Eind april ga ik voor 8 weken naar Peru. Eerst ga ik 6 weken vrijwilligerswerk doen en daarna wil ik nog 2 weken rondreizen.
Nu zit ik eraan te denken om een iPad mee te nemen, om contact te houden met het thuisfront.
Maar ik vraag me af of dit wel handig is, zeker in die laatste 2 weken moet ik goed op mijn spullen letten.
Kan iemand mij vertellen of er kluisjes zijn in de hostels, en of er veel internetcafés zijn in Peru.
Ik had afgelopen zomer een notebook en een paar duizend euro aan cameraspullen bij me. De cameraspullen nam ik bijna allemaal altijd mee, maar de laptop liet ik meestal op mijn kamer (en tijdens reisdagen in mijn handbagage). Ik zou een laptop of iPad niet open en bloot op een nachtkastje laten liggen, maar als ik hem opberg ergens in mijn tas tussen de vuile was dan geloof ik dat dat veilig genoeg is. Niet overal zijn kluisjes, en zeker niet die groot genoeg zijn dat een laptop er in pas.
Als je in een dorm slaapt kun je je backpack eventueel in een flightbag doen die je afsluit met een slotje.
Zorg verder voor een goede verzekering en een goede backup.
In de meeste hostels en ook in veel toeristische tentjes en restaurants is wifi, maar er zijn ook overal wel internetcafés. Voor contact met het thuisfront vond ik zelf een smartphone meer dan genoeg, hoewel die ook wel geliefd zijn bij zakkenrollers (ik ben er al 2 kwijtgeraakt, in Medellin en een jaar later in Cuzco, was in beide gevallen ook wel een beetje dom om 'm op dat moment bij me te hebben). Balen natuurlijk, maar ik weet nog dat ik het daarna eigenlijk wel relaxed vond om niet meer steeds naar dat ding te grijpen. Onbewust is ook wel een beetje (best wel erg) verslavend, continu on line zijn en alles ‘bijhouden’. Tegenwoordig reist denk ik driekwart van de mensen met laptop of tablet. Voor sommigen lijkt het haast een obsessie om het thuisfront continu van foto’s en informatie te voorzien over hoe leuk ze het hebben en hoe mooi het is. Het is ook wel eens lekker om een tijdje off line te zijn. Back to nature
Het is mij altijd goed bevallen om dat soort apparatuur niet bij me te hebben. Heb me altijd goed kunnen redden met internet café’s, ook als ik wel eens om zakelijke redenen contact moest houden. http://www.hostellima.nl/
Een ipad is wel het handigste “computertje” die je kan meenemen als je reist. Toch moet je inderdaad SUPER voorzichtig zijn, er wordt ontzettend veel gestolen en soms op de meest ongelooflijke manieren, vaak heb je het zelfs helemaal niet door en mensen kan je niet altijd vertrouwen, het is niet evident.
Ik heb veel mensen gekend die dit soort spullen meenamen en nooit problemen hebben ondervonden, maar ik ken er ook heel veel die (meermaals) bestolen werden… Het is en blijft dus een risico natuurlijk!
Op elke hoek van de straat (bij wijze van spreken) heb je internetcafés, alleen is internet niet altijd even snel als bij ons natuurlijk. Maar je kan er wel gemakkelijk een computer vinden om even te communiceren met familie en vrienden. Sommige hotels hebben kluisjes, anderen weer niet.