Dilemma: Ik zou een ipad of tablet (eerst nog ergens op Marktplaats vinden:-)) mee willen nemen voor de 12 vluchten die ik op mijn wereldreis maak, om filmpjes voor in het vliegtuig op te zetten en boeken om te lezen… en foto’s overzetten kan ook een voordeel zijn… maar het weegt natuurlijk wel weer wat…
Ik heb alleen in Europa met laptop gereisd en vind het dan altijd wel relaxed. Inderdaad films kijken tijdens lange treinreis of wachten, foto’s selecteren (weet niet of dat handig kan op een tablet), dagboekje bijhouden, dingen opzoeken over bezienswaardigheden of accommodatie voor de volgende nachten.
Buiten Europa heb ik het nog niet geprobeerd, inderdaad vanwege de 2 kilo die mijn laptop weegt, nog los van de oplader. Een tablet weegt wel wat minder natuurlijk.
Ik zit dan wel eens jaloers te kijken naar mensen met laptopjes, maar aan de andere kant zou ik misschien wel erg veel online zijn terwijl ik nu lekker boeken lees of toch nog wat bezoeken of bekijken. Het is op reis juist ook wel lekker om helemaal weg te zijn, van dat land te genieten, en niet elke dag je mail en Facebook te checken.
Qua films kijken en boeken lezen op een tablet moet je wel in de gaten houden hoe lang de batterijen het blijven doen.
Ben benieuwd wat je kiest! Ik twijfel voor mijn volgende reis nog wel een beetje.
Tsja, lastig he?! Ik ben inmiddels aan het twijfelen over een koffer of backpack, dus dat maakt de keuze voor wel of geen tablet weer iets anders (met koffer lijkt een tablet me qua gewicht niet zo erg meer, in een backpack wegen die kilo’s natuurlijk extra mee…letterlijk:-D
Ja precies, in Europa reis ik dan ook met een weekendtas op wieltjes of handbagageformaat-koffer op wieltjes. Dan is het gewicht van een laptop niet zo storend, alhoewel ik heb soms ook in een schoudertas draag, als preventie tegen diefstal (stel dat iemand er met je koffer vandoor rolt/rent…).
Dat moet je je misschien ook afvragen voor jouw reis: wat doe je dan met je laptop of tablet als je grote koffer onderin de bus gaat? Of als je die incheckt bij het vliegen? Dan moet je de tablet toch bij je houden in je handbagage (is gewoon te onveilig onderin de bus, en ik zou hem ook niet in het ruim van een vliegtuig laten stoppen waar het erg koud schijnt te kunnen worden), dus weegt het toch mee.
Ik vind het verschil tussen een laptop en een tablet/ipad nogal behoorlijk. Mijn iPad gebruik ik minder voorzichtig dan mijn laptop, meer als een telefoon/gsm. Het voelt steviger aan en met een hardere hoes voelt het helemaal stabiel aan. De iPad weegt overigens 650g, wat een flinke LP ook kan wegen, dus daar hoef je het niet voor te laten. Ik heb een paar boeken, voor binnenkort op reis, op de iPad, maar neem ernaast toch twee pockets mee. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Gewoon lekker meenemen :-). Kun je lekker overal wifi’en, foto’s overzetten, etc. Wij hebben allebei een laptop mee en hebben er geen seconde spijt van gehad.
Een tablet is handig om boeken op te zetten, o.a. ook reisgidsen. Als je leesvoer te kort komt kun je tijdens je reis boeken bijkopen. Neem zelf ook ook een paar boeken mee, in de zon vind ik het niet prettig om op een tablet een boek te lezen, de boeken kun je eventueel ook ruilen met reizigers die je tegen komt.
Dwarsliggers zijn inderdaad erg handig, licht, klein en het is heel goed leesbaar.
Tablet is een handige back-up voor je foto’s en kopieën van je reisdocumenten en je kunt mailen/internetten?
Ik wil alles achterlaten als ik op reis ben maar niet mijn laptop. Ik zeg altijd dat ik maar 3 dingen onderweg nodig heb schone onderbroek, tandenborstel en een laptop. Ooit Turkije op de Motor gedaan en dan reis je met zo min mogelijk bagage. Maar de laptop zat in een speciale rugzak van logitech. Alle andere mobiele intelligentie hebben geen fatsoenlijk toetsenbord.
Is niemand bang dat je dure laptop of tablet gestolen wordt? Vooral als je het als boek gaat gebruiken in arme landen. Ik ga best wel vaak met een boek ergens op een bankje zitten en als je een tablet bij je hebt ben je wel meer een target…
Maar ik hoor dit argument om het niet te doen nergens… ben ik de enige die dat meeneemt in de overweging?
Verder kies ik er sowieso voor om het niet mee te nemen. Soms ben ik dan wel jaloers op mensen die makkelijk hun foto’s op hun stickje over kunnen zetten, of overal waar wifi is met laptop kunnen zitten. Aan de andere kant heb ik altijd wel genoeg aan internet cafe’s en reduceer ik mijn internet tijd op die manier ook heel erg zodat ik vaker met een boek kan zitten (waar ik uiteindelijk wel meer van geniet dan internet).
Ja voor mij speelt dat zeker mee. Vooral aangezien ‘mijn hele leven’ op mijn laptop staat en ik dus behalve de materiële waarde veel kwijt zou zijn (back-ups ten spijt).
Ik neem hem nu alleen mee op trips binnen Europa en gebruik hem alleen in de hotelkamer of bij vrienden thuis.
En naast diefstal (of gewelddadige beroving wat me veel enger lijkt) ben ik ook bang dat 'ie kapot kan gaan bijvoorbeeld door teveel vocht in de jungle of door teveel kou op grote hoogte.
Het is verbazingwekkend hoe decadent en onnadenkend, en ook nogal ogen-uitstekerig veel reizigers omgaan met hun dure spullen. Ze gaan rustig op een open terras in Nicaragua aan een plein vol bedelaars met hun iPad zitten spelen.
Ik zag zelfs een meisje dat een papieren boek aan het lezen was, en haar MacBook open naast zich had staan op tafel, urenlang, terwijl zij hem niet gebruikte. Urenlang konden dus tientallen, honderden mensen zien dat zij een apparaat van meer dan 1100 euro bij zich had. Wat zij vervolgens in een stoffen tasje stopte en losjes aan één schouder hing!! Dat is echt vragen om problemen.
En los van het gevaar, vind ik het dus ook asociaal om onnodig de ogen uit te steken met spullen van 1100 euro, bij mensen die nooit van hun leven een vliegticket of iPad of MacBook kunnen betalen. Wees een beetje discreet met het showen van je welvaart.
Ik ben het wel met je eens dat zonder eigen laptop, je internettijd (ik noem het ook wel ‘nozemtijd’ / tijd die je niet ‘beleeft’ in het land zelf) beperkt blijft. Ja ook ik ben wel eens jaloers op mensen die op eigen tempo hun dagboek kunnen bijhouden zonder dat een shop bijna dicht gaat, en die in hun hotelkamer foto’s kunnen back-uppen. Maar ik zie ook de nozems die héle avonden alleen maar naar hun schermpje zitten te koekeloeren, urenlang (en te Facebooken en Skypen hoe geweldig ze het wel niet hebben). Ze negeren vaak alle mensen om zich heen inclusief de obers. Is dat ‘het land beleven’?
Je hebt van die café’s met wifi waar de verbinding kennelijk goed is maar waar het dodelijk saai is omdat niemand praat, en iedereen als nozems naar hun schermpjes zitten te kijken. Doe mij dan toch liever een leuk koffietentje met levendigheid en een goed papieren boek.
In Estelí in Nicaragua was ook zo’n café, overdag zaten er alleen maar stille buitenlanders te internetten. 's Avonds was het een totaal ander café vol Nicaraguanen (en een paar toeristen en expats) die biertjes dronken en jamsessies hielden met gitaar en zang. 3x raden wanneer ik het café het leukst vond. :cheer:
Maar goed, misschien zwicht ik toch ook als ik voor mijn volgende reis een goedkoop minilaptopje zonder emotionele waarde en al teveel verloren documenten van iemand mag lenen.
Lezen van een e-reader… dat zal nog wel wat jaren duren voordat ik er aan toe ben, ik vind een papieren boek veel te fijn. Bladzijden omslaan, die een beetje groezelig en verkreukeld worden, en zien hoe ver je bent gevorderd… dat zou ik nu nog erg missen. Tot zoverre sprak oma.
Een laptop kan je verzekeren. Data kun je backuppen.
De notebook die ik mee neem op reis kost tegenwoordig nieuw 200 euro. De dagwaarde na 3,5 jaar (= de huidige leeftijd) zal bijna 0 euro zijn Het ding gaat een paar keer per jaar mee op reis, geen moment spijt van gehad.
Hoe vaak je online bent op reis heb je zelf in de hand.
Het is een kwestie van balans vinden. Je hoeft inderdaad niet zoals de nozems die ik zag in Laos en Nicaragua, uuuuurenlang achtereen te internetten, of je MacBook van 1100 euro mee te slepen en urenlang tentoon te stellen op tafel terwijl je een boek leest.
Klein, goedkoop en discreet kan ook.
Ik moet ook wel een beetje lachen altijd om die reizigers van nu, ze moesten eens weten hoe het 15 jaar geleden was zonder hun mama live te kunnen zien praten. Leuk dat het kan hoor, maar sommigen schieten wel door in ‘het thuisfront opzoeken’.
Nog niet zo lang geleden stond je te klooien met telefoonkaarten bij telefooncellen met slecht geluid, of ging je langs bij postkantoren in de hoop dat er papieren Poste Restante voor je was. (toch nog even oma aan het woord… zucht)
Overigens ook een voordeel van eigen laptopje is minder kans op virussen. Ik heb in een internetcafé in Laos een virus opgelopen op de usb-stick waarop al mijn foto’s stonden. Gelukkig later wel gered met een programmaatje.
Mijn ouders denken dat het ook nu nog lastig is om te mailen en te bellen Ik vind ze heel lief, maar soms is het lekker om (bijna) onbereikbaar te zijn. Bellen doe ik nooit, mailen zeer onregelmatig.
Zeker wel. Ik heb 1x mijn macbook mee naar Cambodja genomen, maar omdat ik 'm nodig had voor mijn stichtingwerk(sitebeheer) daar. Vond het een behoorlijke last, want het is een kostbaar en breekbaar iets. Op straat of terras zou ik het niet gaan gebruiken, want dat is me ook een beetje te allemaal… Ik kijk liever naar m’n omgeving en het leven op straat
Afgelopen jaar in Laos wel sporadisch met de iPhone op internet geweest, maar voornamelijk om een mail naar de volgende bestemming/guesthouse te sturen of te ontvangen. Vond het ook handig met inchecken bij Airasia etc. Bar/QR-Code vanaf je display tonen voor scan en klaar. Ook een app als booking.com gebruik ik wel eens vaker, ook onderweg. Vond het een uitkomst, want moest niet meer naar een internetcafe en was maar een paar minuten op die dag online. Ding aan, checken wat nodig is, uit dat ding. Ideaal.
iPad gaat dit jaar waarschijnlijk wel mee, maar er staat niets op wat belangrijk is en zal op straat of terras niet gebruikt worden. Wil de combi met lezen eens proberen, maar alleen voor te internetten zou ik 'm al niet meenemen voor enkel 3 tot 4 weken. Mocht het lezen niet bevallen, dan gaat 'ie niet meer mee. Met de telefoon kan ik datgene wat ik online wil ook.
Ik ben er wel uit nu: Ik ga op zoek naar een tweedehands tablet op marktplaats en neem ook nog m’n koffer mee en geen backpack (dat was mijn 2e dilemma:unibrow:)
Daarmee ben ik straks de term “backpacker” niet meer waardig op mijn reis, maar dat zij dan maar zo:tongue:
Bedankt voor jullie reacties, ben echt heel blij met dit forum!!!
Je kunt eventueel ook aan een e-book denken. Voor €150,-- heb je al een hele goede met Wi-Fi en het gewicht is te verwaarlozen. Maar ik zou adviseren (als je geen zaken hoeft te doen): neem geen tablet, netbook, laptop of wat dan ook mee op reis.
Als globetrotter haat ik overbodig gewicht van ‘luxe goederen’. Ik neem wel altijd een kleine Nokia mee. Deze heeft Wi-Fi voor e-mail, FB, weersvoorspelling en nieuwssites. Ik vind bellen juist wel een uitkomst via de geïntegreerde Skype. Heb laatst vanuit Budapest nog telefonisch een vriend gefeliciteerd. Wordt zeer gewaardeerd en het kost via een gratis Wi-Fi spot geen fluit. De foto’s back-up ik in een internetcafé ofzo.
In de race om zo licht mogelijk te reizen, ben ik zelfs zover dat ik in principe één objectief meeneem. Laatst had ik bij hoge uitzondering twee objectieven mee omdat ik zonodig watervallen moest fotograferen en zodoende m’n waterafstotende objectief nodig had :biggrin:
Ik zat met hetzelfde dilemma. Ik ga binnenkort 8 maanden backpacken en dacht een notebook of tablet niet nodig te hebben, bovendien durfde ik het niet zo goed omdat het zo waardevol is.
Ik ga er toch één kopen omdat je er enorm veel boeken op kan zetten en het contact met het thuisfront wat makkelijker te onderhouden is. Denk er echter wel aan, dat als je je tablet via marktplaats koopt, dat je er een bonnetje bij krijgt! Anders vergoedt je reisverzekering niets bij diefstal. Ik ga zelf een nieuwe kopen, omdat de reisverzekering vaak vaststelt dat elektronisch goed na een jaar zijn waarde verliest en je daarom niet de koopsom maar slechst een percentage van de koopsom terug krijgt!