Wifi+netbook of Internetcafé

Hallo allemaal,

Per 1 oktober ga ik 5 maanden door Zuid-Amerika reizen (Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinie) en de meeste praktische zaken heb ik al geregeld. Over 1 ding twijfel ik echter nog heel erg hard:

Zal ik een netbook meenemen of mezelf eens in de zoveel tijd verschansen in een internetcafe? Bij dit dilemma zit ik met een aantal vragen, hopende dat jullie me kunnen helpen aan bijpassende antwoorden:

1. Zijn er in Zuid-Amerika in iedere stad internetcafé’s te vinden (met fatsoenlijke verbinding)?
  2. Mocht ik een netbook meenemen, zijn er in hostels of op vaste steks in de steden (free)wifi verbindingen te vinden?
  3. Wie heeft er positieve/negatieve ervaringen met meenemen netbook op reis?

Het netbook zou ik willen gebruiken voor het schrijven van stukjes (op grote frequentie), opzoeken van volgende bestemmingen/hostels, opslaan van fotomateriaal en muziek. Wat raden jullie in dit geval aan?

Dank voor jullie reacties!!

ps. ik zal dit topic ook op het Peru-forum zetten, omdat hier andere mensen komen/ dit land een andere cultuur heeft en een stuk minder luxe (ik verwacht ook wat betreft internetverbindingen?) is dan Argentinie…

Je eign netbook lijkt me veel prettiger dan een internetcafe of gedeelde computer in een hostel. Maar goed, je blijft natuurlijk het probleem ´veiligheid´ houden, hoewel je tegenwoordig meer backpackers mét dan zonder netbook/laptop ziet lijkt wel.

Ik kan alleen voor Argentinië spreken, maar hier heeft iedere stad meer dan voldoende internetcafes. Veel hostels hebben ook wel computers staat die je kan gebruiken. Verbindingen zijn redelijk, niet zo snel als in NL maar inmiddels is ADSL/kabel overal redelijk ingeburgerd. In Patagonië kan het nog wel eens erg traag zijn overigens.

Ook voor argentinie sprekend, een netbook is ideaal. Meeste hostels/hotels hebben wireless, soms enkel in de ‘Lobby’ of andere ruimte. zelf heb ik op mijn laptop ook een externe wireless met antenne, die is wat gevoeliger en zorgt ervoor dat ik vaak in mijn hotelkamer het internet kan afsurfen. Als je toch naar een internetcafe gaat kun je meest je eigen netbook aansluiten, kwestie van even vragen bij binnenkomst. In grote steden zou ik de netbook goed (neutrale verpakking) verbergen, als je naar hostels gaat kun je kijken of ze kluisjes hebben, dat maakt het uitgaan zonder je netbook een wat ontspannender aangelegenheid. Verbinding is vaak goed maar soms heeeeeeel traag, dus dat kost soms beduidend meer tijd dan in NL. :slapen:

Tenzij je écht niet zonder je eigen notebook/netbook kunt zou ik toch overwegen dat apparaat lekker thuis te laten. Overal zijn internetcafé´s waar je voor een klein bedrag kunt internetten. Met een eigen laptop heb je toch altijd het onrustige gevoel dat het ding wel eens gejat kan worden… zeker als je in hostels slaapt… ik heb hier een klant gehad die in een hostel in Buenos Aires op zijn gedeelde kamer van zijn gloednieuwe notebook is beroofd, dit terwijl hij even een tukkie aan het doen was en de dief naast hem zogenaamd ook een siesta deed!

suerte,
Jan

Zeer bedankt allemaal! Ik heb besloten de netbook in Nederland te laten en in plaats daarvan een extern hard schijfje mee te nemen voor opslag van documenten. Minder sjouwwerk, minder diefstalgevoelig en gezien er kennelijk overal wel internetcafé’s te vinden zijn is de meerwaarde van het meenemen van een netbook voor mij denk ik niet bijster groot. Bedankt voor jullie reacties. Zonder de reacties hier en in het Peruforum had ik hier nog steeds over zitten piekeren :slight_smile:

Zijn er trouwens wel voldoende skypemogelijkheden in internetcafé’s in Argentinie?/ werkende webcammetjes?

In de grotere (toeristen)steden geen probleem, maar in de kleinere gehuchten of in Patagonië zal de verbinding af en toe wel eens wegvallen of erg langzaam zijn.