Per 1 oktober ga ik 5 maanden door Zuid-Amerika reizen (Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinie) en de meeste praktische zaken heb ik al geregeld. Over 1 ding twijfel ik echter nog heel erg hard:
Zal ik een netbook meenemen of mezelf eens in de zoveel tijd verschansen in een internetcafe? Bij dit dilemma zit ik met een aantal vragen, hopende dat jullie me kunnen helpen aan bijpassende antwoorden:
Zijn er in Zuid-Amerika in iedere stad internetcafé’s te vinden (met fatsoenlijke verbinding)?
Mocht ik een netbook meenemen, zijn er in hostels of op vaste steks in de steden (free)wifi verbindingen te vinden?
Wie heeft er positieve/negatieve ervaringen met meenemen netbook op reis?
Het netbook zou ik willen gebruiken voor het schrijven van stukjes (op grote frequentie), opzoeken van volgende bestemmingen/hostels, opslaan van fotomateriaal en muziek. Wat raden jullie in dit geval aan?
Dank voor jullie reacties!!
(ps. dit topic heb ik ook op het Argentinie-forum geplaatst. Reden hiervan is dat daar over het algemeen toch wat andere mensen komen en er volgens mij een duidelijk cultuurverschil bestaat tussen deze landen. Kan me goed voorstellen dat er uit dit topic toch andere antwoorden komen, dan hetzelfde topic in Argentinie…)
In ieder dorp in Peru, hoe afgelegen ook, is er tegenwoordig wel een internetcafé voorhanden. Ik heb het een 4-tal jaar geleden zo gedaan om mijn blog bij te houden en dat werkte perfect.
Hou er rekening mee dat als je naar Peru gaat dat er jammer genoeg af en toe al eens iets uit je hotel/hostelkamer kan verdwijnen. Je waardevolle spullen altijd bij je houden is dus een must.
In Ecuador of Bolivië geldt jammer genoeg hetzelfde. In Chili en Argentinië heb ikzelf al een aantal keer mijn Canon kwijtgespeeld en altijd door eerlijke burgers teruggekregen.
ik raad je aan om gewoon gebruik te maken van internetcafe´s. Ik zou me niet zo heel erg fijn voelen met een netbook op zak wanneer je reist per bus.
helaas worden er in bussen en uit hostels regelmatig gestolen. dus ga gewoon naar een internetcafe en zorg er dan ook voor dat je steeds even een back up maakt van je fotos!
geniet van je reizen!
In mijn ervaring is het gemakkelijker om een internet cafe te vinden dan WiFi te vinden (als je geen gebruik maakt van duurdere hotels). Het natuurlijk ook afhankelijk van welke plaatsen je bezoekt, in Lima, Arequipa en Cusco hebben de meeste hostels wel WiFi. In kleine plaatjes is het moeilijker.
Wat betreft veiligheid kun je in Peru wel reizen met een laptop, ik doe dit regelmatig. Ik heb de laptop wel altijd in een rugtas (minder herkenbaar dan een laptoptas) met slotje, in hostels gebruik ik ook altijd een keningston kabel slot.
Ontzettend bedankt allemaal. Dankzij jullie reacties heb ik voor mezelf ervoor kunnen kiezen om geen netbook mee te gaan slepen. Voornamelijk vanwege het veiligheidsaspect en omdat er kennelijk genoeg internetalternatieven te vinden zijn in Zuid Amerika. In plaats daarvan ga ik wel een extern hard schijfje meenemen voor opslag van foto’s en muziek. Heel erg bedankt!!
Ik heb in 2006 voor het laatst in Peru en Brazilië gereisd, en in 2009 in Laos… en ik zat juist wel te denken: volgende keer wil ik eigenlijk liever een minilaptop mee op reis, met ook Photoshop erop.
Overal in Peru vind je inderdaad makkelijk en goedkoop internet. In de steden word je ermee dood gegooid, maar ook in de kleine plaatsjes altijd wel te vinden, want veel Peruanen hebben zelf geen computer en/of internet thuis maar gebruiken het natuurlijk wel veel voor school en sociale contacten.
Maar je moet daar wel speciaal naartoe en het zijn niet de meest gezellige plekken (plastic stoelen, tl-licht, zelf drinken meenemen). Wel grappig om de Peruanen bezig te zien, nette volwassen kerels die zitten te chatten met hun liefje en bij wie telkens een grote zoenmond op het scherm verschijnt, mét hard geluid SMAK! Hahahaha.
Ik mocht ook altijd mijn eigen externe harde schijf aan hun pc’s hangen, en de stekker daarvan in het stopcontact doen voor stroom, en mijn mp3-speler om nieuwe liedjes erop te zetten (ik vroeg dat altijd wel even netjes van tevoren maar het mocht altijd).
In de meeste internetcafé’s is het internet ook best snel en de pc’s ook best geavanceerd (met dvd-branders enzo). Alleen als je in een plaatsje bent waar het ene internetcafé goedkoper is dan het andere, kom je er ook al snel achter waarom: zeer traag internet of verbinding die telkens wegvalt. You get what you pay for! En de ‘duurdere’ is nog steeds spotgoedkoop dus waarom moeilijk doen.
Maar waarom ik toch liever een eigen laptopje mee zou hebben:
In een internetcafé crasht de computer wel eens terwijl je bezig bent (al gebeurde mij dit vooral in Laos veel). Sla dus in ieder geval vaak tussendoor op.
In een internetcafé kun je virussen oplopen op je USB-stick… is mij ook alleen in Laos gebeurd, daardoor kon ik in een aantal cafés niet meer mijn USB-stick gebruiken (meteen een melding en dan kwam het personeel zeggen dat ik moest loskoppelen) en dan kon ik dus niet meer bij mijn foto’s die ik van de stick op het internet wilde zetten, totdat ik een café vond waar de virusscanner mijn USB-stick heeft schoongemaakt, gelukkig had ik alle foto’s nog.
Op een eigen laptop kun je lekker rustig in je hotelkamer of in een leuk cafeetje werken… tussendoor naar het toilet… wat drinken… Voor het schrijven van je reisverslag en het sorteren en bewerken van je foto’s heb je geen internet nodig. Alleen als je dingen online wilt doen, moet je wifi zoeken (of kun je dat even snel in een internetcafe doen).
Op je eigen laptop kun je makkelijk back-ups maken van foto’s en teksten, bv. af en toe een cd’tje branden of iets overzetten op een USB-stick met veel geheugen (die je natuurlijk wel ergens anders bewaart, als je laptop dan toch gepikt wordt, heb je die back-up nog ergens anders).
Vooral dat sorteren en bewerken van foto’s lijkt me heel relaxed, en het rustig werken aan mijn reisdagboek en even herlezen voordat je gekke dingen met taalfouten mailt / op internet zet … het werkt toch niet zo lekker als allerlei mensen mee kunnen lezen / kijken (ik hou mijn blog in het Engels bij). Ook zitten er vaak allerlei mensen om je heen te skypen of msn-en met beeld en geluid en dan word je heel erg afgeleid.
Ik zou een mini-laptop mee willen nemen en verpakken in een tasje dat er helemaal niet uitziet als een laptoptas; net als ik mijn camera gewoon ronddraag in een beschermende laag en dan in een lelijke ouwe canvas tas. Ik las laatst van iemand die een laptopje bij zich had in een oude EHBO-doos.
Alleen heb je wel weer wat meer gewicht bij je (laptop, opladers etc). Qua veiligheid zou ik me iets minder zorgen maken… bij mij is nog nooit wat gestolen in Peru (1998 en 2006) en Bolivia (1997-1998), alleen yoghurt uit de gedeelde koelkast van een hotel.
Ik heb slotjes op mijn backpack en maak ook mijn backpack met een wokkelslot vast aan een meubel. Je hebt ook speciale laptopsloten en Pacsafe systemen. Ik slaap wel altijd in een privékamer. Ik ga juist niet met allerlei waardevolle spullen de hele dag op straat rondlopen.
Ik verstop sommige dingen ook elders, bv. tussen mijn vuile was waar ze vast niet zo gauw kijken.
Succes met je keuze. Als je alles via internetcomputers doet, pas dan op voor virussen en sla vaak tussendoor op (niet op de pc maar op je eigen stick; anders kunnen andere mensen jouw foto’s zien… hoe vaak ik niet foto’s van anderen op zo’n internetpc heb gezien! haha), en kopieën opslaan.
Wat bedoel je met extern hard schijfje? Ik had altijd een apparaatje bij me waar 40GB op kon maar dat wel zo groot was als een klein pocketboek, en een oplader nodig had (dus weer extra snoeren, en dus gewicht).
Tegenwoordig vind ik een USB-stick veel handiger, het kost wel even wat geld om er eentje te kopen van bv. 25GB of meer, maar het is natuurlijk vele malen kleiner en lichter.
Een extern hard schijfje is alleen handig als je er ook méér mee kunt: bijvoorbeeld los van een computer (in je hotelkamer bijvoorbeeld) foto’s op bekijken of muziek mee afspelen.
Extern hard schijfje ter grootte van een casettebandje… met usb-aansluiting (via USB ook voeding, dus verder geen snoeren) met 250gb geheugen ofzo…mag je dus eigenlijk zien als een grote USB-stick. Kan hem helaas niet los gebruiken, dus heb er wel een pc naast nodig in een internetcafe. Maar wel handig om een berg foto’s op te slaan tijdens mijn reis en mijn mp3speler te voeden met muziek om mijn muziekverslaving onder controle te houden. Weegt niks en is fijn klein.