tablet/ipad mee op wereldreis?

Leuk jullie reacties te lezen, ik heb een ipad en denk er juist over om een goedkope minilaptop aan te schaffen. Omdat ik dit ‘makkerlijker’ vind qua fotobestanden overzetten. (mijn ipad kan overigens alleen met wifi) wat ik om bovenstaande redenen ook niet ga gebruiken.
Nu begin ik er ernstig over te denken “waarom aanschaffen” kan toch ik een internet cafe gaan zitten? Dat betekend inderdaad meer tijd voor het genieten van de omgeving!

Ik neem dit jaar voor het eerst mijn iPad mee voor 5 maanden naar Z-O Azie. Ik heb er wat boeken en wat reisgidsen op gezet. Maar als ik gewoon rondloop laat ik hem in mijn grote backpack en loop ik met een ter plekke gekocht gidsje rond (hoe doen jullie dat? Slepen jullie je apparaat overal mee naartoe?) Ook ga ik hem gebruiken om foto’s over te zetten (hopelijk uploaden zodat mn vader ze thuis kan opslaan), om een blogje bij te houden en nauurlijk om het een ander op te zoeken. Ik denk wel dat ik (mezelf kennende) echt even moet gaan afkicken van het altijd online zijn en kunnen (iets wat denk ik wel makkelijker is als je helemaal niks bij je hebt:P)

Ben net mijn eigen topic gestart;
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=150054

ik heb mijn mini-laptop dus al wel en hoef em dus niet speciaal nog te kopen hiervoor.
Maar twijfel nog of ik em meeneem… ik wil niet dat ie door roommates in hostels gejat gaat worden.

Foto’s wilde ik backuppen door ze op 2 verschillende usb-sticks te zetten. Zowiezo wil ik mijn waardevollen spullen als handbagage meenemen in de bus, niet in mijn grote rugzak in de laadruimte. In mijn verzekeringspolis staat dat het dan niet verzekerd is voor diefstal. Dan maar in internetcafe’s mijn reisverhalen typen en hopen dat het spul niet vastloopt. Ik hoor namelijk ok veel berichten dat het internet in zuid amerika traag is en vaak effe uitvalt zodat je je getypte email weer kwijt bent. Als ik steeds al mijn foto’s in dropbox (of ergens anders online) moet uploaden, dat kost toch ontzettend veel tijd?

In een locker leggen?

Dit las ik laatst in Wereldwijzer: “Je kan ook een 4shared account aanmaken (www.4shared.com), daar kan je 10GB aan foto’s (of andere bestanden) opslaan. Werkt bij mij altijd goed, ook met tragere verbinding.”

in australie heb ik echt nergens lockers in hostels gezien.
zuid amerika wel dan?

4shared ga ik es zoeken, thanx!

– foutje –

Oh, wat suf. In Nederland en Spanje wel. Verder heb ik niet zoveel hostel-ervaring. Heb meestal een eigen kamer. Weet niet waar je in Zuid-Amerika heen gaat, maar in Peru en Bolivia heb je voor ongeveer 10 euro een eigen kamer.

Misschien een kleine Pacsafe kopen dan. http://pacsafe.com/products
Ik heb ook wel eens bij de Blokker ofzo een slot voor een laptop gekocht, iets met superlijm en een metalen kabeltje ofzo…

ja suf maar heb het gelukkig ook niet nodig gehad. nu moet ik zeggen dat het ondertussen 8 jr geleden was en toen liepen er weinig mensen met laptops rond. mijn mini-laptop thuislaten kan ik ook niet… ik weet daqt er genoeg internetcafes zijn maar hou wel van lekker rustig op mn eigen bedje skypen en mijn reisverhalen typen. Internetbankieren in een internetcafe lijkt me ook niet prettig

10 euro voor een kamer alleen, dat valt mee! ik ging ervanuit dat je vooor 10 euro wel in een dorm moest slapen. ik ga naar argentinie chili bolivia peru ecuador, noord brazilie en suriname

ik heb 3 slotjes, waarvan 1 met een lang en 1 met kort staaldraad. heb mijn vraag ook op een ander forum gezet HIER
en daar zegt men dat die draaidjes zo door te knippen zijn…

Argentinië, Chili en Brazilië zijn wel flink duurder dan Bolivia en Peru. In noordoost-Brazilië betaal je al gauw 15 of 20 euro voor een eigen kamer (maar zit er wel vaker gratis ontbijt bij… in Peru meestal niet). Argentinië is volgens mij ook 2x zo duur.
In Brazilië zijn ook de bussen tussen steden erg duur.

Ja alles is natuurlijk te breken of door te knippen, maar niet elke gelegenheidsdief of collega-backpacker zal een staalschaar bij zich hebben. Het gaat vooral om diefstal te voorkomen van niet-profs.

Ik ben op reis ook wel eens kleding of handdoekjes van waslijnen kwijt geraakt, yoghurt uit de koelkast, dat soort dingen… ik verdenk medereizigers! Dus mocht je dure reizigershanddoekjes gebruiken, hang die dan te drogen in je eigen kamer. Ik zelf gebruik goedkope reishanddoekjes van de Xenos, of zelfs theedoeken (ja ook om mezelf mee af te drogen na het douchen).
En een keer is m’n mobieltje gepikt, raam van privéhotelkamer bleek open te kunnen (en niet op slot te zitten) terwijl ik dat niet door had. Waarschijnlijk een trucje van het hotel zelf… (Nairobi).

Er wordt vooral veel stiekem gestolen bijvoorbeeld in bussen (terwijl je een tukkie doet), op drukke markten, in café’s (als jij je waardevolle spullen op de grond zet zonder erop te letten).
Een minilaptop lijkt mij wel een zorg extra, vooral in arme gebieden. Als je ergens hebt zitten computeren, let dan wel op of je niet achtervolgd wordt daarna.

Tegelijkertijd valt het mij op hoe onoplettend en eigenlijk asociaal veel toeristen zijn: gewoon in bv. Nicaragua aan een plein vol bedelaars, midden op het open terras met hun iPad of MacBook gaan zitten spelen. En zelfs die dure MacBook open in het zicht laten staan terwijl ze een (papieren) boek aan het lezen zijn. Zodat al die tijd nog meer mensen zien dat zij een apparaat van meer dan 1000 euro bij zich hebben. En dan ook heel dom dat ding in een stoffen tasje stoppen en met dat tasje van 1 schouder bungelend, weglopen. Tja… dan moet je echt niet verbaasd zijn als je beroofd wordt, vind ik.
In arme gebieden moet je niet zo met je welvaart lopen pronken. Een beetje discretie mag wel.

Maar ik kan me voorstellen dat skypen op je eigen kamer wel relaxter is dan in een internetcafé. Als je zo lang weg gaat, is een eigen laptop denk ik wel fijn. Neem gewoon een goeie verzekering, maak back-ups (dvd’s branden en naar huis sturen? usb sticks naar huis sturen?) van wat je niet kwijt wilt raken en als de laptop zelf gepikt wordt, ach het is maar een ding.

In Argentinie en Chili ben ik 3 maanden met een vriendin dus waarschijnlijk geen dorms. Heb ook die handdoekjes van de xenos ja.
Dan toch maar voor het boeken van een hostel vragen of ze kluisjes in de kamer hebben.

Ben ook niet van plan om met die laptop ergens op een terrasje te gaan zitten, liefst in het hostel of in eigen kamer. Bizar om zo’n i-pad te gaan showen wanneer de mensen daar er 'n heel jaar voor moeten werken. Alsof iemand hier op straat met 25.000 euro staat te zwaaien :S dan vraag je om moeilijkheden ja. Mijn minilaptop heb ik 2 jaar geleden voor 250 euro gekocht dus is in principe volgens de verzekering niks meer waard. Als ie gejat wordt kunnen ze em niet gebruiken want er zit een password op voordat ie aangaat. Het zijn maar spullen ja… die foto’s zijn me meer waard.

thanx voor je bericht!

Inderdaad, van die 25.000 euro zwaaien… mooie vergelijking!
In Bolivia en Peru moeten veel mensen rondkomen voor minder dan 5 euro per dag. Die hebben misschien één keer in hun leven een keer iets wat lijkt op ‘vakantie’ en dat is dan een uitstapje naar een park, of naar een stad een paar uurtjes verderop. Die komen nooit hun eigen land uit, en krijgen nooit de kans om Machu Picchu te zien ook al is dat in eigen land. Van een vliegticket naar een ander continent kunnen ze alleen maar dromen (en een visum voor Nederland krijgen zij ook niet zo makkelijk als wij andersom wel). Een iPad kunnen ze nooit betalen.
Dus daarom kan ik me wel opwinden over toeristen die absoluut niet discreet zijn met hun welvaart. Vaak is dat ook uit onnozelheid omdat ze in eigen land misschien een ‘arme student’ zijn, maar zoals gezegd, als je een vliegticket kunt betalen ben je al een soort koning ten opzichte van de meeste Peruanen / Bolivianen.

Als je in Cuzco bent, probeer dan te verblijven bij Hotel Niños, gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg, het bestaat al meer dan 10 jaar. Alle opbrengsten van het hotel gaan direct naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Lees maar eens op hun website. Je kunt ook met een klein tourtje naar zo’n kinderrestaurant (zonder de kinderen, ze willen niet dat die als aapjes bekeken worden) en zien wat Niños allemaal doet. Ik ben er twee keer langs geweest (1998 toen er nog geen hotel was, en 2006) en heb zelf gezien wat een fantastisch werk Jolanda doet, inmiddels samen met haar team van 80 Peruanen. Ze neemt expres geen buitenlandse vrijwilligers in dienst; zo hebben ook weer 80 Peruaanse gezinnen een steady inkomen.
Ze zijn ook altijd blij met losse donaties, vaste donateurs (ook vanuit Nederland natuurlijk, ik ben al sinds '98 donateur), en kinderschoentjes en -ondergoed. Het beste kun je kleding / schoenen daar op de markt kopen, dat scheelt gesleep uit Nederland en ook maak je de lokale marktvrouwen er blij mee.

Verder is het ook gewoon een heel fijn, comfortabel, veilig en betaalbaar hotel met de beste hete douches van Peru! (In de meeste hotels zul je hooguit een lauw pisstraaltje hebben.) En een leuke patio waar je lekker kunt zitten en andere mensen ontmoeten.

Heb me aangemeld om een tijdje vrijwilligerswerk te doen in cusco: http://yanapay.facipub.com
Dus denk dat ik daar de hostel-optie ook aanneem

Ik had onderweg een goedkope kleine laptop bij me. Overal backups van maken (Dropbox, Google Drive, USB-sticks), en goed opletten waar je m gebruikt (zoals Cecilia - en anderen - zegt: niet in het openbaar, niet open laten staan terwijl je iets anders aan het doen bent). Ik had een draagbare kluis van Pacsafe bij me, die gebruikte ik vooral tijdens mijn vrijwilligersprojecten (deelde toen kamers). In hostels had ik altijd een eigen kamer, die ik goed afsloot. Maar ook daar zorgde ik dat mijn spullen niet door ramen ed. zichtbaar waren.

Dit laptopje gaat straks weer met me mee op reis. Het is een minder goede laptop dan mijn ‘moederschiplaptop’ die ik thuis gebruik (met name in warme landen vindt hij het al snel té warm en raakt oververhit), maar ik vond het erg prettig om hem bij me te hebben.

Het is dat ik typen op een tablet een grote ellende vind, anders zou ik mijn tablet meenemen. (die gebruik ik nl ook als e-reader, heel fijn). (je kunt er natuurlijk een toetsenbordje aan hangen, etc., maar ook dat vind ik niet echt ideaal).