Hey,
We doen de combinatie Peru-Bolivië en vragen ons af of je een slaapzak moet mee nemen of dat dit gewoon lastig gewicht is…
Bedankt!
Hey,
We doen de combinatie Peru-Bolivië en vragen ons af of je een slaapzak moet mee nemen of dat dit gewoon lastig gewicht is…
Bedankt!
Veel rugzakreizigers die in Peru mijn pad kruisen hebben geen slaapzak bij zich. Anderen wel, maar die hebben plannen om ongeorganiseerde treks te doen of anderszins in de vrije natuur te overnachten. Als je bij voorbeeld van plan bent vanuit Cusco een trail te lopen, dan kan je daar een slaapzak huren.
Het is dus niet echt nodig, maar het hangt natuurlijk wel van je plannen voor de reis af.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Slaapzak is nodeloos gewicht en gedoe.
Ik heb twee keer daar gereisd. Eerste keer had ik wel een slaapzak bij me, maar eigenlijk was dat maar een hoop onnodig gewicht en bulk in mijn tas. Aangezien ik hem toch bij me had, heb ik hem wel gebruikt, en bv. in de nachtbus was het dan wel fijn (kon je ook nog je handbagage erin doen voor een iets veiliger gevoel).
De tweede keer had ik geen slaapzak bij me, alleen een zijden lakenzak. En dat was prima. Elk hotel of ‘hostal’ heeft gewoon genoeg dekens, en ook wel lakens. De lakenzak gebruikte ik als ik het bed er een beetje verdacht smoezelig uit vond zien, of in de jungle (zonder deken). Zijde voelt heel lekker ook als het warm is. En als het koud is, schijnt het juist 5 graden extra warmte te geven. Het is maar een klein balletje zoals een appel, als hij opgevouwen is.
Als ik in een bus wilde slapen, nam ik mijn handbagage op schoot en sliep ik met mijn armen er omheen. Soms had ik twee stoelen: schoenen uit, rug tegen het raam, voeten op tweede stoel, tas onder knik van mijn knieën, lus om been.
In bussen wordt veel gepikt dus altijd erg alert zijn op je waardevolle spullen, en niet gaan slapen met je spullen op de grond of in het rek boven je hoofd.
Inderdaad kun je ook wel slaapzakken huren als je bijvoorbeeld een trekking gaat maken. Maar als dat je hoofddoel is en je wilt zelfstandig zonder gids trekkings maken, dan zijn een lichtgewicht tent en slaapzak natuurlijk wel handig. Maar ik heb niet de indruk dat dat jullie reisdoel is.
Vanwege de koude avonden en nachten was ik wel blij met mijn thermische lange onderbroek die onder een broek kon (avond), of die ik als pyamabroek kon gebruiken. En soms heb ik ook wel mijn handschoentjes en mijn muts gedragen (bv. hoog in de bergen 's avonds, of in een nachtbus).
Verder gewoon laagjes combineren.
veel plezier,
Cécile