslaapzak en 3 dekens.
Overdag is het op dit moment heerlijk zonnig, in de zon is het makkelijk te doen met korte broek en t shirt. Alleen in de schaduw is het koud, ik heb daarom ook al zes weken een leuke verkoudheid, net als iedereen lijkt het.
Wat ik je kan aanraden is een dikke trui en joggingbroek voor de avonden (koop deze gewoon in Cusco, kost je nog geen 10 euro)… en als je plek hebt tussen je bagage… ik had net een leuk gesprek en daar werd het heilige object… electrische deken ter sprake gebracht!!! We waren er alleen niet uit of je er hier een kon kopen. Een paar vrienden hier hebben een electrische kachel aangeschaft maar dit brengt extra kosten met zich mee omdat het energie kost, iets dat hier duur is en wat je dus zal merken in een extra bijdrage per dag (in sommige hostels).
Mail maar indien je nog vragen hebt.
Ik ga aankomende dinsdag naar Cuzco voor twee weken cursus en drie weken vrijwilligerswerk. Kan ik ook zomerkleren meenemen als rokjes en hemdjes en dergelijke?