Warme slaapzak mee, voor trekkingen?

Hola mede-reislustigen!

Nog even en dan is het zover… het vertrek naar Peru! Erg veel zin in, zeker als ik alle verhalen op dit forum lees!
Mijn vraag aan ervaringsdeskundigen is: Is het aan te raden een goede, warme slaapzak mee te nemen voor de trekkingen?
Ik ben namelijk van plan relatief veel tijd hieraan te besteden. Ik ben een behoorlijke koukleum en heb ervaring in NoordLaos dat het 's nachts in de bergen snel en flink afkoelt. Tot paar graden boven nul en in Peru is dit volgens mij hetzelfde. Voor die trekking in Laos kregen we vrij dunne slaapzakjes, hadden geen matje o.i.d. en lagen met tentjes op houten vlonders. De hele nacht had niemand een oog dicht gedaan van de kou! En de volgende dag dus verkleumd en met spierpijn weer verder hiken. Op deze wijze herhaal ik het niet graag. Ben liever uitegerust en minder stijf om ook nog volop te kunnen genieten!!
Heb al even geinformeerd bij Beversport, maar het neemt dan wel veel meer ruimte (en meer gewicht in, waardoor mijn elke-reis-minderkilo’s-meenemen-beleid in het geding komt ;-)).
Ik ga eind sept en heel oktober.

Gracias!
Sanne

In de voorbereiding van je reis heb je zeker gelezen dat het klimaat in Peru niet eenduidig is. Het klimaat aan de kust en de woestijn is totaal anders dan in de Sierra (Andes) en de Silva (jungle)

De temperatuursschommelingen zijn 's nachts vaak vrij groot tot soms tegen het vriespunt op hoogtes boven de 4000 meter. Dus een warme slaapzak is zeker aan te raden.

Voor trekkings heb je zeker een goede slaapzak nodig
tijdens onze trektocht was het onder 0 , maar we huurden goede slaapzakken in Cusco tot min 10 ,dus je moet voor jezelf uitmaken of je heel de reis een slaapzak wil meesleuren voor 1 trektocht ,

dank voor jullie reacties… ga meerdere trekkingen maken, keuze is voor mij nu duidelijk. Neem maar wel zelf een slaapzak mee, hoewel ik dat verder nooit doe idd vanwege ruimte…

En een luchtbed/ matje?? Nemen ze zoiets ook voor je mee op een trekking om op te liggen in de tent?

Groetjes!

Toen wij de incatrail deden bij peru planet waren er van die piepschuim matjes inbegrepen . Heel dik zijn ze niet , je voelde goed de grond ,ze verhuurden aan 5 usd per dag een type termarest opblaasbare matrasjes . Dus je hebt zelf de keuze

Succes

Iemand gaf me de tip om zelf een dunne lakenslaapzak mee te nemen en bij trekkings een slaapzak te huren. Dat is eigenlijk overal mogelijk. Want dan hoef je er niet de hele tijd mee te slepen.
Ik vond dat een goed idee, dus dat is mijn plan (we gaan in november).

Wat goed kan helpen als extraatje tegen de kou (ik ben ook een koukleum):

• Een zijden lakenzak in je slaapzak (geen katoenen). Die geeft 5 graden extra warmte zeggen ze.
  • Een aluminium matje onder je slaapmat. Bijvoorbeeld bij Perry Sport te koop.
  • Slapen met een fleece muts op :slight_smile:
  • Tegen iemand aan slapen, in aan elkaar geristste slaapzakken of onder 1 deken. Maarja zo iemand moet je dan wel voor handen hebben!

Tot slot nog een tip voor de kou: neem thermisch ondergoed mee!!! Kun je ook in slapen en neemt minder ruimte in dan slaapzak e.d. (kun je idd overal huren!)

Het kan hier best koud zijn…dus een slaapzak is aangeraden…maar hier huren of meeslepen…kan ik je niet zeggen wat het beste is…maar goede onderkledy is al de helft minder koudegevoel .

waar in Peru kan je thermo ondergoed kopen?